Bukefalos 28 år!

Spionerande appar....

De absolut värsta bovarna är imho de stater och myndigheter som använder den typen av verktyg för att övervaka och lokalisera oppositionella i exil. Det finns flera uppmärksammade fall, flera av dem har använt en israelisktillverkad mjukvaruplattform som kan göra ganska precis allt med en mobiltelefon (japp, även iOS) beroende på vilka moduler man betalar för.

Men fokus här var väl på "vanliga" öppna appar, och då vete fasen.
 
Jag tror att det börjar gå upp för folk i gemen hur mycket information som fås ut av datorer och mobiler. Dvs alla, väsentligt fler.

Informationen om folk är värd multum bla verkar det som om i USA diskuterar de att informationen om människors vanor och utnyttjandet av den informationen skapade en president. Det var väldigt riktade annonser mot väljare i swingstaterna som inte propagerade för Trump utan tvärtom propagerade för mer extremt liberala åsikter för att skapa en "ilska" enligt teorin "söndra och härska".

Många bolag tror jag är försiktiga i att använda informationen i en sorts "värdegrundsåsikt", dvs demokrati, etik och integritetsaspekter. En del bolag verkar ha få skrupler.

Jag skulle inte förvåna om det kommer att bli regleringar. Utredning sköts av den är den här mueller.-utredningen i USA som tidigare FBI-chefen Comey såg till att starta innan han blev kickad.
 
Jag har ett hemköpskort. Det används sällan, eftersom jag för fem år sedan flyttade från den lägenhet där Hemköp var den närmaste och bekvämaste butiken att handla i.

Jobbar nu i en grannstad. Och vad får jag. Jo en massa adresserad reklam från Hemköpsbutiken i den staden.

Hemköp har uppenbarligen tillgång till information om var min mobil befinner sig om dagarna. Det retar mig oerhört.
 
Jag har ett hemköpskort. Det används sällan, eftersom jag för fem år sedan flyttade från den lägenhet där Hemköp var den närmaste och bekvämaste butiken att handla i.

Jobbar nu i en grannstad. Och vad får jag. Jo en massa adresserad reklam från Hemköpsbutiken i den staden.

Hemköp har uppenbarligen tillgång till information om var min mobil befinner sig om dagarna. Det retar mig oerhört.
Men hur tänker du att det här skulle gå till?
De kanske bara annonserar till medlemmar som bor i kringliggande städer?
Du kanske har handlat där (och dragit kortet) någon gång?

Finns ju flera alternativ som känns mkt mer logiska än att Hemköp spionerar på dig.
 
Dagens Nyheter och Sveriges radio har artiklar om Spionerande appar.... Appar som håller koll på oss när vi inte använder dem.... Någon app som t.o.m. startar mikrofonen, eller försöker få biometriska data såsom fingeravtryck....
Vilka är de värsta bovarna tror ni??

https://www.dn.se/ekonomi/apparna-spionerar-pa-dig-nar-du-inte-anvander-mobilen/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=6787921
Därför man inte ger apparna vissa behörigheter och inte installerar vissa appar osv.
Jag gillar inte heller den "avlyssning" som sker, skriver inom citat då det mer är åt bevakningshållet.
Jag värnar för den personliga integriteten och kommer således rösta på Piratpartiet som jobbar med dessa frågor.
 
Men hur tänker du att det här skulle gå till?
De kanske bara annonserar till medlemmar som bor i kringliggande städer?
Du kanske har handlat där (och dragit kortet) någon gång?

Finns ju flera alternativ som känns mkt mer logiska än att Hemköp spionerar på dig.
Nix. Aldrig dragit mitt medlemskort på den affären. Handlar inte där över huvud taget.

Däremot har ju mobilen reda på var jag är via "platstjänsten". Typ som när jag var hemma hos @athena_arabians och min facebook säger att jag verkar vara på Svärdsjögymmet. Eller när jag är hemma och den säger att det verkar som om jag är på grannens företag.

jag har emellanåt platstjänsten påslagen. Och då loggas det var jag är.
 
Nix. Aldrig dragit mitt medlemskort på den affären. Handlar inte där över huvud taget.

Däremot har ju mobilen reda på var jag är via "platstjänsten". Typ som när jag var hemma hos @athena_arabians och min facebook säger att jag verkar vara på Svärdsjögymmet. Eller när jag är hemma och den säger att det verkar som om jag är på grannens företag.

jag har emellanåt platstjänsten påslagen. Och då loggas det var jag är.

Fast det var väl LITE gym över det hela? ;) :rofl:
 
Nix. Aldrig dragit mitt medlemskort på den affären. Handlar inte där över huvud taget.

Däremot har ju mobilen reda på var jag är via "platstjänsten". Typ som när jag var hemma hos @athena_arabians och min facebook säger att jag verkar vara på Svärdsjögymmet. Eller när jag är hemma och den säger att det verkar som om jag är på grannens företag.

jag har emellanåt platstjänsten påslagen. Och då loggas det var jag är.
Ja men de kanske bara annonserar brett?

FB har du uppenbarligen gett tillstånd, annars blir det inte sådär.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Börja rida
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp