cactuspower

Trådstartare
Jag är ägare till ett impulsköp en hoppsadel av märket Spirig. Tyvärr passar den inte hästen så bra visade det sig. Jag kände inte till märket så väl vid köpet, fastnade för stöden och för läderkvalitén samt att den var välbehållen, men har läst på lite grann hittar dock väldigt lite information om sadeln. Men som jag förstått så är det samma tillverkare av Röösli som av Spirig, och sadeln tillverkades i Schweiz. Jag undrar lite i vilken prisklass en Spirig ligger på, vad kan man tänkas få ut av en beg sådan här sadel? Den har säkert rätt många år på nacken, men som sagt välbehållen, lädret är väldigt bra tycker jag och jag älskar den bruna färgen :love: och de rejäla stöden som verkar göra att man sitter väldigt stadigt men så synd att hästen inte kan ha den :( .

Det finns ett par skråmor i sitsen osv men stroppar, sömmar m.m. är hela. Så jag undrar vart man rimligtvis kan lägga sig när det kommer till priset? Bomvidden verkar vara vid, men jag har inget gradantal på sadeln och heller inga siffra på bomvidden för den märkningen verkar ha försvunnit, det är en 18".. vet inte hur pass attraktiva de är i den storleken.

Tacksam för svar :bow:

vet inte om man får fråga om pris på forumet så om man inte får ange det vore jag väldigt tacksam för om ni kunde pm:a på vad ni tror det ungefärliga priset brukar ligga på så slipper i alla fall tråden försvinna helt och hållet förhoppningsvis.

Sv: Spirig

Spirig kostar ca 25 000 i nypris.
Sök så hittar du en amerikanska distributören och tillverkarens hemsida.
Vad du kan få för den beror på hur den ser ut och hur gammal den är.

men finns det inga billigare modeller?
tänkte bara eftersom att folk lägger ut på tradera för 1000 kr, fasst det kanske är för att dom inte vet bättre? =)

Vissa vet inte bättre, vissa vill bara få dom sålda snabbt, och vissa sadlar kanske är i dåligt skick (trasig bom osv) att dom inte är värda mer.
Spirig har ett speciellt utseende, så lägg in en bild på den du menar så blir det lättare att avgöra om det faktiskt är en Spirig eller inte.

sök på märket på tradera under avslutade auktioner så kommer bild på sadeln upp.

Den där sadeln gillade jag, såg skön ut.
Men jag har ju ny sadel, och med tanke på bommens storlek tror jag inte att min nya häst kan ha den... :o

knapp

seri skön ut, dock inte i sätet men man kan väll stoppa om :D

Eller jo, man hade väl KUNNAT göra om sitsen och lägga ett nytt lager med latex, men det är dyrt. Kostar nog minst 2-3000 iom att det är så mycket jobb.
Man hade kunnat byta ut nästan alla delar på en sadlar, men frågan är om kostnaden är värt det.

joo visst, fast det beror ju på om ex, sadeln är i jätte bra skick värd en 15.000 *jag fantiserar* då är det ju faktist värt det, eller så köper man en sån där rumpvärmare ast med gel i *så sköna*

Fast om sätet behöver göras om, då är inte sadeln värd 15 000...
Och det tar tid... Har sadeln garanti kvar måste det göras hos tillverkaren för att garantin ska fortsätta gälla och för att det ska bli snyggt. Räkna med att det tar några månader...
Är det en sadel som har kostat 15-20-25 000 i nypris ska man inte heller behöva göra om sätet. Man kan göra det när den är gammal och man kanske ska renovera den lite, men då är sadeln förmodligen inte ens värd 2-3000, alltså kan man lika gärna köpa en nyare beg eller en ny sadel.

Tja, ni verkar ju ha kommit väldigt långt med att hitta bilder osv utan min hjälp ;) själv har jag fotat den nu i går, bilderna är lite mörka dock men här kommer dom:

PICT0002.jpg

PICT0004.jpg

PICT0005.jpg

PICT0005-1.jpg

PICT0007.jpg

en sådan hade jag förut.. synd att den gick sönder i sitsen. Sitsen tycker jag är ganska obekväm på dessa sadlar men stöden är ju underbara :love:

din ser dock något äldre ut än den jag hade förut. den gav jag 2100:- för, höll faktiskt riktigt länge. så det är säkert en bra sadel!

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 277
Senast: lillamy73
·
Utrustning Är det någon som kan säga något generellt om dessa sadlar? Den enda märkningen som finns på sadeln är "Hand Crafted in Sandringham...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Nokke
·
Utrustning Jag letar som en tok efter en ny sadel till min häst, men inget passar i en vettig prisklass verkar det som. Nu har jag hittat en ny-ish...
Svar
2
· Visningar
557
Senast: AmyPond
·
Utrustning Hej! Jag har testat en Terry´s hopp eller allroundsadel på min unghäst och den verkar ligga väldigt fint. Sadeln ser väldigt gammal ut...
Svar
5
· Visningar
1 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka