Sponsrade ryttare

T

Temlan

Med risk för att detta hamnat helt galet..:smirk:
Jag har länge funderat på hur företag sponsrar ryttare ( på Nationell eller högre nivå). T.ex. företag som tillverkar hästrelaterade produkter, hur går de tillväga när de sponsrar en ryttare? Får ryttaren produkter samt ekonomisk ersättning att de använder produkten? Eller får de produkten i utbyte mot att använda den/"göra reklam för den"/testa den?
Är det någon som vet vad ryttarna i team equality line får?

Sv: Sponsrade ryttare

de där har jag oxå funderat på. vet bara att några av mina kompisar som e sponsrade får kläder av företaget med deras logga på typ.

Jag vet inte hur alla gör, men de jag ''känner'' som är sponsrade har lite olika, bla:
Får allt foder till sina hästar betalt mot lite foderreklam.
Får utrustning mot reklam.
Får pengar mot att de gör reklam på typ transporter/bilar/bussar/schabrak mm.

Varför tar du inte kontakt med företag och frågar vad de erbjuder sina sponsorsryttare?

Det finns nog både de ryttare som får ekonomisk sponsring och de som enbart får foder/utrustning etc.

För att jag har blivit tillfrågad att sponsra X antal ryttare och jag har ingen aning om vad man ska göra dem och vad de ska göra i gengäld.

Det finns som sagt alla varianter på sponsring och sponsringen beror ju på vad för slags företag man har. De som vill bli sponsrade av dig har kanske några "krav"?

De har inte sagt något särskilt, men det handlar ju om rätt stora pengar ( för mig iaf) så jag vill ju gärna kunna ställa krav på dem med. Är ju inte så kul om man sponsrar t.ex. dyra kläder/täcken med tryck och sen använder de inte dem.

Skriv ett kontrakt med varje ryttare där du kanske skriver att de ska använda dina produkter vid exempelvis tävling (och/eller träning).

Förresten så flyttar jag den här tråden till hästverksamhet, den passar bättre där!

Du kan väll höra av dig till andra företag för och jämföra hur de gör med sin sponsring och avtal osv?

Ja det kan man göra, men tror inte att företag har tid med att lämna information om sponsring. Tänkte mest om någon här har kontrakt/avtal.

För att jag har blivit tillfrågad att sponsra X antal ryttare och jag har ingen aning om vad man ska göra dem och vad de ska göra i gengäld.
Jag antar att du är företagare och då finns en hel del att tänka på när det gäller sponsring (läs skatteverkets ställningstaganden http://www.skatteverket.se/rattsinf...9c80005409.html#31.deeebd104898a3a9c80005718).

Sponsring är INTE en gåva utan kräver en motprestation som motsvarar värdet, reklam är nog vanligast. Jag undviker sponsring annat än i mycket begränsad omfattning (typiskt skänka priser till tävling mot annonsplats i programblad) på grund av risken för skattesmällar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 488
Senast: jerseyko
·
Western Förut så fanns det en tråd på g.gnägg (tror jag det var) ang westernridning och vi drog in på hur man gör ett stopp. Jag menade på... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 244
Senast: Ticka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka