Sporrskav...

Nevermind

Trådstartare
Vad gör man? Min häst har aldrig någonsin haft det tidigare men nu så skulle han helt plötsligt få ett rejält skav tydligen :arghh::cautious: Tror han är känsligare nu när det är så varmt och han svettas floder.
Ska tävla om 1 v och hade gärna haft sporrar då, men jag antar att jag inte kommer kunna ha det, finns ju risk att det går upp igen... Rider med vanliga 15 mm ponnysporrar så inga tortyrredskap. Tycker inte jag sitter och gnussar men uppenbarligen gör jag väl det då :wtf: Kan man göra nåt så det läker fortare? Är rullsporrar bättre i framtiden kanske?
 
Senast ändrad:
Vad gör man? Min häst har aldrig någonsin haft det tidigare men nu så skulle han helt plötsligt få ett rejält skav tydligen :arghh::cautious:
Ska tävla om 1 v och hade gärna haft sporrar då, men jag antar att jag inte kommer kunna ha det, finns ju risk att det går upp igen... Rider med vanliga 15 mm ponnysporrar så inga tortyrredskap. Tycker inte jag sitter och gnussar men uppenbarligen gör jag väl det då :wtf: Kan man göra nåt så det läker fortare? Är rullsporrar bättre i framtiden kanske?

Kan inte använda sporrar på H.H pga. han är för pigg och känslig samt har väldigt känslig hud, så är väl egentligen inte rätt man att uttala mig, men generellt skulle jag säga att rullsporrar är snällare än kulsporrar.
 
Jag insåg precis en grej. Jag har ju satt på sånna där gummiskydd på sporrarna, det kan inte vara de som ger skav? Ska nog plocka av sporrskydden sen igen, men först blir det ett par dagar utan sporrar... :)
 
Gummi ger ju en högre friktion än metall, så jag kan absolut tänka mig att sådana skydd kan bidra till skav om hästen är känslig i pälsen/huden. Särskilt om hästen inte haft problem med skav innan skydden började användas.
 
Vad gör man? Min häst har aldrig någonsin haft det tidigare men nu så skulle han helt plötsligt få ett rejält skav tydligen :arghh::cautious: Tror han är känsligare nu när det är så varmt och han svettas floder.
Ska tävla om 1 v och hade gärna haft sporrar då, men jag antar att jag inte kommer kunna ha det, finns ju risk att det går upp igen... Rider med vanliga 15 mm ponnysporrar så inga tortyrredskap. Tycker inte jag sitter och gnussar men uppenbarligen gör jag väl det då :wtf: Kan man göra nåt så det läker fortare? Är rullsporrar bättre i framtiden kanske?
Kan definitivt vara gummit. Jag har varit med om att de får skav av den lilla ”pluppen” som blir där sport-remmen sitter fast genom sporren på insidan. Märkte det då jag smorde in skavet med salva och såg sen att salvan satt på insidan av stöveln sen och inte bak mot hälen.

Smörj med zincpasta! :up:
 
...och då undrar man ju över vitsen med att använda sporrar till att börja med.

Ja, nej ett sånt skydd tänker jag inte köpa. Använder sporrarna för att göra så små hjälper som möjligt, inte för att banka på. Min häst är pigg och känslig. Har ändå haft honom i 2 år utan skav :) Red programridning utan sporrar idag och det gick jättebra.
 
Ja, nej ett sånt skydd tänker jag inte köpa. Använder sporrarna för att göra så små hjälper som möjligt, inte för att banka på. Min häst är pigg och känslig. Har ändå haft honom i 2 år utan skav :) Red programridning utan sporrar idag och det gick jättebra.

Kan det vara så att du har lite långa ben och behöver lyfta hälen för att peta med sporren?

Behöver du lyfta hälen och göra en större rörelse för att komma åt med sporren så blir precisionen lätt lidande, man har inte så himla bra finmotorik i benen. Ett par långa, böjda sporrar kan då göra att du når hästen utan att behöva flytta benen nästan något, då är det lättare att vara mjuk (om du har bra skänkelläge från början). Så att du använder ponnysporrar måste inte vara ett snällt alternativ, det kan bli betydligt snällare med långa sporrar. Ett hjul är heller ingen dum ide.
 
Alltså, sånt funkade bra på min häst, men han fick skav av ALLT. Tyglarna mot halsen, schabraket, täcken, mjukaste flughuvan, till och med samma nosgrimma för många dagar i rad gav skav. Så döm inte alla som använder liknande skydd ;)

Stod en sån ponny på ridskolan tidigare, ALL utrustning var försedd med fluff. Men vid pälsfällning fick hon till och med skav av fluffet.
 
Stod en sån ponny på ridskolan tidigare, ALL utrustning var försedd med fluff. Men vid pälsfällning fick hon till och med skav av fluffet.
Sån var min med. Och såklart så var han känslig överlag så hade han inte flughuva fick han ögoninflammation, utan täcke blev han totalt sönderbiten eller frös så han knappt kunde gå. Kassa hovar också. Och pollenallergi. Mamma kallade honom min porslinshäst :D
 
Vad gör man? Min häst har aldrig någonsin haft det tidigare men nu så skulle han helt plötsligt få ett rejält skav tydligen :arghh::cautious: Tror han är känsligare nu när det är så varmt och han svettas floder.
Ska tävla om 1 v och hade gärna haft sporrar då, men jag antar att jag inte kommer kunna ha det, finns ju risk att det går upp igen... Rider med vanliga 15 mm ponnysporrar så inga tortyrredskap. Tycker inte jag sitter och gnussar men uppenbarligen gör jag väl det då :wtf: Kan man göra nåt så det läker fortare? Är rullsporrar bättre i framtiden kanske?


Nu har kanske ditt problem löst sig men någon annan kanske har nytta av mitt tips. Jag brukar tejpa mina sporrar med eltejp för att minska risken för skav. Det kan också hjälpa lite att använda pälsglans där skänkeln ligger an mot hästen. Jag har den typen av häst som får skav av att tyglarna ligger mot halsen O_o
 
Jag använder talkspray mot skänkelskav (min häst får inte skav av sporren utan av min skänkel som uppenbarligen rör sig mer än den ska.:mad:)
Funkar bra mot det där schabrakskavet uppe på ryggen i slutet av vintern också, detta året fick hon inget sånt alls.
 
Jag använder talkspray mot skänkelskav (min häst får inte skav av sporren utan av min skänkel som uppenbarligen rör sig mer än den ska.:mad:)
Funkar bra mot det där schabrakskavet uppe på ryggen i slutet av vintern också, detta året fick hon inget sånt alls.
Jag har samma problem, vad är talkspray och var får man tag i det?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
3 985
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
723
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 537
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 080
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp