Spränger elgrinden vid intag

Nethril

Trådstartare
Det här kommer att bli långt känner jag.. Hoppas att någon orkar läsa och kanske kan komma med lite goda råd.
Under den senaste veckan så har min lilla så annars rara tös ställt till med en hel del trubbel :(

Hon går i en rätt stor hage ihop med 4 andra hästar. Hon är det enda stoet och resten är (såklart) valacker.
Hon känner allihop väl och det är en lugn och stabil flock.

Då alla andra i stallet brukar ta in sina hästar mellan 15-16:30 ungefär så har det blivit så att min och en annan häst får gå kvar ute när de andra gått in eftersom jag och den andra hästägaren har svårt att komma ifrån skola och jobb så tidigt som de andra. Vi brukar ta in våra runt 17 tiden ungefär.
Såhär har det fungerat i snart två månader.
Brukar ta in bägge på en gång och de är snälla som små lamm.

I början av veckan berättade tjejen som har den hästen som Chili brukar gå kvar ute med att Chili kommit på lösen när hon skulle ta in sin häst (hade precis stängt grinden bakom sig och gått ut ur hagen). Då var Chili plötsligt utanför hagen. Helt kolugn och smet inte iväg eller så. Hon såg heller inte hur Chili kom ut ur hagen, bara att hon plötsligt var utanför. Hon var inte själv kvar utan en av de andra hästarna var kvar i hagen.
Det var bara att lägga ett grimskaft om halsen på henne så följde hon snällt med in.
Hon uppförde sig som om hon trodde att hon satt fast.

Dagen efter var tjejens mamma och jag ute ihop och jag ville vara med när hon skulle ta in deras valack för att se hur Chili betedde sig.
Mamman gick in i hagen, satte på grimman på sin häst och öppnade grinden för att leda ut honom. Chili slank med genom grinden, fast lugnt och försiktigt precis brevid valacken. Precis som hon går när man tar dem två och två.
Hon hade inte blivit själv kvar i hagen denna gång heller då det var hästar kvar ute. Utanför stannade hon snällt och jag la ett grimskaft runt halsen på henne. Som sagt, hon går precis som om hon tror att hon gör helt rätt och blir ledd! :(

Olyckligtvis var strömmen inte på då den som tagit in en häst innan slagit av den (de flesta andra vågar inte ha strömmen på när de släpper in och tar ut hästar ut hagen)
Annars hade jag velat ge henne en liten "kyss" så hon uppfattade att hon inte borde göra så.

Nästa dag tog stallägaren in alla hästarna. Först sina två, sedan "Chilis" valack (som hon brukar vara kvar ute med). Kvar var alltså Chili + en till häst.
Stallägeren flyttar bort Chili ca 10 meter in i hagen just för att hon inte ska kunna slinka med ut genom grinden. När stallägaren precis tagit ut Chilis valack ur hagen och ska stänga grinden så sätter hon av i full fart mot den lilla öppnig som är kvar och smiter ut. :devil:
Som vanligt helt cool utanför och verkar tro att hon gjort helt rätt.
Det var ingen ström på denna gången heller.

Vid det här laget börjar jag bli lite orolig för att detta ska bli ett ordentligt problem och ber alla att vara noga med att ha strömmen på och att försöka ge henne en stöt om hon står för nära stängslet och verkar vilja slinka med sin valack ut.

Det är inga som helst problem att ta ut andra hästar utan det är just när hennes valack går ut som hon promt ska med. Släppte ut henne ensam i lördags morse (var själv ute i en timma drygt) med hästar inom synhåll och hon gjorde inte en tendens till att smita.

Men idag kom det jag var rädd för.. Hon sprängde grinden (både över och undertråd) trots ström och allt. :(
Mamman hade precis tagit ut sin valack, stängt båda trådarna och Chili var kvar i hagen med sällskap.
Då ser mamman hur Chili trycker sig mot trådarna med bringan (sakta men ordentligt) och trycker sig igenom dem!
Och som sagt, det var ström på. Och jag har sett Chili få stötar från detta staketet innan och då vänder hon på millisekunden och galopperar bort en bra bit i hagen. Hon vet mycket väl att det är ström i!

J*kla hästskrälle :(

Det jag tycker är så konstigt är att det kommit så plötsligt! Hon har helt plötsligt blivit superberoende av sin valack eller nåt!
Hon beter sig ju så speciellt också. Hon är inte det minsta stressad utan bara följer med helt enkelt.
Hur fasen ska jag få bukt med detta?

Kan ju inte gärna stå och ge henne en massa stötar med flit för hon tappar ju helt förtroendet för mig då.

Ska jag sära på henne och valacken? Vill ju helst att hon ska gå med de här grabbarna såklart då de har det så gött ihop och det inte är särskilt populärt hos stallägarna när man byter hagar hit och dit och så. Dessutom är den hagen dessa går i den bästa. :angel:
Det är en gräshage med vindskjul, kuperad mark, träd & buskar, en liten bäck osv så det finns att göra och det finns skydd.

Finns en annan hage med tre hästar i, en gammal valack som hon känner (som dock ska flytta) och två lite stissiga hbl som är nykomlingar. Dessa känner hon inte alls.
Vill helst inte sätta henne i denna hagen då de är så brötiga och stissiga. det kommer ju säkert att lugna sig men det känns inte rätt..

Kan ju inte heller åka ifrån tidigare varje dag och ta in henne innan alla andra tar in sina. Och jag kan ju inte begära att någon ska ta in henne först. Inte heller att de som har Chilis valack ska lämna honom ute med henne jämt.

Usch jag är så orolig! Vill inte ha en rymmarusling till häst ;)
Och jag vill inte att hon ska bli till en börda för de andra i stallet då det blir så mycket irritationer då! :(
 
Sv: Spränger elgrinden vid intag

Jag har ett sto som ibörjan då hon kom försökte tränga sej ut/spränga eltråden då jag hämtade ngn annan häst.

Eftersom hon inte brydde sej nämvärt då jag försökte mota undan henne med att vifta med elrepen, så tog jag med mej ett dressyrspö när jag skulle ta in min andra häst.

Blev rymmaren för påträngande så viftade jag undan henne, och gick hon mot eltråden så gav jag henne en pärta med spöt.
Hon lärde sej snabbt. Har haft henne i 2½ år nu och hon hittar aldrig på såna dumheter längre.

Annars om ni är två, kan du ju hålla hästen i grimma i hagen tills den andra gått så h*n lär sej att stanna kvar. (svårt då man är själv, men för mej funkade det bra att ta med spöt då jag tog in en annan häst)
 
Sv: Spränger elgrinden vid intag

Gör en liten sluss vid utgången så kan dom hålla i din häst medan den andra hästen släpps in i "slussen". Stäng grinden och ta sedan ut den andra hästen. Då har du i alla fall en extra öppning..
Du kan också ge dom hästarna som är kvar i hagen lite hö så kanske det inte blir lika intressant att hänga på.:)
 
Sv: Spränger elgrinden vid intag

Så gör jag med:bow:
Man slipper dessutom lera i grindöppningen o kan även använda den som sjukhage.

Sen undrar jag om det är tunn tråd eller band o om strömmen verkligen fungerar:angel:
 
Sv: Spränger elgrinden vid intag

Månsane
Tack för ditt svar! :)
Ska fråga de som har valacken hon vill följa ifall vi kan samarbeta lite vid insläppen så jag kan hålla kvar henne.

Tina64
Ja en sluss har jag också funderat på. Dock är det tyvärr inget alternativ då jag inte har eget stall utan står inackorderad.De andra tycker det blir jobbigt att hålla på med ytterligare en grind.

Axel
Det är två trådar med ordentligt elrep. Trästolpar och väl gjort.
Ska fråga stallägarna om de skulle kunna kolla över strömmen också.


Funderar på om detta kan ha med brunsten att göra då hon nämligen är brunstig nu? Hon har ju som sagt betett sig såhär denna veckan men aldrig tidigare. Hon är 2,5 år och jag har haft henne sedan hon var 8-9 månader.
Dessutom har jag märkt att hon är lite extra känslig och märrig under just denna brunsten. Extra känslig i pälsen och extra grinig vid fodring. Lite allmänt sur.

Kan det göra nåon skillnad för strömkänsligheten att hon är oskodd, har rätt mycket päls & man + har vintertäcke på sig ute?
 
Senast ändrad:
Sv: Spränger elgrinden vid intag

Visst gör mkt päls + vintertäcke att dom blir mindre känsliga för eltråden.

Och ligger det dessutom mkt snö på marken så får dom ingen jordning= känner inte strömmen....

Vi har föl och unghästar och med dom har vi ofta börjat med att en står och håller i hagen då stoet tas bort, sedan en som passar utanför hagen. (utrustad med ett dressyrspö - hellre en snärtmed spöt än att dom går igenom eltråden och gör sej illa på det, men timing är viktig. Fast när vi kommit till den punkten brukar vi inte behöva använda det:laugh:)

Tror säkert det går över bara du tar dej tiden och jobbet nu så h*n lär sej hur det ska vara.
 
Sv: Spränger elgrinden vid intag

Har hon gått genom strömmen mer än en gång nu?
Jga tror helt klart att det har med brunsten att göra, hade liknande problem här hemma. Men det är jobbigt i vilket fall som helst. Täcke och päls för att hon är skyddad och känner inte strömmen. Hon tror att hon är skyddad, vilket kan göra henne värre. Hm, en tillfällig lösning är att där framme på täcket hade jag tagit lite stängseltråd, typ de platta vita och virat runt snabbt från ena sidan till den andra, så det kom utanför och in under täcket , n ärmarehuden. Skulle hon prova på detta igen så kommer hon att få en stöt och tankeställare. Snurra tråden så att den inte är farlig och i vägen men ändå så den komms år av strömtrådarna när hon lultar emot dem.
 
Sv: Spränger elgrinden vid intag

Ja det gör mycket att hästen är oskodd och har täcke...

Ta av täcket. Du får ju tänka på att ni lät henne 2 ggr tro att hon gjorde rätt. Hon smet förbi och ni tog in henne precis som hon ville...Sedan började hon ta sats och sista gången har hon tryckt sig ut.

Se till att det är bra med ström nästa gång blöt hennes bringa innan ni tar ut vallacken. Nu får ni hoppas att hon tar det lugnt så hon känner att det är ström...

Fungerar inte det heller prova att sko henne fram åtminstone...min häst var utbrytarkung när hon gick barfota i sin ungdom...
 
Sv: Spränger elgrinden vid intag

Månsane: Tack för svaret!
Tog av Chili täcket en stund innan insläpp igår så hon skulle vara täckeslös i det "kritiska momentet".
Touchade henne med ett dressyrspö (och känner mig hemsk) men oj vad effektivt! Bad ägaren till valacken ta in honom som vanligt. Chili stod snällt och väntade, men precis när valacken var halvvägs genom grinden så bytte Chili sida och försökte slinka med ut.
Då fick hon en touch med spöt på bogen och j*klar i min lilla låda vad hon passade sig för staketet sen.

Känner mig som sagt urusel men hellre det än att hästarna kommer på lösen och skadar sig och andra.


Nepita: Hon har gått igenom strömmen en gång. De andra gångerna har hon smitit med genom den öppna grinden.;)
Jag gjorde ju så igår att jag tog av henne täcket innan insläpp av hennes valack och henne. Just eftersom det är när en viss häst tas in som hon smiter.

Tack för ditt tips! :)


ridtravare: Ja precis. Hon trodde ju verkligen att hon gjorde rätt och som du sa så lät jag henne tro det också:( (var nog mest glad att fröken inte sprang iväg utan stod snällt :D)

Som jag skrev ovan så tog jag av täcket igår innan insläpp vilket fungerade bra. Dock gav jag henne ingen stöt utan en touch med ett dressyrspö på bogen. Ska bli spännande att se hur hon beter sig idag. :)
Tack för tipsen!
 
Sv: Spränger elgrinden vid intag

Jag har ett sto som ibörjan då hon kom försökte tränga sej ut/spränga eltråden då jag hämtade ngn annan häst.

Eftersom hon inte brydde sej nämvärt då jag försökte mota undan henne med att vifta med elrepen, så tog jag med mej ett dressyrspö när jag skulle ta in min andra häst
Jag gör som Månsane, har 2 ungston, 3 år 2009, ganska tighta, alltid ström på, kopplar upp 1an, håller i grimskaftet med hö hand, sätter undertrådshandtaget i övertrådshandtaget, håller i övertrådshandtaget med vä hand där jag också har ett dressyrspö, petar på 2ans bringa om hon är för nära, liksom talar om "du är för nära", detta respekteras. Öppnar med vä hand men håller dressyrspöet som jag ju har i samma hand vinklat mot 2an när 1an går ut, kopplar upp handtagen igen med 1an bakom ryggen. Hämtar sedan 2an som har 3an (gammal klok märr) som sällskap.

Någon som begrep min förklaring?

En gång skulle 2an inte in, OK, tog in 1an och 3an, 2an vansinnig. Spring Du tänkte jag, jag väntar ut dig, 2an ganska klok lugnade ner sig efter en stund, kopplade inte upp henne förrän hon lugnt kom fram. Ganska stirrig vid intaget men fortfarande med dressyrspöet i vä hand, utan att använda det, gick mycket bra.

Dressyrspöet är ALLTID med eftersom jag är gammal och ensam vid intag och vill inte ha unghästar lösa i trakten.
 
Sv: Spränger elgrinden vid intag

Nej, man får lära dom hur det ska gå till. Unghästar kan ju i vissa perioder vara rätt buffliga och okänsliga... typ "oj, stod det ngn där":p

Ts:
Hoppas det fortsätter funka bra!:laugh:

Jeanette
 
Sv: Spränger elgrinden vid intag

Vad sägs om at ta in båda hästarna samtidigt???

Låter som den enklaste lösningen:P

Men det är ju just det som lärt henne att det är OK att tränga sig igenom för hon tror hon ska med. Så det alternativet går helt bort.

Vi har en vallack som ibland får gå lös in. Det brukar resultera i att står man ivägen får man skylla sig själv. Nu har vi möblerat om ordningen i stallet så nu går han inte lös in längre.

Vi har en unghäst som testar om strömmen är på. Är den inte det kan vi hitta henne i annan hage eller utanför. Hon har lyft stolpar, dragit ner trästaket, knäckt plaststolpar, sprängt grindar. Hon har även noll respekt för avstånd och detta med att hålla distans och blir skitsur om man motar bort henne.

Jag har ingen rutin på ordningen på intag, mer än att unghästen oftast får komma in sist. (den som står närmast grinden kommer in sist)

Men du skall absolut sluta ta in hästen samtidigt som vallacken. Du har redan bundit ris åt egen rygg nu är det dags att sluta piska ryggen. Om du fattar vad jag menar. Ta in en och en. Träna på detta.

Sedan ifrågasätter jag att du alls har täcke på en häst som inte vuxit klart och varför du har ston ihop med vallacker. Ingen smart lösning alls.
 
Sv: Spränger elgrinden vid intag

När man ska vänja- vanedjuret- måste det bli rutin först.
Sen kan man variera- för att flera saker ska bli gångbara.
 
Sv: Spränger elgrinden vid intag

Ja, hon har kommit in i en liten sån period. Och när man påtalar att man faktiskt står här så blir hon lätt förskräckt och jätteförsiktig ;)

Gick bra vid intag igår. Ägarna till valacken tog ohnom som innan och Chili skötte sig. Hon stod en bit bort och jag fick gå in i hagen och hämta henne.
Ska prova idag utan att jag står och passar precis vid grindhålet utan nån meter längre bort. :)
 
Sv: Spränger elgrinden vid intag

Precis, det är så hon lärt sig så det gör vi inte nåt mer.

Så nu tar vi dem en och en och har tänkt att låta Chili få komma in först ibland och ibland valacken.
Borde jag kanske inte göra så? Hon kanske borde få komma in sist jämt ett tag så hon inte får några förväntningar?

Chili har täcke på sig eftersom hon dels inte satt någon direkt vinterpäls (varit täckad inför en tävling i halter) och för att jag börjat rida in henne- vill inte behöva bada hästen varje dag och har tyvärr inte möjlighet att ta in henne så mycket tidigare att leran hinner torka på henne. Dessutom har hon tidigare haft problem med regnskållor vilket vi inte vill ha igen :)

Vi har två hagar med varsitt hästgäng. I Chilis hage går det bara valacker, det är en lugn och stabil flock. I den andra hagen går nykomlingarna, en valack och ett sto som trivs fint ihop men de jagar runt andra hästar.
Och jag vill inte att hon ska gå ensam. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Spränger elgrinden vid intag

Alltså, HJÄLP vad lika våra ston är!

Jag tror absolut brunsten hade med detta att göra. Inte 100% kanske, men en bidragande orsak absolut.

Lotta och hennes bästis, 17-åriga travarvallacken, går gärna in samtidigt från hagen vid insläppet. En period försökte Lotta tränga igenom grinden tillsammans med honom, men på nåt sätt fick vi henne att stanna upp och vänta på sin tur. (Nu leder vi henne ut ur hagen sist, eftersom hon är skadad och behöver lite tid på sig att ta sig fram till grinden och till stallet.)
 
Sv: Spränger elgrinden vid intag

haha ja de är nästan läskigt lika! :D

Nu har hon inte gjort så på ett tag. Hon verkar ha förstått att man inte gör så.;)
Men som du säger där med brunsten, hon brunstar ju faktiskt inte längre heller.. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 940
Senast: Stereo
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
620
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 449
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp