Språkfundering

mandalaki

Trådstartare
Folk som skriver det vämjeliga imon istället för imorgon - tror de att det stavas så? Uttalar de det så? Eller är det bara fjortisnätspråk? Någon som vet?

Sv: Språkfundering

Jag har faktiskt aldrig hört talas om "imon" men tycker det lät lite gulligt men konstigt då jag associerade till låten "Hon som kom över mon" och skulle förmodligen undra "Vad skall du ut i mon att göra det för?".

Fjortisspråk skulle jag tro! Jag hoppas verkligen ingen tror det faktiskt stavas så :yuck:

Tack för att du förklarar att det det betyder något, jag har trott att det varit stavfel och inte fattat vad det ska föreställa.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om "imon"

Lucky you. Det är viralt.

Fjortisspråk skulle jag tro! Jag hoppas verkligen ingen tror det faktiskt stavas så :yuck:

Ja, det är väl så. Att det är fjortisspråk alltså. Men dessvärre kommer det bog snart att finnas folk som tror att det är rättstavat, med tanke på hur ofta man ser det.

Tack för att du förklarar att det det betyder något, jag har trott att det varit stavfel och inte fattat vad det ska föreställa.

Jag förstår dig. "Jag gör det imon". Inte klockrent direkt:meh:

Det är inte blekingefolk och dyl som inte säger r och har en massa annat underligt för sig i uttalet (ex korv blir kååv)?

Alla torde väl veta att det skrivs "i morgon", men en del Göteborgare har "imån" som dialekt ord, titta bara på Roy och Roger eller Albert och Herbert, som drar "göteborgskan" till sin spets. Även Harald Treutiger brukar understryka och använder götebogs dialekten flitigt i sina framträdanden som programvärd.

Dock är det väl ingen som brukar skriva så, annat än när de vill uttrycka dialekten i skrift?

Senast ändrad:

Som jag sa: en sökning på imon på buke ger 300 träffar. Vilket sannolikt betyder att det använts mer för 300 är max. Och det verkar inte användas som dialekt utan på fullt allvar.

Roy och Roger pratar inte göteborgska, de pratar västgötska. Och jag skulle tippa att Albert och Herbert sa te morra istället för imorgon:p

jag vet inte men det är hemskt.. värre är det när det skrivs imån.. för det tolkar jag som måndag.. och blir då väldigt förvirrad

I morgon --> imorrn --> imon

Språkutveckling, ser inget direkt fel på det :). "Imon" är ju närmast hur man faktiskt uttalar det talspråksmässigt, åtminstone där jag bor. R-en i imorrn är i princip tysta. Och ingen säger i morgon som inte är över 80 år.

Imån, det har jag inte sett. Usch. Eller urs, som förmodligen imonsekten skriver.

På vilket sätt är det en utveckling? Alla förändringar är inte utveckling. Att skriva imon tyder bara på ren lathet, för mig. Alternativt en vilja att visa att man hänger med i nätspråket.

I min landsända säger man imorron eller imorrn.

Haha, min pojkvän skriver så. Jag trodde det var dialektalt, för han skriver allt så (skånska). Mycket talspråk skriver han också. Sen har han visserligen dyslexi, så det kan kanske ha med det att göra också.:)

Som allt annat som har med språk att göra handlar det förstås om vana. Själv skriver jag imorrn i vardagliga sammanhang, som chatt och kanske på vissa forum, ev. på Twitter vid platsbrist. Vet inte om jag tycker att det är särskilt vämjeligt - och det är bara ett r bort från imon. Den som skriver imon tänker sig väl att n:et uttalas med retroflex, dvs. som om det stått ett r där.

Jag har inget emot att det talspråksnära skriftspråket har vissa egna stavsätt. Forskningen tyder på att även den som använder mycket chattspråk kan skilja mellan den genren och formellare genrer, så jag tror inte att det är någon fara. ;)

Fast jag ser ingen anledning att skriva på talspråk. Tal- och skriftspråk är olika saker. Och varför ska bara vissa ord skrivas talspråksnära och inte alla?

Om du skriver imorrn istället för imorgon av utrymmesskäl på twitter så tjänar du EN bokstav. Och då skulle jag möjligen göra det om o-et var den 141: bokstaven. Men imon - aldrig i livet. Det är ju en ren felskrivning.

Liknande trådar

Samhälle Är det verkligen så att alla är lika värda? Är till exempel Saddam Hussein lika mycket värd för dig som till exempel dina föräldrar? 2 3
Svar
41
· Visningar
852
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag såg ett klipp på facebook och tappade bort det... Det var en sjukhusserie. En somalisk kvinna får veta att folk i landet det...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: gul_zebra
·
Samhälle Huuur kan det fortfarande vara en grej folk tänker vad gäller brott, oavsett om det gäller sexuella övergrepp, våld i nära relationer... 5 6 7
Svar
130
· Visningar
8 633
Senast: anonymys22
·
Fritid Hej på er! Är det några andra här som gillar att skriva för hand eller på datorn, berättelse, noveller, böcker eller bara rent ut av...
Svar
1
· Visningar
137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka