Språkfundering

Sv: Språkfundering

Det tror jag inte den är, snarare att det är många som har problem med att j'et försvinner.

(Sökte vidare, och i många av de fall där t.ex. Sydvenskan har skrivit "skjöts" rör det sig om TT-notiser. Det kan ju vara en sorts förklaring, dock inte en ursäkt.)

Det är ju en felstavning, helt enkelt. Ett tecken på att en del reportrar inte använder rättstavningsprogram.

Skiljdes, däremot, är en godkänt stavningsvariant.

För mig känns skiljdes som en jättekonstig stavning, jag uttalar det "skildes" och upplever "skiljdes" som något som ett barn skulle säga. :o

Jo, man ju helt klart känna olika saker för olika stavningar - och välja att själv inte använda dem. Däremot kan man ju inte protestera mot dem, om de är godkända varianter.

Själv fick jag ett mindre bryt när jag upptäckte att SAOL godkänner pluralformen reklamer. Reklam är reklam, för mig. I plural skulle jag skriva om det, typ reklamfilmer. Men eftersom det är godkänt kan jag inte ha invändningar när andra skriver det.

Jo, man ju helt klart känna olika saker för olika stavningar - och välja att själv inte använda dem. Däremot kan man ju inte protestera mot dem, om de är godkända varianter.

Själv fick jag ett mindre bryt när jag upptäckte att SAOL godkänner pluralformen reklamer. Reklam är reklam, för mig. I plural skulle jag skriva om det, typ reklamfilmer. Men eftersom det är godkänt kan jag inte ha invändningar när andra skriver det.

Klar man kan protestera! :D Inte med hänvisning till ordlistor men maskerad med arga plakat!

Dentaku - snart i ett demonstrationståg nära dig

*kl*

Jag har aldrig noterat 'imon', innan denna tråd dök upp.
Men nu såg jag en människa, äldre än mig, som skrev så här i en FB-tråd, där det säljs saker:

Ja kolla imon nä ja ha dator i när heten

Jag blir varm om hjärtat, nu när jag förstår att det inte enbart är en pubertal stavning.
Däremot ryker det ur min hjärna, och ögonen har skrumpnat till mikrosviskon.

Det tror jag inte den är, snarare att det är många som har problem med att j'et försvinner.

(Sökte vidare, och i många av de fall där t.ex. Sydvenskan har skrivit "skjöts" rör det sig om TT-notiser. Det kan ju vara en sorts förklaring, dock inte en ursäkt.)

Det är ju en slamkrypare, så om en annan som försöker hålla en standard på språk, så är det inte konstigt om 'folk' som inte bryr sig så värst mycket (som vi ju sett i senaste tidens språktrådar bara här på buke), är det inte konstigt om det blir fel. 'Han sköt på långt avstånd: De blev skjutna på långt avstånd; Han har troligtvis blivit skjuten; Han sköts kallblodigt' - tja - det är inte så lätt kanske.

Det är ju en felstavning, helt enkelt. Ett tecken på att en del reportrar inte använder rättstavningsprogram.

Skiljdes, däremot, är en godkänt stavningsvariant.

Jag tror absolut att de har rättstavningsprogram, men *de skiter i det helt enkelt.

När jag arbetade som grafiker på morgontidning hade vi ju ett korrektur, och detta hade då tryckt upp en policy som var gällande för just den tidningen i såna fall som 'skiljdes' där man kan ta ställning till vad som skulle användas eller inte. Jag tror jag har trycksaken kvar i gömmorna någonstans, jag måste leta upp den!

*= Journalister har i alla tider haft en högst bristfällig utbildning på just grammatik. Jag har flera vänner som är journalister som själva säger det, jag har en vän som just nu pluggar till journalist - det är så gott som obefintligt med grammatik i dennes undervisning. Det är inte DET journalistutbildningen handlar om har skolan sagt.

Ja kolla imon nä ja ha dator i när heten

Tack, då gick den här fredagkvällen åt helvete:crazy:;)

Jag tror absolut att de har rättstavningsprogram, men *de skiter i det helt enkelt.

Klart de har, jag skrev ju att de inte använder det:)

Jag tror jag har trycksaken kvar i gömmorna någonstans, jag måste leta upp den!

Fast - deras policy i frågan kan ju se annorlunda idag. SAOL kanske inte godkände skiljdes förr, det vet jag inte.

Det är inte DET journalistutbildningen handlar om har skolan sagt.

Med risk för att fresta på dina blodkärl - jag håller med skolan om det;)

Liknande trådar

Samhälle Är det verkligen så att alla är lika värda? Är till exempel Saddam Hussein lika mycket värd för dig som till exempel dina föräldrar? 2 3
Svar
41
· Visningar
852
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag såg ett klipp på facebook och tappade bort det... Det var en sjukhusserie. En somalisk kvinna får veta att folk i landet det...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: gul_zebra
·
Samhälle Huuur kan det fortfarande vara en grej folk tänker vad gäller brott, oavsett om det gäller sexuella övergrepp, våld i nära relationer... 5 6 7
Svar
130
· Visningar
8 633
Senast: anonymys22
·
Fritid Hej på er! Är det några andra här som gillar att skriva för hand eller på datorn, berättelse, noveller, böcker eller bara rent ut av...
Svar
1
· Visningar
137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka