Spricka i stöveln, finns det nåt att göra?

Marvin

Trådstartare
Jag har fått en stor spricka i min vänstra läderstövel! :arghh:
Precis samma sak hände på samma ställe på vänsterstöveln på det förra paret. :o

Är det nåt som går att göra nåt åt?
IMG_2173.JPG
 
Vad pysslar du /gör du med foten som orsakar det ? Skulle inte säga det är en spricka det är ju ett hål ? :D

Jadu, säg det? Det är inte nåt jag gör med högerfoten iaf. :meh:
Det började som en spricka, nu är hålet ännu större, gammal bild. :mad:

Har köpt ett par nya stövlar av ett annat märke nu, men jag är inte jättenöjd, för hälen glider liksom upp i dem. Skitsvårt att skänkla när hälen är ovanför sporren, fast på insidan liksom.
 
Det där hade jag åtgärdat med en lapp från insidan. En skinnbit sådär 10 mm större i alla ledder än hålet, limmad med bra lim (gärna kontaktlim) på insidan av stövelskaftet.
 
Det där hade jag åtgärdat med en lapp från insidan. En skinnbit sådär 10 mm större i alla ledder än hålet, limmad med bra lim (gärna kontaktlim) på insidan av stövelskaftet.

Tror du det funkar? Fodret på insidan är intakt, och det känns som att hålet kommer att fortsätta sprida sig längs vecket.
IMG_2778.PNG
 
Har köpt ett par nya stövlar av ett annat märke nu, men jag är inte jättenöjd, för hälen glider liksom upp i dem. Skitsvårt att skänkla när hälen är ovanför sporren, fast på insidan liksom.

Lägg in en kilsula i hälen så löser det sig.
 
Jadu, säg det? Det är inte nåt jag gör med högerfoten iaf. :meh:
Det började som en spricka, nu är hålet ännu större, gammal bild. :mad:

Har köpt ett par nya stövlar av ett annat märke nu, men jag är inte jättenöjd, för hälen glider liksom upp i dem. Skitsvårt att skänkla när hälen är ovanför sporren, fast på insidan liksom.

Steg ett är väl att ta stöveln till en skomakare som säkert kan erbjuda alternativ på lagning som du kan ta ställning till .
 
Tror du det funkar? Fodret på insidan är intakt, och det känns som att hålet kommer att fortsätta sprida sig längs vecket.
På bilden ser det ut som att skinnet är rejält tunt av förslitning där, jag hade satt en längre skinnbit isf, förlängt med kanske 20-30 mm åt varje håll. In med lagningsbiten genom hålet, utifrån, och stryk lim med glasspinne eller tops. Med kontaktlim får man väl försöka lätta på fodret så mkt som möjligt ifrån stövelskaftet så lagningsbiten inte fastnar i förtid. Typ så, tror jag. :)
 
Lägg in en kilsula i hälen så löser det sig.

Tror du det? Hade det i mina "gamla" när de var nya, för att skaften kändes höga och skavde i knävecken. De här nya stövlarna är så mjuka i skaften så det behövs inte, men de känns som att det är för mycket plats på framsidan av foten så att den kan glida upp.
 
Tror du det? Hade det i mina "gamla" när de var nya, för att skaften kändes höga och skavde i knävecken. De här nya stövlarna är så mjuka i skaften så det behövs inte, men de känns som att det är för mycket plats på framsidan av foten så att den kan glida upp.

Ja det tror jag. Lägg i en vanlig sula oxå då blir det ju mindre plats.
 
Ja det tror jag. Lägg i en vanlig sula oxå då blir det ju mindre plats.

Ja, det hade jag redan tänkt! Kom på att jag har det första stövelparet här hemma, så jag kan ta med det in till stan i morgon och se om skomakaren kan trolla lite.
 
Jag hade lämnat in det där till en skomakare. Verkar vara ett jätteenkelt ställe där man i princip enkelt kan limma o sy ny bit över skavet, från utsidan.

Favoritstövlarna är värda sin vikt i guld.
 

Liknande trådar

Gnägg Min vänstra tumme har gjort ont nåt år eller så och jag har inte tänkt så mycket på det eller påverkats så mycket av det eftersom jag är...
Svar
2
· Visningar
415
Utrustning För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht. Nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 803
Senast: Diabetikern
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp