Bukefalos 28 år!

Springa brevid eller inte?

Mysaan

Trådstartare
Hamna i går i diskussion med min svägerska som har planer på att träna sin nu 2 åring till distans. Jag är lite inne på det med min 7 åring eftersom han aldrig verkar bli trött.
Hur som vi har småbarn båda två och den stora skillnaden är att jag inte jobbar och hon jobbar heltid. Jag nämde då för henne att med små barn kan det nog bli jobbigt eftersom (vad jag förstått) så ska grundträningen vara långt och långsamt. Detta höll hon inte med om för så var det självklart inte alls.
Sedan sa hon att jag som inte kan träna på annat sätt en promenader utöver ridandet absolut inte skulle kunna träna och tävla distans eftersom man måste ha ett jätteflås själv eftersom man måste hoppa av och springa brevid hästen ibland. Jag sa att det nog inte var så på de kortare distanserna men enligt henne är det så.

Så nu undrar jag hos er kunniga. Hur ofta hoppar man av och springer brevid hästen på en 5 milare? 8 milare? 12 milare? (eller vad det är som kommer efter 8 milarna)
Har jag fel när jag säger att grundträningen bör vara lång och långsam? För mig betyder detta många timmar i sadeln varje dag men mycket skritt och lite trav. Har jag fel?
 
Sv: Springa brevid eller inte?

Hoppas aldrig av och springer brevid i princip. Tror inte speciellt många andra gör det heller llängre faktiskt.

grundträningen skall vara långsam i uppbyggande skede. Mycket skritt och trav oc gärna varierande underlag.
fartölek/intervallr och liknande kommer först senare..

Sk amn rida en femmilare så räcker det ju med "vanlig" hyffsad kondis på hästen.

kan dessutom tipsa om att det finns många prova på ritter också där man får testa kortare distander.
 
Sv: Springa brevid eller inte?

Hoppas aldrig av och springer brevid i princip. Tror inte speciellt många andra gör det heller llängre faktiskt.

grundträningen skall vara långsam i uppbyggande skede. Mycket skritt och trav oc gärna varierande underlag.
fartölek/intervallr och liknande kommer först senare..

Sk amn rida en femmilare så räcker det ju med "vanlig" hyffsad kondis på hästen.

kan dessutom tipsa om att det finns många prova på ritter också där man får testa kortare distander.

Tack för svaret! Lite så jag fattat det när jag läst massa inlägg här inne tidigare.
Vi red vilse häromdagen och var då ut i 2½ timme och tillryggalade ca 2 mil och då skritta vi massor iofs men min häst kunde lätt ha gått åtminstone 1 timme till.

JO jag vet dessa PP som brukar ligga på 2-3 mil. Funderar på att testa en sådan mot slutet av sommaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Springa brevid eller inte?

Enda gången jag hoppar av är om det är skrittsträcka :D Annars skulle det aldrig falla mig in, och jag har aldrig sett nån annan göra det heller.
 
Sv: Springa brevid eller inte?

Vi har inte den typ av banor i Sverige som det är nödvändigt att springa bredvid. Kanske när man ska upp för backen i Rättvik eller Sveg då.
Var till USA förra månaden och då kan jag lova att jag tog nytt löparrekord! Otroligt backigt upp och ner i bergen hela dagen så då springer man nerför och åker svans uppför. Häftig känsla! Dessutom hade jag ingen mer träningsvärk dagen efter!!!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 245
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 309
Senast: Farao
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 428
Senast: Acto
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 865
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp