ST Dressage

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare clint Eastwood
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 004
C

clint Eastwood

Nu vill jag ha svar på en fråga som inte finns besvarad i tidigare bomlösa trådar (inte för att jag har lusläst alla iof)

-Kan ST Dressagen (den enda som verkar likna en bomsadel) användas på "högre" nivå i dressyr, alltså fungerar den lika bra som en väl inpassad bom sadel i dressyr om man vill tävla minst LA och uppåt?

Tror ni det är något som vi kommer att få se på dressyr banorna framöver, eller är det för "skogryttaren" som vill rida lite dressyr ibl?

Sv: ST Dressage

När det nu kommit div bomlösa som faktiskt ser ut som engelska sadlar så får vi ju se om även inbitna dressyrryttare kan tänka sig att prova. Med tanke på att bomlösa oftast ger friare rörelser så bör ju även dressyrhästens rörelser bli bättre.
På frågan om bomlös fungerar lika bra som en väl inpassad bomsadel så anser jag att den bomlösa (rätt inpassad och rätt använd) fungerar bättre en en bomsadel. Bommen är stel och kan inte följa hästens rörelser.
Jag tror och hoppas att bomlösa sadlar kommer att bli vanligare även inom dressyren. Just nu är det mest distans och fritidsryttare som använder dem. Jag tillhör distansryttarna och har haft bomlös sedan 1999 så jag anser att bomlös är en bra lösning.
// Linda

Hejsan!

Jag har precis fått min ST Dressage. Jag är dressyrryttare och har tänkt att träna och tävla i den.

Nu är min häst bara 5 år så vi har inte tävlat än. Men nu är det inte långt kvar när jag fått en riktig sadel.

Jag anser att en bomlös sadel är bättre för hästen om den precis som en vanlig sadel passar.

Den ger hästen mer möjlighet till rörelse i ryggen och att muskla sig.
Den är dessutom skönare för ryttaren än en bomsadel. Mycket mjukare och skönare att sitta i.

Har ridit min häst i en Olympic Jessica XW som han växte ur, sen en Freeform och nu denna. Hade så klart velat ha denna i stället för Freeformen tidigare men det fanns ingen liknande då. Tacksam för utveckling åt rätt håll- precis som jag ville.

Kan även nämna att jag är diplomerad sadelinprovare men förespråkar bomlöst.
Jag har även hästen barfota och på lösdrift. När vi kommer ut på dressyrbanan kommer folk att få dåndimpen:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Inga skor, ingen box och en bomlös sadel- hur kan det funka?!!!:confused: :rofl:

Ok, var beställde du din ST D. var det lång vänte tid?

Tror jag skall prova en sån efter mkt funderande:D

Finns det inte fler här som satsar på dressyr och har en åsikt...

Det kanske är svårt att veta än, eftersom sadeln är så pass ny och ingen hunnit använda den en längre tid?
Men jag har för mej att jag sett på någon sida, i england tror jag, att det är någon där som tävlar dressyr i högre klasser med en bomlös dressyrsadel som de har. Så omöjligt borde det väl inte vara, men som sagt, det kanske är svårt veta än eftersom de funnits så kort tid här i dressyrmodeller.

Nu satsar jag inte på dressyr för tävling eftersom jag inte har riktigt "rätt" häst för det, men en ST Dressage är på väg hem till mej ändå! Känns som det är lika bra att prova, och hade jag haft en mer "lämpad" dressyrhäst hade jag nog bestämt tagit hem och provat en sådan sadel iallafall just för att jag också känner att de ger hästarna mer frihet.

Jag har en ST Dressyr och jag är tvärsäker på att man får tävla i den. På ett par meters håll ser man INGEN skillnad mellan den och en bomsadel. Och jag planerar att börja tävla lite smått så får vi se vad som händer...

Jag kommer att köpa en och avser att bla tävla dressyr i den. Vem utan tränat öga ska kunna se skillnad på den sadeln och en med bom...?

//E

Jag beställde sadeln från Kaupre ridsport. Fick vänta fyra månader på sadeln.
Lång tid men när jag beställde hade väl inte sadlarna börjat att tillverkas ännu.
Om man beställer nu så går det säkert mycket fortare. Högst tre månader ska det ta att få hem en ny sadel.
Att sadeln har bom eller inte har ingen betydelse när det gäller tävling. Den ska ha ett engelskt utseende. Och det har denna sadel. Man kan inte se att det är en bomlös sadel.
Jag tror att den blir kanon. Passar både hästen och mig, men tiden får utvisa. Man behöver ju rida i den ett tag för att se om det blir några problem. Hoppas inte det och tror inte det heller.
Tycker att det är jättebra med en bomlös som ser ut som en riktig dressyrsadel men med de bomlösa fördelarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 042
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 862
Senast: Ajda
·
Utrustning Alla mina andra hästar har haft sadlar som glider fram, och även denna borde ha det tycker jag, men icke! Sadeln glider istället bak...
Svar
19
· Visningar
2 745
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 924
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka