Stackars häst!!

TeamVM

Trådstartare
En av mina kompisar ska köpa häst i sommar, 3 årig jättefin fjordvalack.
När jag diskuterade utrustning med tjejens mamma så sa hon att de hade beställt Hööks billiga lädersadel till hästen! Han är inte ens inriden ännu (ska ridas in före köp), är det så vettigt att köpa en sådan sadel och förstöra den lilla hästens rygg?

Sv: Stackars häst!!

Min kompis har ridit i Börjes billiga allroundsadel i flera år på olika hästar, ingen av dem har någonsin haft problem med ryggen...

Jag personligen hade aldrig köpt en sådan sadel, men passar den hästen, den är rak och stoppningen är fin och man är fattig så...

Om det nu är 100%-igt att de ska köpa hästen hade jag tagit en diskussion med den nuvarande ägaren om att ev. köpa en annan sadel. Kanske att man skulle dela på kostnaden?

Men frågan är också hur mkt de kommer rida i den? Är det för att vänja hästen för sadeln eller handlar det om att rida in och utbilda?

Personligen skulle jag aldrig valt en sådan sadel speciellt inte till unghäst eftersom det absolut inte får vara smärtsamt under inridningen.

De har beställt sadeln innan de har köpt hästen, han är inte inriden eller något än så jag antar att de inte har provat ut om den modellen passar över huvud taget.
När jag sa till de blivande ägarna att de sadlarna inte är så bra, så sa de så här: "han är ju inte färdigväxt än så den här sadeln får duga tills han är inriden och tränad så han får mer muskler".
Jag sa att en Wintec kan man ändra bomvidden på så det skulle vara smidigt (om den. passar så klart) men de tyckte att Hööks-sadeln skulle duga tills han växer ur den (den kanske inte passar ifrån början:crazy:)

när jag köpte min häst var hon oinriden o jag köpte då Hööks billiga sadel o det var den enda sadeln som satt som gjutet på hästen och den absolut skönaste sadeln jag någonsin suttit i ( okej jag har inte provat alla dyra märken) Jag tänkte likadant, den får funka som inridningssadel tills hon växer ur den för jag ville inte köpa en modell dyr ifall man skulle ha rodeo eller gå omkull eller så. Den kostade då 600:- och min häst har aldrig haft ryggproblem....

Men då får väl säga vad du tycker om sadeln och gör de inget åt det så är det deras problem, tyvärr. Men man kan faktiskt inte tvinga på folk saker.

Om du var kunnig och du skulle tillverka en sadel skulle du inte vilja ha lite mer lön än 600kr? Då är inte ens materialet inräknat! Är det verkligen värt de förhållandena + att de flesta sadlar är oanvändbara (pga snedheter mm)

Så tänker jag om billiga sadlar...

Som som sagt man kan inte tvinga folk...

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 437
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Tillbaka