stärka bakbensmuklaturen

Sv: stärka bakbensmuklaturen

klättring, ridning offroad dvs utanför stigarna, så att hästen får kliva på och lyfta på benen, övergångar. :)
 
Sv: stärka bakbensmuklaturen

öppna, sluta, övergångar, tempoväxlingar, backträning, gymnastikhoppning... o.s.v
 
Sv: stärka bakbensmuklaturen

okej tack för svar!
han är fint musklad fram men bak är han inte det och jag känner att han inte får med sig bakbenen(speciellt i galopp)
är cavaletti bra?(upphöjt?)
:p
 
Sv: stärka bakbensmuklaturen

Galopp gjorde synlig förändring på Crow. Galopp i uppförsbackar speciellt.
Försökte hålla den så lugn det gick utan att få töltinslg :)
 
Sv: stärka bakbensmuklaturen

Vilken bakbensmuskulatur vill du åt? Och varför?
Om du vill få till bättre balans och bärighet, då gäller det att få till helheten - inte "bara" bakbenen i allmänhet. Får du till helheten kommer du åt rätt muskelgrupper, annars kommer du ändå inte ha någon större nytta av dom muskler du bygger.
En övning som man kan göra ute i naturen är att träna på att skritta sakta och göra halter-igångsättning i nedförsbackar, för så lätta hjälper som möjligt - helst bara din mage och rygg! :p Om man behöver lägga till tygel så i första hand kramningar och korta tygeltag så hästen inte kan balansera i handen. Som regel tränar man skjutkraft i uppförsbackar och bärkraft i nedförsbackar. Men då gäller det ändå att hästen har en bra teknik i nedförsbackarna för det är väldigt lätt hänt att de släpper ryggen eller tar ett femte ben och på så vis inte får rätt resultat. Det är den enda "genväg" jag kan komma på just nu, i övrigt är det att försöka förbättra sig i dressyren och successivt komma åt rätt muskelgrupper bättre! ;)

Är det skjutkraft du vill åt, ex. för att få mer spänst vid hoppningen eller en snabbare/mer uthållig häst, ja då finns det hur mycket som helst att göra ute i naturen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett nytt samarbete är inlett med syfte att stärka fälttävlan. Det handlar bland annat om att lyfta de aktiviteter som finns för...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsporten fostrar morgondagens ledare och det är många chefer vars ledarskap en gång formats på en hästdoftande stallbacke. Nu...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Så vad gör man? Jag hittar inget alls! Läkarna lyssnar inte på sin patient utan viftar bort problemet och ska få ett återbesök om 1-3...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: 95johsv
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
673
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp