Staket till ridbana

Centaur

Trådstartare
Ska snickra ihop ett staket till min ridbana, stolpar och två rader plankar. Hur tät bör stolparna stå? Hade tänkt 4 meter, är det för långt mellanrum?

Sv: Staket till ridbana

Kolla på brädgården hur långa plankor de har hemma! Vanliga mått är 3,60 - 3,80 - 4,20. Tråkigt att stå och kapa...

Beroende på tjocklek och bredd och träslag kan man nog svara på din fråga... Inte lätt annars... Vissa plankor är ju tyngre än andra :)

Vi behöver också staket till paddocken men jag skulle gärna göra ngt annorlunda, kanske vi kan få lite bilder? Och har ngn alternativa lösningar, häck kanske?

*knapplån och lite kapning*
Vill oxå ha tips på staket! Vi har tänkt sätta upp ett runt våran bana i vår och jag vill ha ett ganska rejält så man kan löshoppa lite och så oxå.

För min del är virke och plankor inget problem då vi sågar till dom själva så kan jag få i princip vilka mått jag vill.

Sen ska det ju såklart målas, men jag har inte bestämt mig för vilken färg ännu....Vitt är ju snyggast men ett rött eller svart kanske håller sig snyggare i längden?

Vill med andra ord ha massor med tips och bilder...

När jag var på stolpfabriken och köpte stolpar så hade dom ett färdig impregnerat svart staket att köpa. Det var jätte snyggt. Jag har också sett sånt ute i landskapet. Den dagen jag själv kommer att köpa staket och bygga så blir det ett sånt, helt klart. :bow:

5312628.jpg
Vi behöver också staket till paddocken men jag skulle gärna göra ngt annorlunda, kanske vi kan få lite bilder? Och har ngn alternativa lösningar, häck kanske?

den där ridbanan var ju jättefin!

Vi är helt nöjda. Vi valde på vitt eller rött, men till sist blev det rött och det är jag nöjd med nu!! Vitt kan se lite skrikigt ut, särskilt på en gammal bonnagård. Det är ekstolp som är nedtryckta halva sin längd och grovt plank.

Jo, först åkte vi runt och tittade på andras paddockar och tog reda på vad de var nöjda och missnöjda med. Det verkar inte finnas 2 paddockar som är gjorda på samma sätt.

Först schaktades överstaa lerlagret bort med lutning ut åt båda långsidorna. Dränering hela varvet runt om och en på medellinjen. Runt dräneringen fylldes med grus från grannens grustag. Tänk på att be grävmaskinisten att gräva för elkablar och att trycka i ljusstolpar. Sedan lades geoduk och uppe på det 15 cm 0.18. Sist fylldes på med sand. Vi är helt nöjda. Det regnade ju som bekant i vintras men inte en vattenpöl i paddocken!!

Du har mao gjort banan enligt alla konstens regler ;)
Får man vara så fräck och fråga vad det kostade?
Tar det tid innan banan "sätter sig"?

Du har mao gjort banan enligt alla konstens regler ;)
Får man vara så fräck och fråga vad det kostade?
Tar det tid innan banan "sätter sig"?
Banan är nu ca 3 -4 år. Vi har fyllt på sand efterhand som vi sett svackor eller så, men uppe på 0. 18 packade vi hårt med dumperhjulen, så den var redan "satt" så att säga.

Vad gäller priset.....maskiner och transporter är bytesjobb av kompisar...(gubben är snickare).... så där tjänade vi ju in en del......sanden fick vi så det dyraste var matta och 0.18
så jag tror slutnotan landa på ca 50 000 och det är extremt billigt!

Mycket hänger på virkets dimensioner och hur man monterar, men inte skulle jag välja mer än 3 m mellan stolpen. Det är det avstånd vi har och det blir lätt sladdrigt mellan stolpen.
Tänk också på att det är populärt att stå och hänga på staket.

LIA

Mycket hänger på virkets dimensioner och hur man monterar, men inte skulle jag välja mer än 3 m mellan stolpen. Det är det avstånd vi har och det blir lätt sladdrigt mellan stolpen.
Tänk också på att det är populärt att stå och hänga på staket.

LIA

Jag håller med. För rent trästaket skulle nog inte jag heller våga ha så långt som 4 meter. 3meter låter mer lagom om man vill ha ett stabilt staket.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
22 083
Anläggning Mitt söte sprättedjur har roat sig två dagar i rad. Han har brutit av två stolpar bredvid varandra så nu är det måååånga meter staket...
Svar
18
· Visningar
1 800
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 988
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 056
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka