Stålhätta på ridskor!

M

merenwen

Kom på en fråga när jag såg den andra tråden om stålhättapå ridskor.
undrar hur bra dom är att rida med egentligen...
Jag åkte av en häst som satte sig på min fot. jag hade tårna neråt och hälen rakt upp så ni kan ju tänka er vad som hände... *aj aj aj*
eftersom hela foten vek sig mitt på så kom jag på en sak... om jag haft stålhätta på skorna hade det blivit värre skada eller lindrigare.
hmm... vad tror ni om att rida i sånna skor!?
 
Många arbetsskor i dag har inte stålhätta, därför att det finns en risk för att man får tårna avskurna, om hättan utsätts för ett för högt tryck.

I stället använder man en skyddshätta, som ger ett skydd i normala situationer, men som krossas vid ett högt tryck.

Hur det är med ridskor vet jag inte.
 
hmm..jo fast innom d arbeten som d anser tror jag nog att trycket blir något större än från foten av en häst...

jag VET att en häst väger en hel del...men mina från hööks har fått ett ordentligt test då hästen reste sig på bakbenen och sen satte (stampade) ner hoven på min stackars fot...
inte en skråma på varken foten eller skon..vill inte tänka på hur den hade sett ut om jag inte haft stålhätta....

älskar dom skorna... :love:

:banana:Charlie :banana:
 
hmm..jo fast innom d arbeten som d avser tror jag nog att trycket blir något större än från foten av en häst...

jag VET att en häst väger en hel del...men mina från hööks har fått ett ordentligt test då hästen reste sig på bakbenen och sen satte (stampade) ner hoven på min stackars fot...
inte en skråma på varken foten eller skon..vill inte tänka på hur den hade sett ut om jag inte haft stålhätta....

älskar dom skorna... :love:

:banana:Charlie :banana:
 
Har ett par från Källqvists. Erfarenheten säger mej att de flesta gångerna jag blivit trampad är precis innan man sitter upp. Ganska ok att rida i också, iallafall till vardags.
 
Jag har ett par ridskor med stålhätta från Hööks, är bra att rida i. inte alls klumpiga eller så. Har även blivit trampad ett antal gånger av min häst men inte en skråma har jag fått! :bump:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 719
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 326
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Är det någon här som har erfarenhet av Ockelbosjukan? Jag fick diagnosen i mitten på augusti och jag skulle gärna höra andras...
Svar
13
· Visningar
2 197
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp