Stall inom detaljplan

ÖlandsRutin

Trådstartare
Det är såhär att vi bor inom detaljplanelagt område, mittemot vårt hus ska vi få arrendera en bit Mark för att kunna få hem min häst och köpa en ponny. Tanken är att vi ska bygga ett vindskydd och ha lösdrift. Grejen är att jag vill gärna ha möjlighet att stalla in ibland med. På vår tomt står ett garage som inte används som garage längre utan mer som förråd.
Tänkte då om man kunde inreda detta med 2 boxar (med rätt takhöjd, mått och så såklart), men frågan är då om jag kommer få godkänt bygglovet att ändra garaget till stall? Iom att tomten ligger inom detaljplanelagt område... Någon som gjort något liknande eller så?
Vi har redan fått tillstånd av kommunen att ha hästar på marken tvärs över vår tomt, grannarna har godkänt etc.
 
Det är såhär att vi bor inom detaljplanelagt område, mittemot vårt hus ska vi få arrendera en bit Mark för att kunna få hem min häst och köpa en ponny. Tanken är att vi ska bygga ett vindskydd och ha lösdrift. Grejen är att jag vill gärna ha möjlighet att stalla in ibland med. På vår tomt står ett garage som inte används som garage längre utan mer som förråd.
Tänkte då om man kunde inreda detta med 2 boxar (med rätt takhöjd, mått och så såklart), men frågan är då om jag kommer få godkänt bygglovet att ändra garaget till stall? Iom att tomten ligger inom detaljplanelagt område... Någon som gjort något liknande eller så?
Vi har redan fått tillstånd av kommunen att ha hästar på marken tvärs över vår tomt, grannarna har godkänt etc.

Vad är markområdet du vill ha hästen på planlagt som för område?

MÖD:s avgörande 2004:71 kanske kan ge dig lite vägledning i vad du ska kolla upp.

https://lagen.nu/dom/mod/2004:71
 
Om tomten är planlagt för bostadsändamål lär det inte gå att få bygglov för ändrad användning till stall.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 227
Senast: Roheryn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 741
Senast: shia
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 712
Senast: Pudlan
·
Anläggning Hej Vill ta hem hästen, och ska i samband med det köpa en till. Har ledsnat helt på att stå inackorderad. Vart får man reda på vad som...
Svar
7
· Visningar
1 811
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp