stall och häst

W

Wiiee

Jag och min pojkvän ska troligen flytta till hus snart! Där huset finns står det två olika ladugårdar, ena med högt till tak, fast lite mindre och andra måste taket lyftas och större. Jag har tänkt mig bygga två boxar av tegelstenar(svårt att förklara, men någon kanskekan föreställa sig) Det blir stora luftiga boxar och hyffsad stallgång. min nuvarande häst ligger på 165 cm och så blir det en ny, blir troligen ett kallblod.
Min fråga är då, hur stora behöver boxarna vara för ett normalt stort kallblod(räkna ardenner,nordsvensk).
min nuvarande häst har en markerande manke så honom rider jag inte barbacka på helst, gjort det några gånger, men inte alls populärt. Men kallblodet däremot täntke jag rida barbacka, eller kan det vara skadligt för hästen att ridas utan sadel? Tänkte även köra denna.

Tacksam för svar! :)

Sv: stall och häst

Skulle jag bygga boxar och utrymmet var stort nog så skulle jag bygga minst
4*4 meter alltså 16 kvm.
Lite lyxigt med stora boxar tycker jag.

Eftersom jag har en häst som kan vända på en femöring om hon ser en vit sten så rider inte jag barbacka.
Har alltså inte så mkt erfarenhet i detta ämne.
Fast något som ser vansinnigt obekvämt ut för både häst och ryttare är barbackatrav.
Stackars ryggrad på både häst och ryttare!
Fast det fanns ju tider då man var så tränad att man kunde rida lätt barbacka.
Dom musklerna har numera tagit låååång ledigt. :angel:

Glömde ju säga att tugelstensmurade boxväggar är sjukt snyggt!!
Gillar dessutom när de är hyfsat höga och man bara har ett snyggt vågformat galler i hörnen.

Okje, ja jag hade tänkt mig lite lyxigare boxar:)

Mjo, rida lätt barbacka klarar jag fortfarande av :)

Låter precis som du läst mina tankar :) hade tänkt mig ungefär så som du skrev:)

Aa, ungefär så :) Fast det ska vara gammeldags inspirerat :) Det finns inget tak mellan boxarna och det "riktiga" taket, utan är andå upp till toppen, så funderar på att ha ett halvmåne förnster nästan högst upp :)

Som jag längat efter ett eget stall, dock har jag hästen på ett ställe där allt är perfekt! Så jag hinner planera och flytta in m.m innan jag behöver flytta honom. :)

För hästar upp till 170 cm krävs minst 9 kvm, och således större för hästar över 170 cm. Bra är väl därför att bygga för 170+.

Glöm inte att armera ordentligt om du skall mura.
Vet en boxvägg där armeringen var slarvig, en morgon låg det en enda stor tegelhög där istället för vägg

hur pass stor är den lilla byggnaden då? vad är det för invändigt mått där du tänkte ha boxarna?

använd den andra byggnaden till strö och hö, som du också måste ha hemma.. så hade jag gjort.. :)

Att lyfta ett tak är ingen barnlek. Takbjälkarna (som ju också måste bort om det ska vara någon vits?) kan även ha bärande/stadgande funktion åt hela byggnaden...

Mitt "stallrum" är ca 8x8 m. Längs ena "långväggen" (alltså det som är långvägg på hela byggnaden) var det tidigare tre boxar, men jag har slagit ihop dem till två på vardera 3,2 x 4 m. Rymligt och bra. Shettisen som jag hade inlånad tidigare bodde i ett eget hörn med en box på ca 2x3 m (och med lägre grind + framkant för att den skulle kunna se över till kompisen på andra sidan stallgången) men där får det bli förråd nu.

Jag har bara 2,25 till de lägsta takbjälkarna, så jag har istället anpassat mig till det och har hästar med mankhöjd < 150 cm. = haflinger. Passar mig perfekt!

Jag har byggt boxväggar och grindar av 2"5-plankor (=45x100mm). Tycker det har fungerat bra, förutom att valacken har tuggat på översta plankan - eftersom han dreglar betfor över kanten vid krubban som han sen ska "återanvända"...! (Om han fortsätter ska jag leta fram en metallprofil att klä in kanten med). Nu har jag just målat boxväggarna vita (de har stått trärena sen jag byggde i höstas) och börjat kalka väggarna (som var kalkade sen tidigare, fast någon sa att det fanns färg som gick att använda på kalk. Det är lite otäckt med kalk tycker jag, eftersom det fräter i vått tillstånd. Men billigt är det ju... Till skillnad från målarfärg...). I kombination med min mans eminenta belysning (massor av både lysrör och glödljus) gör det stallet bländande ljust!

Nu har jag just målat boxväggarna vita (de har stått trärena sen jag byggde i höstas) och börjat kalka väggarna (som var kalkade sen tidigare, fast någon sa att det fanns färg som gick att använda på kalk. Det är lite otäckt med kalk tycker jag, eftersom det fräter i vått tillstånd. Men billigt är det ju... Till skillnad från målarfärg...). I kombination med min mans eminenta belysning (massor av både lysrör och glödljus) gör det stallet bländande ljust!
*delvid kl*

Den osläckta kalken fräter bara första gången du blöter den, dvs när du målar på den.. när den brunnit så är den för all framtid helt ofarlig :)

*förtydligade bara lite*

Ja, vad kan det vara..hm.. allt som allt är lagom till att ha 4 normal stora boxar plus sadelkammare.. Men tänkte göra mig en lite större sadelkammare och färre boxar. ( så vet jag att jag inte kan ha mig fler än 2;) )

Pga att jag vet att det inte är ett lätt jobb att lyfta tak blir det den med taket ända upp. Det "enda" som behövs göras där är att bygga upp väggarna bättre och bygga boxar+ sadelkammare :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 004
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 214
Senast: linlar1
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 819
Senast: Freazer
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 655
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår