Stallbygge/Inredning/boxar: Gran eller Lärk?

J

jezzibell

Hej å hå,

Nu ska vi antagligen beställa sådana dära färdiga boxar...
Nu står jag i valet och kvalet mellan gran och lärk.
Gran kan man måla, det kan man inte med lärk.
Lärk är mer hållbart och är lite "oljigt". Det blir snyggare med åren.
Lärken är ngt dyrare visserligen.

Vad jag mest undrar över är, kommer "bajsränderna" att synas väldigt mycket på Lärk och är det svårt att få bort?

Lurar lite på plasten också men det är väldigt dyrt och inte så himla jättesnyggt.

Tacksam för alla tips, då jag ska beställa nu i veckan. :bow:
//Jezz

Sv: Stallbygge/Inredning/boxar: Gran eller Lärk?

Jag har lärkträ och jag är nöjd. Har haft det i fyra år och INGEN häst av det 30 tal som stått där under den tiden har gnagat på träet. De kan smaka men slutar direkt.Måste vara ett hiskeligt osmakligt träslag. Suveränt.
Minns alla de år med "vanliga" träslag, man fick byta plankor och håll apå.

Lärk brukar rekommenderas som "ej bitvänligt" och uppenbarligen funkar det vid test ;) Har ingen aning om hur det är att tvätta.

Jag trodde också att lärk var "bitsäkert", ända tills jag kom till ett stall där samtliga boxar hade rejäla tuggmärken.
Stallägaren var också tämligen förundrad över detta fenomen.

Immer

Jag har lärkträ och jag är nöjd. Har haft det i fyra år och INGEN häst av det 30 tal som stått där under den tiden har gnagat på träet. De kan smaka men slutar direkt.Måste vara ett hiskeligt osmakligt träslag. Suveränt.
Minns alla de år med "vanliga" träslag, man fick byta plankor och håll apå.
Hur ser det ut nu efter fyra år?
Är det ff snyggt?
Svårt å göra rent?
Har du ngn bild?
//Jezz

Gran kan man måla, det kan man inte med lärk.

Vi valde gran för att vi kom över det billigt. Vi har oljat det med en egenkomponerad blandning innehållande linolja, balsamterpentin, tjära och färgpigment.
Har blivit rekommenderad balsamterpentin och tjära just för att hästarna inte biter på det. Om det stämmer eller inte återstår att se. Snyggt vart det i alla fall!

Det ser snyggt ut fortfarande, har inte tänkt på det så mkt. Jag tryckluftspolar det varje höst, dock blev det inget av det denna höst och dår försvinner allt.

Tror att det kan bero lite på kvaliten på lärkträdet. Jag fick några plankor av en granne som blivit över när han själv sågat upp ett lärkträd. Ingen vidare kvalite alls. Men det funkade till en provosorisk lagning i en box, trodde jag. Hästarna bara älskade detta trä så lagningen varade inte så länge. Samma hästar har sedan stått i ett stall av lärk med bra kvalitet utan att ta en tugga av träet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka