stallförvaring

_Peplis_

Trådstartare
ni som står i kollektivstall o liknande.. vart har ni alla prylar?

Funderar på o köpa en garderob el ngt..men jag hittar inga beg. de som fins har jalusi eller spegeldörrar..o jag vill ha hela så inget damm kommer in.

Sv: stallförvaring

Vi har gamla garderober, såna där helt vanliga, typ 60x220 cm. De är jättebra, även om det ser lite lustigt ut i sadelkammaren eftersom det är olika färger på dem:angel:

Vi hade varsin låda (typ 40x40x80..?)i sadelkammaren att ha våra prylar i. Lite grejer hamnade ovanpå lådan eller ovanpå ens egna fodertunnor. Hade även varsin hylla att lägga grejer på. Täckena förvarade vi oftast ute i ladan, åtminstone de som inte användes för tillfället. De täcken som användes hängde i stallgången över natten.

Vi har bara det som vi använder minst en gång i veckan i stallet. På hyllor och hängare. Allt annat förvarar vi i garaget hemma.

Alla har varsitt skåp utanför boxen. Där har jag 2 hjälmar, benskydd, lindor, paddar, alla smörjgrejor och salvor och sådant, kort och gott allt man använder varje dag. Sedan har jag en garderob på logen där jag har alla schabrak och täcken, tömkörningsgjorden och tömmarna och lite extrakläder och sådant. Plus att vi har hyllor längst upp efter taket i sadelkammaren där man kan ha lite saker. Där ligger mina transportskydd t.ex.
Men jag har tänkt bygga ett skåp som ser ut typ som Equalitylines visningsskåp som det brukar ha på mässorna.

Vi har på hyllor i sadelkammaren eller i garderober/andra skåp. Finns väldigt gott om utrymmen i vårt stall över huvud taget, men vi har rätt mycket prylar också ;)

Jag har mina grejer lite överallt (jag vet, jag har ingen ordning....!)

I stallet:
- en rymlig täckeshängare på boxen med 2 krokar, så där hänger de täcken jag använder mest (alltid inne- och utetäcke, och just nu även ett fleecetäcke o ett regntäcke), 2 grimmor o grimskaft
- den stora ryktlådan från Börjes (vid stallgången), där har jag sånt jag använder: borstarna, 2 omgångar med skydd, handduk, vantar, pälsglans, shampo, liniment, nån salva osv.
I sadelkammaren:
- en sadelhängare (där hänger självklart sadeln), tömkörningsgjorden hänger på en annan sadelhängare
- 2 rymliga tränskrokar (en martingal, 2 träns, longerlina, lädergrimma)
- 2 "fack" eller vad man ska kalla dom, där förvarar jag smörjgrejer, paddar, lindor o lite småprylar
- har även en stor hylla och där har jag bl a lite mer täcken, transportskydd, tömmar, några shabrak, snabbandage o hjälm. Har även en låda med skydd, lindor o sånt. Sen en sån stor ryktlåda till full med sjukvårdsgrejer.

Får bara plats med typ det "nödvändigaste" i stallet, så hemma i källaren har jag 2 garderober, ett skåp o några hyllor fulla med alla andra grejer! Mest täcken o shabrak :angel:
Sen blir det alltid att man har en del grejer i bilen oxå.

Lite jobbigt att inte kunna ha alla grejer i stallet, men det skulle aldrig gå! Ibland behöver man ju nåt som man vet ligger hemma, lite jobbigt. Men men....

Garderober är suveräna tycker jag, sätter man upp ordentligt med hyllor o korgar så får man plats med mycket saker. Dessutom ser det snyggt o städat ut, för man ser ju inte röran i garderoberna ;)

Vi har ingen sadelkammare (:mad: ) så jag har mina saker som jag använder varje dag i skåp i stallet, och sedan har jag även ett lite större förvarningsskåå uppe på vårat loft där t ex saker som bara används på tävling förvaras.

Vi har skåp, sådan vanliga klädskåp, jag har ett som är 40 cm*2 meter eller något och ett som är 100 cm*2 m, i det lilla skåpet har jag alla lindor, skydd, sjuklådan och liknande, i det stora skåpet så har jag sadel, träns, schabrak, stövlar, hjälm och sånt. Sedan har jag ett lika stort skåp på loftet där jag förvarar alla täcken.

Nu har vi hästarna i eget stall, hemma hos svärfar, men på den tiden jag stod i kollektivstall hade vi främst lådor att förvara i. Sedan var det ju sadelkammaren, där det var sadelhängare, tränskrokar och sedan hyllor för täcken (säsongsartiklarna) längst upp, under taket.

Fungerade bra, jag hade de grejor jag inte använde hemma på vinden till lägenheten. Det blev ändå mindre skitigt där.

I dagarna får vi klart vår nya sadelkammare i stallet, där planerar vi att förvara de saker vi använder eller tror vi kommer att använda (extratäcken etc). Hemma har vi ett stort rum som är sadelkammare där vi har sadlar vi f n inte använder, täcken som inte används, ungefär 120 st olika bett och de träns som inte är i bruk. Och Wascatorn så klart :D

Tycker det är rätt skönt att ha så lite som möjligt i stallet, det blir så dammigt och stökigt.

Men rekommenderar klädskåp, typ IKEA, lätt att sätta lås på och där går in mycket om man tänker till när man placerar hyllorna.

Vi har precis fått en nybyggd del i stallet där våra hästar har flyttat in... Vi har fått 1box att dela på (8st) Där ska våra skåp få plats... Lycka till- jag har två och en soptunna. De andra har mer än mig där. Jag förvarar mesta delen av mitt hemma i min sadelkammare men säger som Piggis. Trist när man behöver något.
Jag skulle vilja ha ett stort tävlingsskåp där man kan förvara allt inlåst. Men jag tycker de är lite för dyra faktiskt... +20000:-

Hemma i sadelkammaren har jag en gammat frysskåp (som en kyl). Det är väldigt smart. Inga möss kommer in och det ser städat ur. Där är ju dessutom många små lådor så man behöver inte dra ut allt för att komma åt något.
3 brevid varandra hade varit bra- men inte snyggt... hihihi... De håller ju ute fukten som Ikea gardroberna gärna tar till sig underifrån...

alla har varsin garderob som de förvarar sina grejor i, några har lådor uppe på loftet, jag har snyltat till mig ett stort 2 dörrars plåtskpå till mina täcken och andra grejjor som jag inte använder just nu. 2 sadelhängare har man och en sådan hängare med tre pinnar under, där hänger några av mina träns och lite annat smått och gott

Jag har ett skåp stort som en garderob ungefär där jag förvarar sadlar, träns, borstar, täcken, schabrak och allt möjligt. Det finns inne i stallet så det blir det man använder ofta. Sen har jag en låda och en sopsäck uppe på logen där det ligger saker som inte används för tillfället. :)

Vi har TRÅNGT hos oss, men det fungerar då vi bara är fyra hästar i stallet.
I sadelkammaren har vi platsen under sadeln att göra vad vi vill med, och där har jag ett skåp+backar och ryktlåda.
I skåpet får inte mkt plats, men där har jag schabrak,transportskydd och gamla träns och sånt^^

I sadelkammaren har jag en lagerhylla, ganska ful men jag var fattig och hellre en ren lagerhylla i fräscht trä än en akranglig garberod med avfnasad färg:angel:
iof kan man ju måla, men jag är inte bara fattig, jag är lat också!
Där har jag medicingrejer och lita allt möjligt, som krubbor,hönät som inte används osv.
Täcken förvarar vi hängande längs med väggarna, har långa täckesupphängare längs med alla väggar.
Funkar bra tycker jag, vill inte riktigt hålla på och vika ihop och packa ner täken hela tiden, då det är ngt som byts ofta och blir blött/fuktigt..

Vill också ha ngn snygg garderob!
ut och leta tror jag det blir:)

Vi har en sadelkammare som har plats för 1sadel och 1träns/häst i stallet.
Sen har alla ett utrymme bakom sin box (lika långt som boxen är lång). Där har jag en garderob, sån vanlig hög där jag har hjälm, säkerhetsvästar, lindor, benskydd, ryktgrejer, transportskydd, hjälptyglar, schabrak, longerlina och allt sånt. På utsidan av det skåpet sitter ett litet skåp fast på sidan, där har jag salvor/medicin/liknande, reflexer och broddar. Sen har jag en låda med alla gamla schabrak som är för små för nuvarande hästen men som jag brukar ha under longeringsgjorden och allt jag inte använder. Ovanpå den lådan står mineraler och så ligger massa grejer slängt :angel: Sen har jag fyra lådor till foder, jättepraktiska från ikea som går att stappla på varann men ändå öppna locket. Sen på våra boxar sitter "pinnar" där man kan hänga täcken och där har jag trängt ner alla täcken.
Sen har jag satt upp extra krokar i garderoben och så att hänga träns och grimmor på som inte används.
Sen förvarar jag gamla täcken hemma i garaget och en del grimmor hemma.

Har det mesta av mina saker i en liten garderob (kanske ca 50x60)
i den har jag följande:
* 3 selar
* 4 lådor
- 1 med grimmor, grimskaft, flugpannband
- 1 med skydd, lindor ovs
- 1 med "tävlings-travgrejjorna" förbygel, uppkäk
- 1 med lite blandat, typ flygspray, väteperoxid, gummisnoddar och annat småplock

Lädergrimman och körhuvudlaget hänger på insidan av dörren
Täckerna som är rena och inte används i en låda, resten hänger i stallet.

Har en stor ryktlåda med alla borstar, "dagbok", och "säsongsgrejorna"
(reflexer på vintern, flugspray på sommaren) och pälsglans.

Ska kanske tillägga att jag har en shettis så hans saker tar inte så
stor plats, försöker sträva efter att rensa ut med jämna mellanrum
det man inte använder längre och att det man använder dagligen
ska vara lättillgängligt.

Vi har varsin vanlig standard garderob, med ca 5 hyllor. Samt "klädkammare" som vi delar 2o2 på. I klädkammrarna finns 4 hyllor som är ca 1,5 meter långa, på en hylla får man upp många täcken. Det finns även 5 mindre hyllor som är ca 70cm långa, där har jag schabrak/voljockar. I klädkammarna finns även extra tränshängare. I övrigt har vi 2 sadelhängare, 2 tränshängare och en selhängare var. Snart ska även täckestork sättas upp, ska bara betämma mig för vad jag vill ha..

Vi har riktigt liten sadelkammare.Ett vit skåp var (ni vet vita skåp som finns överallt) Mer finns inte, så tur är att vi har två förråd i skällaren döär vi bor ett har jag med höst stuff och ett har sambon och jag gemensamt till annat.

Funkar faktiskt bra, för då har man inte en massa skit i stallet och sen så är de ju faktiskt onödigt att ha alla shabrakjer i stallet.. öh detta har jag kommigt på efter alla åren =/ så har 10 shabraker i stallet åt gången och byter ut dem näör jag ska tvätta. Täcken jag har dubeltter av gör jag desamma..

vi har stora skåp med 3 tränshängare, 3 krokar och 4 hyllor, en sadelhängare var. De är skitfina, gillar dem verkligen :love: Byggdes förra sommaren. De har vi i sadelkammaren. Sen i klubbrummet har vi ett sånt vanligt "badhuset-skåp" där vi kan ha kläder osv i . Sen har vi nere på "logen" ett stort varsitt skåp där vi har täcken och saker som vi inte andvänder så mycket.

Vissa i vårat stall tycker att vi har LITE plats för våra saker De borde läsa denna tråden:eek: om man jämnför tycker jag att alla har ganska lite plats, vissa har ju itne ens ett skåp.!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 685
Senast: Bullen22
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 375
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 955
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag behöver röra på mig. Jag måste komma ut och få upp blåset och fysiken. Jag är en typisk hemmasittare som älskar att vara hemma, alla... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 869
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Starlink
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur