Bukefalos 28 år!

Stallplats/flytta

hanny

Trådstartare
Har hamnat i en svår sits.. Jag har alltid haft häst sedan jagblev myndig mer eller mindre.. De senaste 15 åren har jag stått i samma stall, fantastisk service och väldigt trivsamt. Dock har jag hamnat i en sits där jag har mina barn varannan vecka och en ny häst som är av helt annan typ än min gamla. Hon kunde jag rida i bäckmörker, lugn, sansad och nöjd med motion fyra dagar i veckan. Min nya häst däremot är vass som attans och behöver hållas igång sex dagar i veckan för att inte få överslag i huvudet, men fantastisk att rida.
Livet just nu går inte ihop.. skulle behöva tillgång till en ridbana för att kunna rida efter jobb, då det inte blir någon vidare ridning alls i en mörk skog med denna hästen utan snarare farligt, men även för att kunna rida effektivt veckan jag har barnen.
Kan man byta stall bara för en ridbana? Underförstått ses det som "onödig" lyx där jag är nu, men funkar inte utan med nuvarande häst känner jag..
 
Jag tänker såhär: Har du nån glädje av en häst du knappt kan rida pga brist på ridbana ? Då är det ingen " lyx" tycker jag. Att ha häst kostar i både tid och pengar så man vill ju ha valuta för det...Vad väger tyngre; hästen eller stallet med ridkompisar och fin service ? Alternativ: Medryttare som har ett jobb att hen kan rida ut på dagtid ? Sälja hästen och köpa en annan ? Hälsningar en i liknande sits men utan bra uterittsmöjligheter som också är i valet och kvalet !
 
Klart du kan flytta. Man har ju häst för sin egen skull och om nuvarande situation inte funkar så måste man flytta. Alternativet lär ju vara att sälja hästen och köpa en ny som passar din stallsituation bättre.

Vissa hästar måste ridas ordentligt för att må bra medans andra kan gå mer sparsamt utan att det bekommer dom alls.
 
Onödig lyx? För mig är ridbana snarare en nödvändighet för att jag ska få full glädje av mina hästar. Vi var utan ridbana första året på nya gården, körde till ridhus 3-5 dagar i veckan, hade tre hästar att hålla igång på två ryttare. Sjukt jobbigt. Så klart kan du flytta för att få tillgång till ridbana!
 
Kan man byta stall bara för en ridbana? Underförstått ses det som "onödig" lyx där jag är nu, men funkar inte utan med nuvarande häst känner jag..

Skulle jag satsa på häst nu, hade ridhus varit ett minimum för mig. Jag vill inte riskera livet, jag vill kunna planera min ridning och jag vill kunna ha roligt i ridningen med min häst.

Flytta.
 
Har hamnat i en svår sits.. Jag har alltid haft häst sedan jagblev myndig mer eller mindre.. De senaste 15 åren har jag stått i samma stall, fantastisk service och väldigt trivsamt. Dock har jag hamnat i en sits där jag har mina barn varannan vecka och en ny häst som är av helt annan typ än min gamla. Hon kunde jag rida i bäckmörker, lugn, sansad och nöjd med motion fyra dagar i veckan. Min nya häst däremot är vass som attans och behöver hållas igång sex dagar i veckan för att inte få överslag i huvudet, men fantastisk att rida.
Livet just nu går inte ihop.. skulle behöva tillgång till en ridbana för att kunna rida efter jobb, då det inte blir någon vidare ridning alls i en mörk skog med denna hästen utan snarare farligt, men även för att kunna rida effektivt veckan jag har barnen.
Kan man byta stall bara för en ridbana? Underförstått ses det som "onödig" lyx där jag är nu, men funkar inte utan med nuvarande häst känner jag..
För x antal år sedan blev jag tvungen att byta stall från ett ställe jag verkligen trivdes i, men som låg långt bort och saknade ridbana på gården. Treåring under inridning och tvååring i barnvagn. Livet gick inte ihop, absolut värt att byta stall till ett som helt enkelt gör det möjligt att få ihop det där förbaskade livspusslet.
 
Jag hade definitivt flyttat.
Du betalar mycket för att få hålla på med din hobby, då skall du också få rida på ett sätt som du tycker är givande för just dig och som gör det värt alla pengar.

Människor flyttar för solarium, tvättstugor, skrittmaskiner etc. Allt för att hitta en uppstallning som passar deras livssituation och häst bättre i just det skedet av livet.

Personligen flyttar jag ut i skogen med min tävlingshäst för att kunna spara pengar i några månader. (Ej färdigbyggd tävlingsanläggning f.n helt utan ridbana/ridhus).
För att det behövs i mitt liv just nu. Mer skäl än så behöver det inte vara.
 
Har hamnat i en svår sits.. Jag har alltid haft häst sedan jagblev myndig mer eller mindre.. De senaste 15 åren har jag stått i samma stall, fantastisk service och väldigt trivsamt. Dock har jag hamnat i en sits där jag har mina barn varannan vecka och en ny häst som är av helt annan typ än min gamla. Hon kunde jag rida i bäckmörker, lugn, sansad och nöjd med motion fyra dagar i veckan. Min nya häst däremot är vass som attans och behöver hållas igång sex dagar i veckan för att inte få överslag i huvudet, men fantastisk att rida.
Livet just nu går inte ihop.. skulle behöva tillgång till en ridbana för att kunna rida efter jobb, då det inte blir någon vidare ridning alls i en mörk skog med denna hästen utan snarare farligt, men även för att kunna rida effektivt veckan jag har barnen.
Kan man byta stall bara för en ridbana? Underförstått ses det som "onödig" lyx där jag är nu, men funkar inte utan med nuvarande häst känner jag..
Jag går emot flera andra här. Jag skulle inte flytta ifrån ett stall som jag trivts på i 15(!) år, inte utan mycket noggrann eftertanke. Det är svårt att hitta ett stall som fungerar så bra.

Det andra alternativet blir ju dock att byta häst vilket kanske inte är så lockande. Men du vet också bäst vad som betyder mest för dig, den specifika hästen eller det ordnade stallivet som du haft i många år.

Om du hade en medryttare som motionerade hästen på dagtid ett par dagar i veckan, skulle det lösa problemet?
 
För mig är ridbana minimi-krav. Och det gäller bara om det innebär att jag har häst hemma där jag bor. Annars är ridhus ett måste-krav för mig.

Så ja, jag tycker man kan flytta för sånt.
 
Jag har flyttat från ett stall med urusla ridvägar men hyfsad närhet till ridhus, till ett stall utan ridbana och istället fantastiska ridvägar där jag INTE behöver bry mig om vilken tid på dygnet det är. På förra stället kunde jag inte rida alls mellan vissa klockslag på grund av trafik och med ett jobb med oregelbundna arbetstider funkar inte det. Vissa dagar kanske det var enda gången på hela dagen som jag hade kunnat rida. Så jag tycker absolut man kan flytta för att komma någonstans som passar ens egna och hästens ambitioner bättre.
 
Jag skulle flytta. Inte bara för att du får bättre glädje av din häst, det är en säkerhetsgrej också, du måste kunna rasta av hästen.

Som uthyrare tycker jag att önskan om ridhus (i vårt fall, eftersom vi har ridbana) är en fullt rimlig anledning att flytta. Jag skulle inte tveka att ta tillbaka en hyresgäst som flyttat av en sån anledning.
 
Har hamnat i en svår sits.. Jag har alltid haft häst sedan jagblev myndig mer eller mindre.. De senaste 15 åren har jag stått i samma stall, fantastisk service och väldigt trivsamt. Dock har jag hamnat i en sits där jag har mina barn varannan vecka och en ny häst som är av helt annan typ än min gamla. Hon kunde jag rida i bäckmörker, lugn, sansad och nöjd med motion fyra dagar i veckan. Min nya häst däremot är vass som attans och behöver hållas igång sex dagar i veckan för att inte få överslag i huvudet, men fantastisk att rida.
Livet just nu går inte ihop.. skulle behöva tillgång till en ridbana för att kunna rida efter jobb, då det inte blir någon vidare ridning alls i en mörk skog med denna hästen utan snarare farligt, men även för att kunna rida effektivt veckan jag har barnen.
Kan man byta stall bara för en ridbana? Underförstått ses det som "onödig" lyx där jag är nu, men funkar inte utan med nuvarande häst känner jag..
Du har säkert redan kollat upp detta men finns det någon i närheten som har ridbana att hyra ut? Om du inte redan kollat upp detta så gör det!
Sen kan du framföra din önskan för stallägaren om denna vet något eller har nått tips eller kanske själv har planer på att bygga en ridbana. Sådant är bra att kolla upp innan flytt :).
En riktigt stark och bra pannlampa, som en strålkastare på huvudet vid ridning när det är mörkt.
 
Jag har stått utan ridbana en kort period, det tog död på mitt ridintresse. Har ridhus som krav, annat funkar inte för det sättet jag vill rida.

Jag hade alltså flyttat.
 
Jag skulle aldrig stå i ett stall utan ridbana. Eller jo, om jag hade eget stall hemma skulle jag kunna i väntan på tid och ekonomi att bygga en. Men då skulle jag kolla upp om det fanns ridbana att hyra in sig på på skrittavstånd.

Men ja, jag tycker alltså flytt pga behov av en ridbana är fullt rimligt. Du ska ju kunna rida på ett säkert och kul sätt, och det låter det inte som det är som du har det nu. Du kanske till och med skulle "behöva" ett ridhus?

Skulle jag ha råd skulle jag definitivt välja ett stall med ridhus. Om man tränar och tävlar en del slås man rätt ofta av hur mycket lättare allt hade varit med ett ridhus.
 
@hanny ja man byter upplägg på upppstallning utifrån hur livet ser ut i övrigt och hur man vill få det fungerande !

Tycker ditt behov låter minimum - jag hade velat ha ridhus för att få det att fungera vintertid såvida du inte bor i Skåne och då kan beska med i lite kort tid under vinterhalvåret att ej heller uteridbana är ridbar .
 
Jag var lycklig nog att växa upp på gård och red utan ridbana till jag var 20+ (hästarna stod ju kvar hos mamma efter att jag flyttade hemifrån). Jag red markarbete på våra fält, i minsta hagen som är ridbaneformad, till och med vår egna grusväg fick duga :p. Nu sedan närmare två år har jag stått med ridbana, jag är fortfarande i stadiet att jag tycker det är lyx snarare än krav (krav jag har är fantastiska ridvägar istället ;)), men jag känner ändå alltmer att en ridbana är guld värt i vissa lägen. Vilket det ju i DITT fall absolut låter så för både din häst och dig! Lycka till oavsett vilket beslut du fattar :).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 311
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Relationer Jag och min man bor just nu utanför stockholm men det har dykt upp en väldigt stor jobbmöjlighet för honom i göteborg. Vi tittar på ett...
Svar
11
· Visningar
1 312
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp