Stallplats/lösdrift hjälp att tänka…

Glömde tillägga - jag tycker det är en stor fördel om du vid lösdriftsalternativet kan köpa eget boende istället för att hyra. Ett boende som du äger är en investering för framtiden, som kan bli ett lönsamt sparande jämfört med att bara hyra som vid andra alternativet.
 
Hästarna ska ju ta sig till och från hagen också.

Men det är väl det minsta problemet? Att halkbekämpa ett gångstråk till hagen? Hur många skottar inte stallplanen? Det tar väl rimligtvis mer behov av tid och/eller dyra maskiner än vägen till hagen om det är ett stall som behöver ha plats för bilar och släp till inackorderade rent generellt sett.

TS: kommer hagen se ut som en enda blankis hade jag tvekat, även med broddar. Våra hagar gör typ aldrig det, problemet är snarare att det växlar mellan lerigt och fryser och blir knöligt, det löses ju enbart med bättre mark från början dvs hårdgöra korrekt på ytor och gångstråk. Jämfört med hur många dagar det faktiskt fryser i Skåne vanligtvis så hade jag sett förbudet mot broddar (med den helt rimliga förklaringen av erfarenheter av stallägaren) som ett lite problem i valet.

Vårt största problem (har häst utanför Flyinge) är att vägen utanför stallet blir isgata så hela landskapet skärs liksom av. Jag köpte salt till i vintras för att göra en gång över men behövde inte använda det.
 
Har funderat på det, men tror inte det kommer att fungera.
Det är ganska bökigt med boots och sen har vi det här med gångarterna. Har hört från flera håll att gångarterna på Islandshästar påverkas av boots … men med tanke på hur oerhört duktig min är att trampa av sig framskor hade det egentligen varit bättre utan.
Rida utan skor eller boots går inte då det är mycket grusvägar.
Men behöver du träna gångarterna ute i skogen då? Dom flesta jag känner med isisar fräser faktiskt mest runt i skogen upplever jag och tränar gångarterna i ridhus eller på ridbana. För på ridbana och i ridhus klarar sig dom flesta barfota utan problem. Jag tycker faktiskt många av dom barfotaboots som finns idag är oerhört enkla att att sätta på, inte värre än att sätta på ett par benskydd. Men det är klart hästen måste ju vara hyfsat ren runt hoven och ballarna och är det då lerigt i hagen så blir det kanske ett extra moment sas. Jag som alltid måste ha benskydd på min klant blir det ingen större skillnad för.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 296
Senast: Habina
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 549
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 649
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 339
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp