stallplats utan kontrakt

annaa

Trådstartare
Kan stallägarna bara slänga ut en ur stallet då? Har handskrivna kvitton från första månaderna, men sen har jag inga papper öht på att vi vart installade där.
Jag föreslog kontrakt när jag flyttade in, men de tyckte det var onödigt.
Nu vill dem slänga ut oss bums, kan dem göra så?
 
vet inte exakt, men de borde kunna göra det, ni har ju inge kontrakt på att ni har en månads uppsägningstid eller liknande. Så i detta fall skulle jag kunna anta att ni kan bli utslängda med en gång, samt att ni kan flytta på en gång utan att ha "förvarnat" tex 1 månad innan, beronde på vad kontrakt och sånt säger.
 
vi har ett muntligt avtal på att det är en månads uppsägningstid som gäller, men det avtalet är ingenting värt antar jag?
 
nej, de har inte rätt att bara kasta ut dig. Har ni ett muntligt kontrakt så gäller det precis lika mycket som ett skriftligt, är svårare att bevisa bara.
Däremot är det så att har man inte kommit överens om nåt så gäller hyreslagen och det är en månads ömsesidig uppsägning.
 
stallet ägs av en mamma och hennes son. det är sonen som vill kasta ut mig, jag tror inte mamman vet nåt.

för att göra en lång historia kort - vi hade en flirt i höstas/vintras, varpå det visar sig att han har flickvän. Flickvännen gör slut och nu hatar dem två mig så de har bestämt sig för att jag ska UT på en gång.
Så, nu har man vikt ut sitt privatliv på internet också :cool:
 
tack för ditt svar!
angående uppsägsningstiden, kan den också vara muntlig? då kan dem ju t ex påstå att jag blivit uppsagd redan för en månad sen.. finns ju inga bevis.
 
Dålig still utav han att inte han kan kontrollera!

Men jag tycker att du skall snacka med hans morsa. Om hon nu inte vet och berätta allt! OM du nu inte vil flytta. Det bör finnas kontrakt att du har din häst uppstallad, för brinner det och din häst brinner inne så kan inte du bevisa att h*n har stått där.

Kram Favina :bump:
 
hehe, tack för det tipset. :D
jag vill inte bråka med dem, men vissa stunder känner man faktiskt att man har en liten :devil: i sig. Fast jag tror faktiskt att mamman har nämnt nåt om att de fixat det där med skatt. Men jag undrar det, då brukar man väl inte ta mot hyran kontant.. :confused:

Men jag kommer inte blanda mig i det i vilket fall, jag gillar modern, visserligen är sonen vuxen så han har ju sin del i stallet, men likväl blir ju hon drabbad om man skulle vilja leka :devil: (vilket inte är min stil).
 
Jag har ju fått hmm, äran att följa dig i detta. Det är för jävligt när vuxna folk inte kan styra sig själva, du vet vad jag menar och som vi diskuterade så var väl detta väntat. "Offret" skall få lida ännu mer än det redan har.

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för dig och att du hittar ett ställe att ta dina hästar till. Kanske "gubben" :-).. Annars så har jag ledig, det är ju redan hästtrul som du vet, så kom du, det kan inte bli värre i allafall ;)

Kramar om dig.
 
ja, helt otroligt omogen är han! hade han varit ca 10-15 år yngre kunde man haft överseende.. men att en vuxen man beter sig så.. :crazy:

Det tråkiga är ju att det är mina 2 ponnys som kommer i kläm. Den ena gillar inte alls att flytta.
 
ja, du känner ju till den längre versionen av historien ;)

letar nytt stall, trots att jag varken vill eller har tid att flytta egentligen. har försökt förklara att det bara är ca 2 månader innan jag kan ta dem till betet, men jag fick inte stå kvar den tiden. Ingen aning hur jag ska få det att gå ihop tidsmässigt då jag har två jobb och folkhögskolan att sköta, och flytta är ganska omständigt. Men jag orkar inte stanna kvar och tjafsa.

Hade det inte varit 40 mil mellan oss hade jag gärna kommit till ditt stall :)
 
nu har jag ändrat mig. jag ska stanna kvar och slåss för min rätt ;)

Har ett antal stallkompisar bakom mig som stödjer. har även pratat med modern och hon tyckte jag skulle stå kvar, åtminstone till sommaren. Hon visste inget om att han försökt kasta ut mig, och tyckte det var dumma barnsligheter.

Hoppas jag gör rätt nu bara.
 
svårt läge jag vet inte vad som gäller...
Men som någon skrev, om man sätter dit honom för skattefusk eller ngt (om han inte skattar för inkomsten), åker man inte själv dit oxå då? För att man har häst där, och betalar utan att få kvitto, eller det är kanske bara stallägaren som åker dit för skattefusk? :confused:
 
ingen aning om man själv åker dit isåfall.

Men - som jag skrev tidigare - jag har inget intresse av att sätta dit dem för att få hämnd ändå. allt jag vill är lugn och ro och slippa flytta allt + ponnysarna.
 
läste i förra numret av ridsport om just såna här typer av tvister. vad jag kunde förstå (läste bara lite flyktigt) så har man haft sin häst uppstallad i tex 9 månader så är det egentligen 9 månaders uppsägningstid om det inte finns ngt annat skrivet.... hur detta går till rent praktiskt vet jag dock inte.. men om du har kvitton från början så borde ju det räcka.

snälla... rätta mig ngn om jag läst helt galet :)
 
Anna - Nej jag menade inte att ifrågasätta dig angående att sätta dit just din stallägare, det kan ju snarare va någon utifrån som "upptäcker" skattefusket, och i så fall kanske man själv ligger risigt till som hyrare!
Du är ju inte ensam om att inte har kontrakt på din hyrda boxplats el lämnar vita pengar i detta land tyvärr.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 056
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 274
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 412
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 656
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp