Stalltäcke 550 gram

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lillatjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 516
L

lillatjejen

Hej!

Sitter och funderar på om jag ska köpa ett 550 gram stalltäcke att ha på hästen under nätterna.
Det är ett halvblod som inte är klippt. Jag personligen tycker inte att han sätter jätte mycket päls men jag är en van ponnyryttare :P
Stallet han står i är ett kallstall där det kan krypa ner under -10 grader om nätterna. Han har typ fritillgång på hö kvällstid, ibland finns det mat kvar och iband inte på morgonen.

Blir täcket för tjockt?

Sv: Stalltäcke 550 gram

Jag tänker bara på vad du ska ha när det blir kallare... Eller blir kallstallet inte kallare än -10? Och vad har du för täcken ute?

Jag är lite av sorten - har man ändå täcke kan man vräka på, fast är din häst inte frusen så är det ju onödigt.

Min har i minus 15 (oklippt och ingen vinterpäls) 280 gr UTE i blåsten :o 550 g skulle han kokas i särskilt inne i vindstilla och allt.

Jag har ett på 370 och tycker de är för lite sen när det väl blir kallt och kryper ner till en -20 grader.
Jag har hästen i en lada bara det är 2 hästar där ute så är de-20 ute så är det -20 även i stallet.
Det står inget om hästen är gammal men äldre hästar är ju som människor mer frysna och har svårare att hålla värmen.

Jag hade köpt detta täcke och haft när det är riktigt kallt ute så räcker de ju med att du slänger över ett ofodrat regntäcke bara när han ska ut så blir det vattentätt också=)

Så gör jag har bara ett täcke som skall hålla värmen och så ett ofodrat regntäcke som bara är där för att ta ev regn och så eftersom innertäcket inte är vattentätt

Min helklippta ponny (19 år) som står i oisolerat stall har aldrig mer än 300 g på sig inne. Då äter han inte obegränsat med grovfoder utan har lite hö och massa "pillhalm".

Men herregud, 550 gram i vindstilla boxen och en massa mat, dessutom oklippt. Misstänker du att det är något fel på hästen, eller? ;)

Man kan desstuom inte SE på pälsen hur väl den isolerar.
Fullblodet i stallet får aldrig någon märkvärdig päls, den är kort och silkeslen, men han fryser då aldrig av rena kylan. Hård vind och nederbörd är ju såklart inte bra, men det klarar inte heller min häst i sin björnpäls.

Tack för alla svar :)

I stallet blir det nästan lika kallt som det är ute skiljer nog någon grad bara.
Har själv tyckt att 550 gram låter extremt mycket men min kära mamma tycker att min häst ska ha det medans jag själv vill ha ett runt 200-300 gram. Tanken är att ha något att lägga på när det blir riktig kyla ute dvs runt -20 grader om nätterna.

Utetäckerna ligger på 300 gram, dom brukar vi lägga på dom när det snöar eller är -10 eller mer ute. Har aldrig upplevt att han är en fryslort men han är ung så han rör sig hela tiden i hagen.

550g låter hemskt tjockt. Varför ska hästen ha 550g inne (vindstilla), när h*n bara har 300g ute i hagen (blåst, nederbörd) ? ;)

Om inte hästen är extremfrusen så blir 550 g alldeles för varmt under de förhållanden som du beskriver. Jag har aldrig känt behov av i närheten av ett så tjockt täcke och då har jag klippta hästar i kallstall med i princip samma temperatur som ute.

Tycker också det men tänkte att ibland (vare sig man vill eller inte) så kan mamma ha rätt men denna gång hade hon fel ;)

Jag tror att de flesta friska, normalpälsade hästar klarar sig alldeles utmärkt med max 300 gr fodrade täcken.

Javisst, men nu var ju mitt inlägg ett svar på TS fråga, dvs tjocklek på täcket och inte en fråga om täckets vara eller icke vara :)

550 g låter på tok för varmt för en häst som inte är klippt och som står i ett vindstilla stall utan drag och dessutom har massa hö att tillgå. Om hästen klarar sig med 300 g ute trots snö, vind och kyla lär den klara sig alldeles utmärkt med samma tjocklek eller lite tunnare inne i stallet där det verken blåser eller snöar. Det är för det mesta inte själva kylan i sig som gör att hästen fryser utan andra faktorer som t.e.x. luftfuktighet, nederbörd, vindstyrka, tillgång på mat osv. Har sett många hästar som frusit så dem skakat när det varit närmare +10 grader och regn, men som inte frusit ö.h.t när det varit -20 och pudersnö.

Bara för att man själv tycker det är kallt ska man inte luras att tro att hästarna per automatik också tycker det är kallt.

Fast jag håller med domesticus, dvs det är ett svar på ts fråga. Är det inget fel på hästen så borde den klara att stå naken på natten i ett kallstall.

Mitt klippta halvblod skulle klara sig bra med ett tunnare fleece täcke på natten i kallstallet hemma (eller nu när det är runt nollan utan någonting alls.), men eftersom täckesbyte inte ingår i hyran så får hon stå med utetäcke på inne med och då är det 350g täcke och det klarade hon sig på hela förra svinkalla vintern med mellan -20 och -30 i veckor i sträck...

Jag är kanske inte så hemma på det här med svar på inlägg... Men jag uppfattade faktiskt inte domesticus inlägg som ett svar till TS utan snarare riktat till mig, med tanke på att det är mitt citat som används i inlägget.
Därav mitt svar till domesticus. Mitt inlägg är inte ett allmänt uttalande om att alla hästar ska ha täcken, utan bara ett direkt svar riktat till TS.. dvs hon undrade om hästen verkligen behöver ett så tjockt täcke som 550 gr som hennes mamma tycker, eller om hästen klarar sig med ett 200-300 gr som hon själv tycker...
Diskussioner om täcke vs naken tycker inte jag hör till denna tråd...

Eftersom din häst får fri tillgång på hö (?) och dessutom är oklippt hade inte jag sattit något täcke alls inne. Hästar värmer sig genom att äta och din häst verkar få mycket hö till natten så h*n borde klara av att hålla värmen själv med hjälp av det. Om du dessutom inte alltid har täcke på ute så borde din häst klara av att vara utan täcke även inne när det är helt vindstilla.

Jag tror att de flesta friska, normalpälsade hästar klarar sig alldeles utmärkt med max 300 gr fodrade täcken.

Oj vad jag hade hållit med om detta, innan min 3-åring....
Hon har fullt normal päls, men redan som ettåring behövde hon täcke vid
blöt nederbörd, annars frös hon så hovarna klapprade på stallgången.
(Ingen överdrift) Frös även vid regn på SOMMAREN...

Nu i vinter när det snöar (blöt) har jag fått täcka upp och täcka upp.
När hon frös så hon skakade med 300+300 på ryggen (och hon är oklippt)
fick jag lägga på 500+ helhalsskaltäcke...
Då först blev hon "normalhästfrysskak", för att inte skaka alls krävdes
600+ helhalsskalet.

Har alltid undrat vad det är för "fel" på henne...

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 443
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux... 2
Svar
27
· Visningar
5 453
Senast: MattiZ
·
Hästvård Jag har en 23 årig gammal valack, fd. travare, som jag nu misstänker att jag kanske har täckat lite för lite :( Orsaken till att jag...
Svar
12
· Visningar
3 482
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 973
Senast: Phadrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka