Stank och bajs inne. Panik!

bergstopp

Trådstartare
vi har en kastrerad katthona på 4 år.
Får vara ute hur mycket hon vill men har ingen kattlucka.
Sen i höstas har hon varit inne typ hela tiden, springer ut någon gång ibland men springer snabbt in igen.
Vi har hittat bajs och kiss inne, vi har två katter men jag gissar att det är från henne pga att hon är inne mest. Vi har en kattlåda som hon använder.
Hon stinker ibland något fruktansvärt från rumpan, gissar att det är analsäckarna.
Hon har kissat i vårt pannrum även fast lådan är bara några meter ifrån, men det har oftast varit när vi missat att göra rent lådan.
Nu det sista har vi hittat bajs och kiss i vår sons lekrum vid två tillfällen.

Idag när vi kom hem och skulle lägga oss (nyss) och jag lyfte på täcket så var det bajs där på två ställen. Något löst i konsistensen, väldigt mycket vätska runt om. Kanske var kiss men luktade inte så.

Jag håller på att få panik. Självklart ska jag ringa veterinären på måndag. Vad i helskotta är detta?
Vi fick barn för snart 2,5 år sedan och hon älskar honom.
När han var typ ett halvår kissade hon inne, vi trodde hon vantrivdes men efter ett vet besök konstaterades uvi.

Men alltså detta, stanken, kisset och bajset I SÄNGEN? Kan det ha ett samband?

Tycker ju såklart synd om henne men det är fasen svårt att hålla minen när hela sängen är nerbajsad.
 
Sedan är ju felkissande och bajsande ibland revirhävdning, särskilt om hon kissar/bajsar i era sängar eller där er lukt är som starkast. Klura lite på vad, om något, har förändrats särskilt om katten tidigare var rumsren. Steg ett är väl att utesluta eventuella medicinska problem som @Marita73 stinker det så, så töm analsäckarna. Sedan vet jag att Nikita's bajs luktar fruktansvärt illa ibland, ibland inte alls, beroende på vad hon äter. BARF katter tex luktar mycket lite. Begränsa områdena i huset katten kan vara i, stäng dörrarna till sovrummen osv.

En orsak som Jackson Galaxy tog upp i ett avsnitt (han är kattvetare i USA med en serie My Cat From Hell och egen youtube kanal som är väl värd att kolla på) var en katt som plötsligt började felkissa och bajsa. Visade sig att det flyttat in en ny dominant katt i området som stressade ut katten fruktansvärt och föranledde just revirmarkering.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 207
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp