• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Filippan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 761
F

Filippan

Min älskade lilla katt (8 år gammal) har nu fått små vita grejer i ögonen... Min storebror tror att det kanske kan vara starr, att han håller på att bli blind! :cry: Har inte märkt att han skulle se sämre, än iaf...
Hur ser man när det är starr? :(

Sv: Starr?

Grå starr, katarakt eller linsgrumling beror ofta på en åldersförändring. Andra orsaker kan vara en skada eller inflammation. Hos katt är sällan grumlingen total. Grumlingen går ibland att se med blotta ögat - linsen ser ljus eller grå ut. Katten klarar sig ofta i en bekant miljö, det kan dock bli problem med mörkerseendet. Ärftlig katarakt är sällsynt på katt.
Normalt sett behandlas sällan grå starr på katt.

Jag har dock en kanin och inte katt. Vet inte om det är olika då men min kanin har i alla fall fåå en vit fläck/prick på eller om man säge ri eller hur ja ska beskriva det. På det där genomskinliga längst ut på ögat?? Kaninen verkar inte lida av det på något sätt och verkar se bra. Men jag vet som sagt inte om det är sanna sak som din katt har.

Ingen av Mina katter har starr, det är Filippan som misstänker att hennes katt har det.

Det är väl ganska liknande på kanin :

Symptom: ögat blir stort och grått, eller så blir linsen grå

Grön starr kallas även för glaukom. Detta är ganska vanligt hos kanin. Trycket ökar i ögat och gör att ögat blir stort eller ser ut att "tryckas ut". Ögat blir även grått. Detta måste behandlas omedelbart! Kontakta veterinär!

Grå starr kan vara ärftligt. Ögat blir inte stort, men man kan se att själva linsen, som ligger innanför pupillen, blir grå.

Tack för svaret! Men det är liksom inte en grå "hinna" över ögat utan det ser mer ut som VITA "prickar" eller mer udragna än prickar... Gud vad svårt det var att förklara :p Är det något annat än starr möjligen?

Svårt att säga när man inte ser hur det ser ut..
Mitt tips är att du åker till en veterinär med katten för att få en korrekt diagnos, med tillhörande behandling.
Lycka till

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 166
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
535
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 077
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
499
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka