starta eget stall

vinkelina

Trådstartare
har just flyttat till en ny stad och funderar på att starta ett eget stall, med boxuthyrning.

måste förståss hitta en gård för detta, med bra möjligheter till hästhållning, men det skall väl lösa sig.

men skulle vilja ha lite ideer och tankar från er nu.

tanker är att det skall vara helinackordering, så att jag bättre kan ha koll på allt, har alltså tänkt ha detta som arbete, så det måste ju även löna sig ekonomiskt. allt skall ingå i hyrand, dvs mat, in-utsläpp, mockning mm. vad skulle ni vilja betala för detta, vad skall ingå i så fall.

hoppas även kunna fixa till manege/ridplan för att få det ultimata.

tror att det skulle löna sig, iom att det är skriande brist på boxplatser här i trakten. funderingen är att inrikta sig på lite älder ryttare, sådana som hadde häst som barn, skaffa på nytt men inte riktigt hinner med mera än att rida typ

finns det färdiga boxpaket att köpa, eller är det enklare att bygga själv?

ja det finns många frågor, så kom med en massa tips till mig nu
 
Sv: starta eget stall

Min erfarenhet av boxuthyrning är att det kan vara svårt att få det att gå ihop sig och än mer att det är svårt att ta ut så hög stallhyra att du kan gå såpass mycket plus att du kan ta ut en lön att leva på. Men läget kanske ser helt annorlunda ut där du bor, så jag vill inte vara negativ.

Så du får göra realistiska kakyler helt enkelt.
Vad är dina driftskostnader för stallet (el, vatten, underhåll, försäkringar osv)
Vad är dina löpande kostnader per häst(hö, strö mm)
Hur ser prisbilden ut där du bor
Hur mycket behöver du ta ut i lön
mm mm


Ang din andra fråga om boxar så finns det färdiga boxpaket att köpa. Titta på ex http://www.hastnet.se/hastnet/kategori/utrustning.php?kid=12&aid=25 så har du en hel drös av tillverkare men det går naturligvis att tillverka eget helt beroende på vad man är ute efter.
 
Sv: starta eget stall

Som skrivet innan så vet inte heller jag hur det är i Finland men i Sverige är det i princip omöjligt att livnära sig på bara att hyra ut boxar. Man behöver ha något annat parallellt med den verksamheten för att kunna klara sig.
Det är för det första ganska stora investeringkostnader från början för att till ett bra stall och bra hagar och ridbana m m. Man får säkert räkna beloppet i miljoner om allt ska göras från grunden och inget redan finns färdigt. Har man inte väldigt mycket pengar som eget startkapital så kommer det att krävas ganska mycket bara för att få täckning för dessa. Utöver detta behöver man ju också ha foder, strö och lite extra för reparationer och underhåll av anläggningen. Det som du sedan kan få över är det som du kan ta av som egen lön. Om det går i Finland vet jag som sagt inte men i Sverige är det i stort sett omöjligt.

Klart är ju att ju mer man kan göra själv under byggandet av anläggningen ju billigare blir det. Men det är lika klart att det går fortare att få färdigt anläggningen om köper färdigt.
 
Sv: starta eget stall

Lägger till lite på ditt svar:
Att vara själv på en anläggning och ha ansvaret för massa hästar kan vara ganska jobbigt i vissa situationer. Om man blir sjuk/skadad så måste man ha någon som kan hoppa in - och då även betala lön till denne.
 
Sv: starta eget stall

betalar själv 350€ i månaden för helinakordering i ett gammalt ombygt fähus. snyggt o rent, men kanske inte 100% välplanerat.

så tanken på att 400€ för helinakordering så är inte helt otänkbart. då skall som sakt allt ingå. nu måste jag betala 2€/dag extra om tex hästen skall ha boots på i hagen, stalltäcke skall bytas mot vintertäcke, inte bara slänga på vintertäcke.

tänkte starta upp med ca 10-15 boxplatser. för att sedan kunna öka på vid behov. funderar sen på att ta en "anställd" via arbetskraftsbyrån, har själv varit på sådan anställning, då man får motsvarande arbetslösehetsärsettning pluss matpengar. tills man sedan vet hur mycket folk som behövs.

med dessa uträkningar borde det bli minimi 4000€ i månaden. egen lön ca 1500€, men då skulle man ju ha gratis stallplats ;)
resten skulle gå till lån, foder, spån, försäkringar mm

låter detta helt vansinnigt?
 
Sv: starta eget stall

Tänk på momsen också (om man nu har moms i finland?) samt att du får skatta på pengarna du tar ut i lön.

Hur mycket foder ingår för varje häst? och vad ligger det på för kilopris?
Det är bra att ha en maxgiva per häst, och att ägaren får köpa till extra om så önskas.
Hur många spånbalar per häst/månad?
 
Sv: starta eget stall

satt och räknade igår. på ett stall med 20 hästar a 350€/häst, men tror att man skulle kunna ta 400e

på foderfronten hade jag tänkt mig tex racing nått. alltså ett komplett foder (fundera på att ha ett majoritetsbeslut, alla får önska sig ett foder när jag starta upp.) 2 säckar per häst och månad. övrigt köper man själv. 5000€ månad, men tror man kan få mängdrabatt

hitta inga uppgifter på inköp av hö och spån, men tog i med en ordentlig summa ur tomma luften. beror ju så otroligt på vad man hittar

räknade kallt med försäkringar på 500€/månad

egen lön 1500€

lån: 1000€/månaden

övriga utgifter 1500€ månaden (allt som man inte tänker på)
 
Sv: starta eget stall

Vad mina släktingar (som bor i Finland) sagt så är prisbilden annorlunda där jämtemot hur det ser ut i Sverige. Här i Sverige har nästan vem som helst råd att köpa en häst (m tanke på alla billiga travare osv), men det är få av dem som kan tänka sig betala ens vad det egentligen kostar att ha en häst uppstallad = de som hyr ut boxplatser går nästan med minus.

I Finland är det dock så att det oftast är de med pengar som har häst och de kan också tänka sig betala bra för en bra uppstallning = det kan faktiskt löna sig att ha inackorderingsstall.

Där min brors sambo har sin häst så kostar det typ 400-500 euro i månaden... (helservice) och det tycker de är helt OK!

Tillägg:
Kom dock på att det säkert är som i Sverige ang. "location, location, location". Alltså att prisbilden även skiftar runt om i landet. Min brors sambo har ju sin häst en bit utanför Helsingfors, det är klart att det är dyrare däromkring.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: starta eget stall

jupps, här kostar det att ha häst, och det FÅR kosta dessutom. betalar själv mer i boxhyra än för min halva av lägenheten :) boxen går på 350, för helinakordering (betalar 330 för min del av bostaden) i ett stall som är ombygt och kanske inte 100% funktionellt. och jag bor då i vasa, som är i höjd med umeå
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 695
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 592
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 204
Senast: fio
·
Hästmänniskan Har ju varit visst strul vid stället jag står på och har funderat på att flytta. Sökt men tyvärr finns det rätt dåligt med utbud, har nu...
Svar
7
· Visningar
1 620
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp