Bukefalos 28 år!

Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

Nooneyouknow

Trådstartare
Hästen är en valack, 5 år...

Han vill inte acceptera innerskänkeln i vänstervarv och ännu mindre ta stöd på yttertygeln.
De han gör är att gå emot skänkeln så kraftigt att de ser ut och känns som att han går utåt ställd...

När jag "tvingar honom" att ta stöd på yttertygeln genom att hålla den stadigt och hålla inner skänkeln om samtidigt som jag mjuk leder in framdelen så han "måste" böja bålen. Då bär de iväg! Uppåt och högt! Har haft en graman som varit fäst i sadelgjorden vid skänkelläget för att ha en "handbroms" Igår fick jag ner huvudet och fick runt honom på en minimini volt efter att han rest sig en gång. Stark är han och sliter sig loss ur det greppet och ställer sig så pass att jag anar oråd och slänger mig av i luften, hästen landar på arslet och tar sig sedan upp utan problem...
Jag joxar fast mitt stigläder som lossnade från sadeln när han ställde sig, hoppar upp och skrittar på lång tygel, då går han i lugnt tempo med spetsade öron... Han är alltså inte stressad av det hela utan agerar i ilska mot jobbet...
Allt detta hände när jag jobbade i skritt, hur han beter sig i de högre gångarterna med samma "jobb" vill jag inte ens tänka på...

Han är genomkollad i HELA kroppen, han är frisk och kry och anpassad utrustning (provat en hel del olika varianter av bett, allt från Nova till 5 delat reagerar lika på alla)...

Nu ska han få gå på töm en hel del, då jag inte känner för att sätta mig upp då han blir väldigt oresonlig när han sätter den sidan till...


Hur hade ni gjort?
 
Sv: Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

Vad innebär genomkollad i hela kroppen? Röntgad och ultraljudad eller är det bara någon som har känt och klämt?

Jag hade inte heller fortsatt att rida en häst som så uppenbart visar att den har obehag av något. Frågan är bara vad. Hur ser den ut och beter sig på töm? Kan den ställa och böja när det inte sitter ryttare på?
 
Sv: Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

*KL*

Säger som föregående, kollad hurdå?

Är t ex halsen röntgad? Har man röntgat ben och rygg, kan det finns dold vargtand (syns på röntgen) osv? Är han kollad muskulärt? Hur beter han sig om man passivt böjer halsen? På bettlöst? Utan ryttare osv?

Jag skulle om det var min röntga och kolla så mycket som går om det inte är gjort, om det är gjort skulle jag med frågorna ovan försöka lyckas pinpointa problemet lite mer, och allvarligt överväga scint/liknande. För jag skulle inte klara av att avfärda det som dumheter när det är såpass starka reaktioner på såpass lite krav/önskemål och hästen är 'normal' om man bara låter bli att be om just en specifik sak. Ska mycket till för de ska få 'tvångstankar' om att 'dumma sig' bara i ett enda specifikt läge liksom?
 
Sv: Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

Helt genomkollad innebär för mig både veterinärkoll och typ equiterapeut. Ev sätta hästen på smärtlindring en vecka för att se om det hjälper om man nu inte hittar någonting. Bara för att safe:a.

Iom att hästen är så ung så tänker jag snabbt följande:
Är den ordentligt inriden? Har man låtit det ta tid och vant hästen vid arbete och ridning gradvis så att den är helt trygg med ryttare. Och så att den förstår det du ber den om. Många unghästar som är utåtagerande har tyvärr ridits in lite fel och fattar inte hjälperna riktigt eller är inte trygga helt med ryttare.

Och så tänker jag på om hästen har lite balansproblem. Det är ju rätt vanligt hos unghästar. En del av dem blir lite skraja av det. Och en del hästar reagerar stort då de blir rädda. Man kan lätt misstolka det som ilska.

Jag hade aldrig satt på en graman på en häst som reser sig och försökt dra ner den. Speciellt inte en unghäst som antagligen inte skolats in korrekt.
Jag får bilden av en häst som inte riktigt vill söka kontakt med bettet och gå fram till handen. Att då ännu mer sabba förtroendet för handen genom att dra till så i en sån situation med graman tycker jag bara ger hästen mer ved på sin eld sas. Du talar igen om att du inte går att lita på.

Vad säger din tränare? Är du själv lätt, snabb och känslig nog i handen?
Det är ju en järnbit vi har direktkontakt med i någons mun. Så att "tvinga till stöd" på en unghäst genom att inverka i båda tyglarna ger sällan bra effekt. Det du gör då är ju att blockera alla dörrar framåt. Och då kommer många unga hästar och äldre oskolade med för den delen svara med att explodera upp¨åt. För du har stängt allt framåt och någonstans vill ett flyktdjur ta vägen om de är lite otrygga eller känner sig trängda av annat skäl.
På en så ung häst börjar jag med innertygel och böjning. Sen får den gradvis komma upp till yttern framöver. Målet för mig är att rida på yttertygeln. Men tar man den så och böjer så kommer en flyktbenägen häst gå upp. De måste få ha en utväg kvar. Dvs kunna gå utan yttertygeln först. Och om du tar i yttern så släpp den andra.

Att ta hästen från marken kan vara bra. Om det nu är så att balansen är en av sakerna som triggar hästen. Jag hade lärt hästen röra sig, balansera upp sig och ibland komma lite off i balansen utan att få panik. Sen hade jag ridit in på nytt.
Rider du på framåt kan hästen inte resa sig. Men rida på framåt gör jag bara på en häst som är trygg med att ha någon på ryggen. Finns det stress över det kvar så jobbar jag på det innan jag börjar rida så.
 
Sv: Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

Låter ju som om det blir väldigt jobbigt för pålle i de situationerna.
Om pålle nu är helt genomkollad (inkl veterinär och equiterapeut el motsv) och frisk och inga kroppsliga symtom - tanken på att ha smärtlindring en v är också bra - så skulle jag sänka kraven. Dvs nöja mig med mindre resultat. Kanske jobba serpentiner runt träd för att pålle ska böja sig åt båda håll där också pålle förstår vitsen med att böja sig.

Att jobba med utåtböjning kanske kan "lura" pålle. Ex du rider i vänster varv och ställer pålle utåt och rider i både "förvänd öppna" och "förvänd sluta" men med mycket lätt böjning, byter till höger varv och gör övningarna där.

Finns problemet och är lika i båda varv??
 
Sv: Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

Vad innebär genomkollad i hela kroppen? Röntgad och ultraljudad eller är det bara någon som har känt och klämt?

Jag hade inte heller fortsatt att rida en häst som så uppenbart visar att den har obehag av något. Frågan är bara vad. Hur ser den ut och beter sig på töm? Kan den ställa och böja när det inte sitter ryttare på?

Bra fråga! Sadelutprovare???
 
Sv: Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

Svarar er alla, säger jag att hästen är kollad så är den kollad ordentligt på de bästa sätten...
Vargtänder är utdragna vid kastrering och även då kollat efter "gömda vargtänder"
Efter två dagar i töm har han gjort framsteg... Visst har han protesterat men han kommit till acceptans, jag tömkör inte själv eftersom jag inte har tillräcklig kunskap. Problemen har kvarstått på töm men han har kunnat komma till arbete med avslappnad överlinje och trevligt vilande steg.

Helt klart är det något jag gör i ridnigen som påverkar negativt!

Som sagt är all utrustning anpassad efter alla konstens regler ( allt går att läsa i första inlägget)

Nu kommer han att få jobba på töm i 1-3 veckor beroende på utveckling. Sedan kommer han få gå på minst två veckors bete innan jag sätter igång med ridning på honom...

Gramanen har jag som sagt haft för Min skull och har inte alls påverkat hans form eller dyligt utan en nödgrej om han ger sig iväg...

Jag och min tränare, som är utbildad och har själv tagit upp flertalet hästar från unghästar upp till svår hoppning för er som undrar, har samma filosofi, han måste acceptera att komma till jobb.
Han är aldrig upprörd eller stressad utan när han "bökat" klart så är han helt lugn på alla sätt... Detta är annars en häst som visar tydligt med ögonvitor och stora näsborrar när de är något som är stressande.
 
Sv: Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

Jag skulle nog säga; brist på utbildning el. så har hästen ont.

Men eftersom du säger att den är noga kollad och den är helt friskt så får vi "bukare" helt enkelt utgå utifrån det och lita på det. Men jag skulle nog ändå göra en koll med vet. och kiropraktor... eventuellt byta vet. och se vad den har att säga om saken.

Är hästen helt frisk så skulle jag nog säga att den troligtvis helt enkelt inte förstår vad du menar. När du "tar tag" och "tvingar" hästen att böja bålen så uppkommer spänningar hos hästen som kan leda till ex. öm rygg, eller liknande. Det blir alltså inte bättre..

Jag skulle ha gjort såhär: kolla att hästen svarar lätt på framåtdrivande och förhållningar, -annars hade jag börjat redan där! och RENODLA hjälperna. Sedan testa om styrning fungerar, och att hästen kan flytta bak och framdel för lätta hjälper. Annars måste man "börja om" och ja, helt enkelt renodla hjälperna.

När hästen lyssnar för lätta hjälper och är lydig så hade jag nog gått på en volt, el. rakspår och sen flytta hästens bakdel lite grann. Ett steg i taget för lätta hjälper. Kanske är det så att din häst i stel, och då kommer troligtvis den att mjukna något i sidorna. Man behöver absolut inte stressa fram någon "fin" form på något sätt.. utan flytta hästen i en svag skänkelvikning, ett steg i taget och använd fina hjälper. Att göra den övningen i ca 15min kan göra underverk!
Har kört det med min femåriga vallack och han har verkligen blivit mycket mjukare. Fick det tipset när jag var på seminarium i våras.

Om det är så att hästen inte vill arbeta så kan det vara för att den är lite stel eller har helt enkelt svårt för sig. Att försöka tvinga hästen kommer som sagt leda till mer spänningar. Det kan göra att han till slut accepterar att jobba, men kommer troligtvis ha kvar spänningarna. Jag tror i vilket fall på lydiga hästar och mjuk ridning. -och man kan få alla hästar lydiga; det krävs bara mer eller mindre jobb för det.
 
Sv: Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

Tack för ett Fruktansvärt givande inlägg!

Han svarar helt klart bra för sidförande skänkel men kanske lite sämre för framåtdrivande...

Ska verkligen prova ditt tips när han ska börja ridas igen, nu går han på töm i någon vecka sen ska han få semester i ytterligare någon vecka för att "starta om på nytt"

De är ju dessa inlägg man letar efter när man har problem, inte få höra tusen olika "dåliga" saker man gör eller att de MÅSTE vara så att hästen har ont bara att man är för dum i huvet för att fatta de... (Därför är de dessutom 100 st som måste påpeka samma sak... )

För att svara en annan som skrivit i tråden så tror jag Inte ritkigt att jag kan åka in till en klinik och sedan säga "ursäkta, jag skulle vilja att ni skintar min häst" De går ju inte riktigt till så, om en hältutredning inte ger något så
så har de ju inget att gå vidare på, därför görs de ingen skint..
 
Sv: Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

För att svara en annan som skrivit i tråden så tror jag Inte ritkigt att jag kan åka in till en klinik och sedan säga "ursäkta, jag skulle vilja att ni skintar min häst" De går ju inte riktigt till så, om en hältutredning inte ger något så
så har de ju inget att gå vidare på, därför görs de ingen skint..

Nu tog du iofs det HELT ur sitt sammanhang. Men jo, inget (utom ev då ekonomin, det är ju tyvärr dyrt) att scinta exempelvis ryggen på din häst - på helt eget bevåg. Däremot måste man - och det var där du tog det helt ur sitt sammanhang - ha en begränsad del man vill titta på/misstänker problem i.

Men, en liten fråga - ditt senaste inlägg (det jag svarar på), är väldigt negativt mot de flesta som lagt tid på att svara i tråden. Varför fråga om du inte vill ha annat än specifika svar? Du har fått en rad svar ang att den som svarar skulle misstänka smärta, men de allra flesta (alla) - inkl mitt - innehöll dessutom råd om hur du kan försöka ta reda på VARFÖR hästen reagerar som den gör. T ex genom att se hur den gör utan ryttare i samma läge osv. Ändå skriver du ett inlägg med en rejäl känga till de 'hundra personer' som svarat?
 
Sv: Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

Men nu tror jag du tog åt dig lite väl mycket...

De flesta vet ju hur buke Kan vara...

Nu går han ju som sagt på töm och jag har även skrivit hur de går, där går han ju utan ryttare...

Självklart letar jag också var problemet sitter, men att kasta sig iväg till en klinik när man inte har hunnit "testa" andra tillvägagångssätt i ridningen så tycker jag att man är fel ute, om hästen är helt frisk och inte visar någonting så är de ju jag som orsakar problemen, därför bör de vara Jag som måste göra något annorlunda... Därför tyckte jag att Saraaandersson's inlägg var väldigt bra.

Även fast min försäkring täcker scint så känner jag inte att de är rätt utväg, än. Av två anledningar, de första ser du ovan, jag är övertygad om att de är något jag gör som orsakar de flesta problemen då hästen redan är kollad. Andra anledningen är ju då såklart att de inte finns någon "begränsad del" eftersom han är kollad och man inte har hittat någonting någonstans, jag kan ju inte scinta hela hästen...


Du menar alltså att jag får inte ställa en fråga, om jag vill ha specifika svar? Jag får bara fråga om jag vill ha allmänna svar?
Det jag kan tycka är lite märkligt är, trotts att jag har förklarat att hästen är kollad så ska de gå på linjen att den har ont någonstans. Jag tycker inte att jag ska behöva lägga upp hela hästen ev. journaler från olika instanser som kan "bevisa" att hästen är fräsch... Åter därför tyckte jag att Saraaanderssons inlägg hjälpte just Mig mer än att jag ska göra en rad olika medicinska prover och undersökningar på min häst.

Ingen veterinär i världen kan ändra på mina små negativa hjälper hos hästen som skapar problem...
 
Sv: Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

hur kan saraanderssons inlägg vara till hjälp undrar jag, om du/tränaren tagit fram hästar till svårklasshoppning och utbildat unghästar osv? :confused:
 
Sv: Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

Att ha någon som står på marken och kan peka på mina svagheter är A och O, men de betyder inte att jag ska bli en marionettdocka. Som självständig ryttare måste jag få hämta influenser varifrån jag vill, eller?
Om jag tränar en gång i veckan av sju så måste jag ju fylla ut min ridning däremellan, därför tyckte jag att saraaandersson hade en väldigt bra tips hur man kan göra. Jag ska ju träna på de som bör tränas på, basicgrejer. På en lektion under kanske 20-30 min så hinner man inte göra allt, att hitta variation i sin ridning gör väldigt mycket.
Jag och min tränare har suttit många gånger och bollat ideér och allt är värt att prova. Vissa problem kanske jag har svårt att uppfatta från min tränare, därför kan sådana tips, om det fungerar, göra att jag kommer underfund med att jag ska hitta en annan tränare för att lösa just detta problem...

Hon har även ridit hästen, tidigare i våras. Hon är nu gravid och jag vill inte under några omständigheter att hon sitter på min häst, skulle inte kunna leva med mig själv om det skulle hända henne eller barnet något pågrund av honom.
 
Sv: Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

Jag är kanske lite trög men var hästen röntgad? Jag skulle själv kollat haser och rygg i ditt läge.
 
Sv: Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

De flesta vet ju hur buke Kan vara......

Ja, tyvärr är det vanligt att folk frågar efter åsikter men blir sura när dom får "fel" svar. Vi som skriver här baserar ju svaren på våra egna erfarenheter så det är väldigt tråkigt att bli idiotförklarad för den sakens skull.

om hästen är helt frisk och inte visar någonting så är de ju jag som orsakar problemen, därför bör de vara Jag som måste göra något annorlunda

Fast det är ju det den gör. Den stegrar sig såpass att du har satt på en graman för att känna dig säker.

Å andra sidan är det enkelt att kolla om det beror på dig för då bör inte problemet uppstå med annan ryttare eller på töm.
 
Sv: Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

du har inte skrivit ngt alls om hur mycket hästen är riden/utbildad, och hur länge du haft den. Efter din redogörelse för hur avancerad din tränare är blir jag förvånad att ett svar som saraanderssons kan vara ngt du inte redan har koll på eller har applicerat?

När började hästen göra såhär? vad är dess bakgrundshistorik ridmässigt och i relation till dig som rider den? Felsökning utifrån dessa frågor är ju liksom grunden när sånt här uppstår.
 
Sv: Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

hur kan saraanderssons inlägg vara till hjälp undrar jag, om du/tränaren tagit fram hästar till svårklasshoppning och utbildat unghästar osv? :confused:

....och när TS även har hjälp av en mkt kunnig o skicklig dressyrtränare cirkus en gång i veckan?
 
Sv: Stegrande unghäst, hur hade ni agerat?

Fast.. Förs skriver du att hästen är noga kollad i HELA kroppen, sen säger skriver du : "De går ju inte riktigt till så, om en hältutredning inte ger något så
så har de ju inget att gå vidare på, därför görs de ingen skint.. "


Nej det är klart att de inte skickar dig vidare till en scint, MEN med tanke på de besvär du har med hästen så är väl en hältutredning ganska irrelevant (men bra att checka av givetvis). Ryggen borde ju vara prio 1 att kolla. Är den röntgad?

Som jag ser det finns det två grundorsaker och dessa ska inte vara så svåra att åtgärda om man är bra på unghäst.

1. Hästen är inte frisk (spänningar?) och klarar därmed inte av den böjningen som du kräver av den, eller så har du en dåligt passande sadel som hindrar hästen från att utföra det du vill att den ska göra.

2. Du kräver för mkt av hästen. Antingen mentalt eller fysiskt.
Hästar protesterar sällan sådär extremt kraftigt av småsaker, utan det har ju gått ganska långt = du har inte sätt de små tecknen på protest och därmed inte gett hästen den tid den behövt.
Jag tycker du gör helt fel som väljer att "tvinga" hästen med hjälp av att hålla fast i tygeln.
Mjukna i handen så kommer hästen av sig själv. En häst som reagerar uppåt måste FRAM, då kan man inte sitta och hålla i handen och "tvinga" den till en form (som inte kommer vara ärlig).

Jag tycker du ska ge hästen ett par veckors vila. Då får hästen en chans att återhämta sig både kroppsligt och mentalt.
Sen börja sätta igång hästen igen med MJUKA mjuka händer och hjälper. Ffa ska händerna vara mjuka. Om hästen bjuder ärligt fram till handen så ska du inte behöva mkt stöd i handen.
Och ta ett steg i taget. Börjar hästen protestera så är det bättre att backa ett steg än att kräva mer och börja bråka om det.

En ärlig lydnad och ärlig form kommer inte av att man tvingar hästen till det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp