Stegrar sig vid uteritter

H

hoppeflikkan

Hej!
Jag har ett stort problem som jag verkligen måste ha hjälp med.
Min ponny Wilma, ca 11, som jag både tränar och tävar regelbundet med har börjat konstra när man rider ut. Hon kan när som helst (fast det händer oftast när man ska svänga in på en väg eller ett visst ställe där hon vet att "detta blir ingen kort runda") börja tramsa sig och det händer varenda gång jag rider ut själv eller när jag och mina syster rider ut. Är hon tillsammans med andra hästar gör hon inte det!

Det börjar med att hon stannar och vänder sig om, då försöker jag såklart att vända tillbaka henne men då ställer hon sig rätt upp flera gånger. Iblnd gör hon hopp rakt upp i luften och börjar springa hemåt men det är stegringarna som är värst. Det är näst intill oimöjligt att vända henne på rätt håll igen, då ställer hon bara sig. Detta börjar bli riktigt läskigt för det är inte direkt så att hon bara lättar lite med frambenen utan hon ställer sig verkligen rakt upp. Igår var första gången jag ramlade av när hon gör så, jag föll handlöst rakt bakåt och även hon höll på att tappa balansen.
Hon gör bara detta i skogen, aldrig i paddocken eller i ridhuset och som sagt bara när hon är själv eller med sin "syster". Det är som att de triggar upp varandra, oftast börjar Penny, som min systers häst heter, och då fortsätter Wilma.

Snälla snälla, jag behöver verkligen hjälp med det här, är livrädd att hon ska slå över och typ bryta nacken :S

Otroligt tackam för svar!
 
Sv: Stegrar sig vid uteritter

Gör hon samma sak om du promenerar med henne på de "problemställena"?
Alltså går med henne i tex grimma och grimskaft?

Jag är inte så duktig på sadlar, men kan det vara så att sadeln på något sätt inte ligger bra vid tex klättring eller små ojämna stigar? Sadeln jag hade på min förra häst gjorde nämligen inte det, men den låg som gjuten när vi tränade..

Som sagt, jag är inte så duktig på detdär, men försöker iallafall komma med förslag. Hoppas det löser sig för er! :)
 
Sv: Stegrar sig vid uteritter

Låter som om hon kommit på ett sätt att själv få bestämma vilken väg Ni ska ta.
Ett ganska vanligt beteende hos ponnyer och en del hästar när de testar ryttaren. Stegrar sig, backar ner i diken mm.
Det är bara att vara envis och se till att Du aldrig låter henne få sin vilja igenom. Det brukar gå över relativt snabbt om de inser att de inte vinner något med det.
Jag hade ett halvblodssto som gjorde precis så. Lite läskigt då hon ställde sig rakt upp och ibland inte hade riktigt balans utan vacklar till och nästan ramlar. Se upp så du inte får hästen över dig!

På mitt sto satte jag på gramantygel när jag red ute. Då kunde jag hålla ner hennes huvud när hon började lätta och då kunde hon inte få upp huvudet och stegra sig.
OBS jag är inte vän av gramantygel till annan ridning.
Jag red på den vanliga tygeln men såg till att jag hade gramanen såpass lång att den inte används när jag red men att jag hade den tillräckligt kort så att jag kunde hindra henne när hon försökte resa sig.
Eller så provar du med att bara sitta av, helt lugnt, gör ingen affär av det, led ponnyn förbi stället där hon bråkar och sitt upp igen. Bråkar hon igen, sitt av led förbi och sitt upp. Bli inte arg, säg inget, skäll inte, låtsas som det regnar och bara se till att ni på ett eller annat sätt, utan uppmärksamhet till ponnyn, kommer vidare på den väg du bestämt.
Hon tröttnar snart ska du se.
Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stegrar sig vid uteritter

En säkerhet för dig så du inte rammlar av är att ta tex ett stigläder och ha som ring runt halsen, då kan du greppa i den när hon stegrar så du inte hänger i tyglarna eller rammlar av pga att du inte har någonting kvar att hålla dig i.

Du kan inte backa henne förbi det partiet som hon inte vill gå förbi?
 
Sv: Stegrar sig vid uteritter

Du har ju fått många bra råd, men jag har ett till som kanske fungerar om de andra råden inte funkar?

Jag vet ryttare som haft problem med att hästen reser sig och då tagit hjälp av en medhjälpare som från marken hjälper till att driva på hästen så den går framåt i stället. Vilket har fungerat på de hästarna.
De hästarna har blivit longerade, så de vet att en longerpisk är framåtdrivande, speciellt i kombination med smackning.
Medhjälparen har helt enkelt smackat på och drivit på med longerpisken med "snärtar", alltså så det låter om slängen på longerpisken. En häst som tänker framåt går framåt och står inte på bakbenen är den filosofin.
 
Sv: Stegrar sig vid uteritter

lindgreen nja asså hon är sur när man sadlar så det skulle möjligtvis kunna vara det, men har redan tänkt på det och kommit fram till att det inte borde vara så eftersom att hon är hur glad som helst för övrigt. och det behöver inte vara i en backe hon gör så, det kommer när som. och när jag hoppar av vilket jag får göra ibland så går hon med hur snällt som helst :S


kima prövade med gramantygel i förrgår men kändes väldigt konstigt så jag tog av den, var bara som att hon backade och snurrade runt och då fick jag inte heller någon kontroll över henne.
jag ska nog prova att bara sitta helt lugnt eller gå av, för mitt humör är ju inte i topp när hon gör så...


aramis
problemet är inte att jag ramlar av, det har jag bara gjort en gång, det är att jag är rädd för att hon ska gå omkull och skada sig och det blir nog ännu värre om man håller i sig i nånting. om man håller i sig blir det ju oftast bakvikt och lättare för henne att ramla. men ett smart tips om hästen typ bockar eller bara reser sig lite!


kopparberg det kan jag också testa för hon är snäll om det är någon som går bredvid.


tack så mycket för hjälpen allihop! om det är någon annan som har ett till tips är jag mycket tacksam!
 
Sv: Stegrar sig vid uteritter

lindgreen nja asså hon är sur när man sadlar så det skulle möjligtvis kunna vara det, men har redan tänkt på det och kommit fram till att det inte borde vara så eftersom att hon är hur glad som helst för övrigt. och det behöver inte vara i en backe hon gör så, det kommer när som. och när jag hoppar av vilket jag får göra ibland så går hon med hur snällt som helst :S

Hihi det nästan skriker ponnysto :O ;)
Är nog kanske bara lite "trotsig" eller rent av uttråkad? Min påller har en himla massa ideer om jag inte aktiverar honom ibland på uteritterna ^^
Om det är ett speciellt ställe hon stannar på, testa att lägga in serpentiner innan, kanske gå in på stigen i skänkelvikning vid bra underlag. Gena över skogen (inte där stigen är) om det inte är sura marker, vänd in på stigen med en framdelsvändning m.m Hittar på massa sånt med min :P Lägg all hennes fokus på dig kort och gott. Det hade jag testat iallafall :)
Behöver ju inte vara rörelser för tävling, utan mest att hon ska "glömma" att trotsa, om det nu är det hon gör. Och tänk inte själv "nu kommer hon att börja" för då kommer hon att börja :/ Lite tips, ifall du vill testa :)
 
Sv: Stegrar sig vid uteritter

Hihi det nästan skriker ponnysto :O ;)
Är nog kanske bara lite "trotsig" eller rent av uttråkad? Min påller har en himla massa ideer om jag inte aktiverar honom ibland på uteritterna ^^
Om det är ett speciellt ställe hon stannar på, testa att lägga in serpentiner innan, kanske gå in på stigen i skänkelvikning vid bra underlag. Gena över skogen (inte där stigen är) om det inte är sura marker, vänd in på stigen med en framdelsvändning m.m Hittar på massa sånt med min :P Lägg all hennes fokus på dig kort och gott. Det hade jag testat iallafall :)
Behöver ju inte vara rörelser för tävling, utan mest att hon ska "glömma" att trotsa, om det nu är det hon gör. Och tänk inte själv "nu kommer hon att börja" för då kommer hon att börja :/ Lite tips, ifall du vill testa :)


haha jo hon är så stoig ett sto bara kan bli xD det ska vi verkligen testa! var ute och gick med henne idag och då försökte hon lite men hon ger sig om man ställer sig och lägger all tyngd i grimskaftet tills hon tröttnar. men att stimulera henne så verkar smart :D tack!
 
Sv: Stegrar sig vid uteritter

Det är som att de triggar upp varandra, oftast börjar Penny, som min systers häst heter, och då fortsätter Wilma.

!

Det är inte så att det är DU och din syster som triggar upp varandra och inte hästarna???

Har hästen inte gjort så innan så är det ju något som du har gjort som får hästen att göra så, och det lättaste sättet att åtgärda problemet är ju att veta vad som orsakade problemet, sas.

Det börjar med att hon stannar och vänder sig om, då försöker jag såklart att vända tillbaka henne men då ställer hon sig rätt upp flera gånger.
Det lättaste sättet att "vinna" över hästen brukar vara att man INTE låter hästen vända sig om.
Det är när hästen har haft chansen att vända som den vet att den har övertaget över dig.
Se till att vara snabb med att driva hästen framåt innan den börjar vända, hoppa eller snurra osv.
Om hästen tänker vända åt höger, dra i vänstertygeln så hästen inte har en chans att vända.
Samt driv på framåt, men var väldigt noga med att ge ordentlig eftergift! Är hästen känslig så tar den minsta lilla tygeltag som en anledning till att börja "bråka".

Om hästen nångång trots detta hinner vända sig om och tänker börja stegra, så är det lika viktigt där att hinna agera INNAN hästen reser sig. Dra i tygeln så hästens huvud blir böjt och hästen inte 'kan' resa sig upp.

Tänk på att stegringar är farligt. Om hästen får fortsätta så kanske den i värsta fall slår över och knäcker både sin och din rygg.
Jag tycker inte om att använda hårda hjälper på hästarna, och ffa inte tygeltag men när det gäller hästar som gör som din så kan det faktiskt behövas.

Tänk dock på att det är viktigt att vara koncekvent. Låt inte hästen hålla på NÅN GÅNG. Många ponnyryttare (säger inte att det gäller dig) tycker ju att det är kul när hästen ser "farlig" och het ut och låter hästen därför vara lite "galen" ibland, för att andra gånger bli arg på hästen... Det är ju sånt som leder till sk problemhästar..

Hoppas det löser sig! :)
 
Sv: Stegrar sig vid uteritter

Det är inte så att det är DU och din syster som triggar upp varandra och inte hästarna???

Har hästen inte gjort så innan så är det ju något som du har gjort som får hästen att göra så, och det lättaste sättet att åtgärda problemet är ju att veta vad som orsakade problemet, sas.


Det lättaste sättet att "vinna" över hästen brukar vara att man INTE låter hästen vända sig om.
Det är när hästen har haft chansen att vända som den vet att den har övertaget över dig.
Se till att vara snabb med att driva hästen framåt innan den börjar vända, hoppa eller snurra osv.
Om hästen tänker vända åt höger, dra i vänstertygeln så hästen inte har en chans att vända.
Samt driv på framåt, men var väldigt noga med att ge ordentlig eftergift! Är hästen känslig så tar den minsta lilla tygeltag som en anledning till att börja "bråka".

Om hästen nångång trots detta hinner vända sig om och tänker börja stegra, så är det lika viktigt där att hinna agera INNAN hästen reser sig. Dra i tygeln så hästens huvud blir böjt och hästen inte 'kan' resa sig upp.

Tänk på att stegringar är farligt. Om hästen får fortsätta så kanske den i värsta fall slår över och knäcker både sin och din rygg.
Jag tycker inte om att använda hårda hjälper på hästarna, och ffa inte tygeltag men när det gäller hästar som gör som din så kan det faktiskt behövas.

Tänk dock på att det är viktigt att vara koncekvent. Låt inte hästen hålla på NÅN GÅNG. Många ponnyryttare (säger inte att det gäller dig) tycker ju att det är kul när hästen ser "farlig" och het ut och låter hästen därför vara lite "galen" ibland, för att andra gånger bli arg på hästen... Det är ju sånt som leder till sk problemhästar..

Hoppas det löser sig! :)


Det är inte jag o9ch min syster som triggar upp varandra för hon gör ju så när vi är själva också. Och det händer när som helst, i ena stunden travar vi framåt och i nästa sekund har dom vänt sig. Det är helt omöjligt (tro mig, jag har erfaranheter av när hon gör så och det går verkligen inte att vända henne) att ligga steget före eftersom att när hon väl har besämt sig för att vända gör hon det. Det går liksom inte att driva henne framåt, hon är ett sto, vill hon inte, går det inte.
Och att jag skulle tycka att det är "coolt" finns inte ens på kartan. Jag hatar när hon gör så och gör allt för att stoppa henne. Om jag inte tyckte att det varett problem skulle jag ju inte be om hjälp,e ller hur? ;)
Har börjat leda henne nu varje gång jag har ridit och om hon försöker vända på lägger jag all tyngd framåt. Hon börjar ge sig nu så det ska nog fixa sig.
Tack för hjälpen allihopa! Men om det är någon som har ett revolutionerande tips, posta gärna ;)
 
Sv: Stegrar sig vid uteritter

Revolutionerande tips: Använd en fast och elastisk martingal. Alltså sätt martingalen i nosgrimman, se bara till att det inte är helt oelastiskt utan mer som inspänningstyglarna man kan använda vid longering. Eller en vanlig cykelslang bara, toppenbra och billigt. Kan nog bryta vanan. Min tokiga och otroligt pigga MEN tjurskalliga travardam försöker med jämna mellanrum göra likadant. Numera räcker det om jag sänker händerna och grrrar lite åt henne så går hon .... oftast... ;) Hon kunde iaf inte komma upp i en rejäl stegring utan att kunna kasta upp huvudet och jag kan låtsas som om jag driver som vanligt utan att vara rädd att hon ska trilla över mig... skönt...
 
Sv: Stegrar sig vid uteritter

jag testade med graman tom men det kändes helt weird och hon frog bara ner huvudet och backade och höll på :S men tack för tipset, hästar är ju olika det hjälper säkert på många!
fler revolutionerande tips :D
 
Sv: Stegrar sig vid uteritter

Och jag ska ge dej ett annat tips (inte läst jättenoga ifall detta dykt upp tidigare)

Ta hjälp av en kunnig person. Och jag pratar inte om bukarna.
Du har ingen aning om vad deras tips grundas på.

Det du tar upp är livsfarligt om man inte vet hur man ska handskas med det. Speciellt om man då dessutom börjar experimentera med det.

Det är jätteviktigt att någon som är duktig hjälper dig. Och kanske tom tar över ridningen en period för att rätta till problemet.

Graman är inte att rekommendera om problemet är att hon stegrar sig. Du hamnar i en farlig situation.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 866
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 077
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 449
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp