majola

Trådstartare
Ungefär hur lång läkningstid har ett infekterad sticksår som sitter innanför armbågen och är ca 4 cm djupt?

Veterinären spolade rent igår kväll samt gav antibiotika och smärtstillande. Då hittade jag henne med hela frambenet nedvarat. Tyvärr hade jag inte sett såret tidigare, då hon har vinterpäls, det satt så undangömt och sticksår hursom är lätta att förbise. :(

Idag hade hon 37,1 i temp (min termometer mäter dock lite lågt, men det är ok). Det hade varat lite under natten, men inte alls som igår. Tvättade benet med jodtvättlösning och spolade ur såret med koksaltlösning (båda lämnade vet igår kväll). Promenerade henne ca 5 minuter. Hon är lite halt men går bra och obekymrat på benet.

Eftersom hon var mitt i en annan behandling fick hon i torsdags kortison i.m. och idag kortison + adequan i.m. (det skulle enligt uppgift inte kollidera med varandra på något sätt.

Hon ska få ytterligare en antibiotikaspruta imorgon (och adequan måndag, onsdag, fredag).

Jag ska tvätta rent benet och skölja såret dagligen. Tänkte åka ner ikväll och tempa och promenera henne igen också.

Ungefär hur lång läktid har ett sådant sår? Vi har hagar med bara lera i och det känns ju inte så aktuellt så länge såret är öppet i alla fall.
 
Sv: Sticksår

Det går inte att svara på. Lokalisation, vilka vävnader som skadats, bakterie som infekterar mm spelar en stor roll för läkningsförloppet. Om hästen ska få mer kortison allmänt skulle jag rek en förlängd ab-kur eftersom kortisonet hämmar kroppens eget immunförsvar och kan förvärra infektioner.
 
Sv: Sticksår

Tack för ditt svar! Hon ska inte ha mer kortison nu.

Hade nu ikväll fortfarande ingen feber (37,4) och var pigg och lite busig. Hon verkar inte ha jätteont. Såret hade varat lite under dagen, men inte särskilt mycket.

Jag tror att såret ligger mest under huden och inte har gått så mycket in i muskeln. Men jag har ärligt talat inte velat peta så mycket.
 

Liknande trådar

Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
10 847
Senast: Görel
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: höstmåne
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 590
Senast: Messy
·
Hästvård Jag har en häst som är 17 år. Hittades för en vecka sedan i hagen med ett svullet bakben, sårskada (precis som hon fastnat i en tråd)...
Svar
5
· Visningar
1 313
Senast: HBKbruden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp