Stimulera katt i källarlägenhet

Calmiche

Trådstartare
Hej!

Jag har precis varit och kollat på en källarlägenhet. Jättefin men ett problem är att det bara är 2 avlånga fönster högst upp på väggen så Lilla herrn har ingenting att titta ut genom. Han är inte så förtjust i leksaker även om jag leker med honom så jag misstänker starkt att det inte kommer räcka om vi flyttar dit. Det enda jag kan komma på är att skaffa en kompis eller ha på TV:n hela dagarna. Jag vill egentligen inte ha på TV:n hela dagarna, drar rejält med ström... Och för tillfället är ekonomin inte på topp av olika anledningar så jag är inte så pigg på att skaffa en kompis till honom även om det kan vara ett alternativ.

Är det någon här som har bott i källarlägenhet med katt och har något tips? Eller någon som kommer på nåt?
 
Bygga sitthylla med utsikt?
Vet inte om det hjälper så mycket då det går väldigt lite folk där och det blir som bara fötterna han ser... Visserligen vetter det mot ett grönområde så sommartid kan det funka, men vintern... Jag ska fundera på det dock, kanske Lilla herrn ser bättre än vad jag först tänkte om han sitter där :) Tack!
 
@Calmiche alltså oj vad svårt ...

Jag hade nog inte tyckt det känns bra för en innekatt att ha det så. Dessutom en ensamkatt. De får mycket stimulans av att kunna nyttja fönster att följa vad som händer och sker - inte bara saker som människor, djur som passerar utan även vanligt väder och vind.

Å andra sidan är jag nog ingen bra person att svara i frågan egentligen för jag själv som människa hade aldrig någonsin kunnat bo i en källarlägenhet hur fin den än var invändigt ... Jag är helt beroende av ljus, rymd och att ha utsikt ut från mitt hem för att kunna trivas!
 
Finns det fåglar och annat som hoppar runt på marken så kan det säkert vara intressant för katten att kunna se ut annars skulle jag också dra mig för att bo så med innekatt någon längre tid.
 
En vän bodde i många år med sin katt i en källarlägenhet. Katten älskade att sitta i fönstret och titta ut. Att vi människor bara ser fötter innebär inte att katter bara ser fötter ;) En trevlig trappa/klätterträd av något slag som leder upp till fönstren så är saken klar liksom :)
 
Vet inte om det hjälper så mycket då det går väldigt lite folk där och det blir som bara fötterna han ser... Visserligen vetter det mot ett grönområde så sommartid kan det funka, men vintern... Jag ska fundera på det dock, kanske Lilla herrn ser bättre än vad jag först tänkte om han sitter där :) Tack!
Jag skulle säga att det är normalperspektivet för en katt ;). Det blir ju motsvarigheten till att gömma sig i en buske och iakta omgivningen :).
 
Jag skulle säga att det är normalperspektivet för en katt ;). Det blir ju motsvarigheten till att gömma sig i en buske och iakta omgivningen :).

Fast riktigt jämförbart blir det ju inte, ett normalt fönster begränsar ju inte synen utan katten kan vrida på huvudet och byta vinkel osv för att se det den vill. Liksom i en buske .
 
Fast riktigt jämförbart blir det ju inte, ett normalt fönster begränsar ju inte synen utan katten kan vrida på huvudet och byta vinkel osv för att se det den vill. Liksom i en buske .
Men det kan den väll i ett källarfönster med? Varför skulle möjligheten att vrida på huvudet begränsas av att fönstret är i marknivå?
 
Men det kan den väll i ett källarfönster med? Varför skulle möjligheten att vrida på huvudet begränsas av att fönstret är i marknivå?

Du ser ju inte mer än den lilla gluggen möjliggör, hur mycket du än vrider på huvudet?

Du missförstod nog hur jag menade? Självklart kan katten vrida på huvudet vart den än är 😁
 
Du ser ju inte mer än den lilla gluggen möjliggör, hur mycket du än vrider på huvudet?

Du missförstod nog hur jag menade? Självklart kan katten vrida på huvudet vart den än är 😁
De flesta källarfönster är väll 600*400, det är ju inte så litet och är man ett ganska litet djur själv så räcker det ju bra.
 
@Calmiche alltså oj vad svårt ...

Jag hade nog inte tyckt det känns bra för en innekatt att ha det så. Dessutom en ensamkatt. De får mycket stimulans av att kunna nyttja fönster att följa vad som händer och sker - inte bara saker som människor, djur som passerar utan även vanligt väder och vind.

Å andra sidan är jag nog ingen bra person att svara i frågan egentligen för jag själv som människa hade aldrig någonsin kunnat bo i en källarlägenhet hur fin den än var invändigt ... Jag är helt beroende av ljus, rymd och att ha utsikt ut från mitt hem för att kunna trivas!

Det är ju garanterat en stor fördel kunna se ut... Lilla herrn älskar verkligen fönster också, så himla spännande spana på grannens hund :)

En vän bodde i många år med sin katt i en källarlägenhet. Katten älskade att sitta i fönstret och titta ut. Att vi människor bara ser fötter innebär inte att katter bara ser fötter ;) En trevlig trappa/klätterträd av något slag som leder upp till fönstren så är saken klar liksom :)
Härligt höra att det kan funka riktigt bra! :)

Alla:
Jag satt och funderade en massa igår över problemet, läste alla era svar men var så förvirrad jag inte kom på nåt att svara då :o Jag har bestämt mig för att tacka nej till den ändå. I längden skulle nog varken jag el Lilla herrn trivas även om jag satte upp bra klättermöjligheter och sittplatta. När snön kommer så kommer det troligen täcka en stor del av fönstren också o då kan ju inte Herrn se ut även om han har sittplatta. Vi håller tummen för en lägenhet med bättre fönster istället :)
Tack för alla era kommentarer o erfarenheter, det hjälpte :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 688
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 187
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp