Bukefalos 28 år!

sto med fint ägg som inte visar brunst?

Lisis

Trådstartare
Mitt sto åkte till hingst en vecka innan beräknad brunst då hon är lite ängslig på nytt ställe.
Hon borde gått i brunst förra fredagen men trots att hon gått i hagen bredvid hingsten så visar hon inget intresse alls.....
Jag bad att de skulle ultraljuda henne idag och mycket riktigt så fanns ett stort fint ägg men hon vill inte veta av ngn hingst :cry:

hon var på samma station för två år sedan, blev då igångsprutad för att hon ej kom i brunst, med ett mkt lyckat resultat:love:
Min teori är att hon ej visar brunst pga att hon är hemifrån, kan det vara så att om man sprutar igång får en "starkare" brunst?

Tacksam för ideer :)
 
Sv: sto med fint ägg som inte visar brunst?

Hur stora är hagarna? En bekant till oss som föder upp hästar har varit med om att ston inte brunstat trots att de gått i hage bredvid hingst pga att hagarna varit för stora vilket gjort att hästarna inte varit nära varandra tillräckligt mycket. Han har då satt in både sto och hingst i box bredvid varandra i ett par dagar och det har gett resultat alla gånger.
 
Sv: sto med fint ägg som inte visar brunst?

de sista dagarna har de varit boxgrannar på dagarna ett par timmar, och de har varit nära varan ute också.
 
Sv: sto med fint ägg som inte visar brunst?

Nu blev jag nyfiken. Jag har för första gången ett sto i min ägo och har blivit hur intresserad som helst av avel på kort tid, men kan väldigt lite.

Menar du att du ska betäcka ditt sto naturligt? För om hon har ett ägg så är det väl annars bara att inseminera? Eller visar hon inga tecken på att låta ägget gå? Mitt sto visar inte heller någon brunst eller intresse för sin haggranne som är hingst, så vi var tvungna att ha benkoll på henne med ul.
 
Sv: sto med fint ägg som inte visar brunst?

ill TS:

Ditt sto är kanske som mitt som inte "synkar" i brunsten riktigt och mitt sto trivs oxå bäst hemma där allt är "som vanligt".

Vid varje UL har hon haft stort fint ägg men det släpper inte så dom har fått spruta igång henne och då har det släppt 1-2 dagar efter.

Kan det va ngt sånt på ditt sto?
 
Sv: sto med fint ägg som inte visar brunst?

Oj, likanar min tråd jag just postade. Vårt sto är lika dant - visar ägg men ingen brunst. Fått spruta och stått bredvid hingst men inget händer:mad:

Varför händer inget?
 
Sv: sto med fint ägg som inte visar brunst?

:bump: jag fick nyss ett sms med texten "nu är hon betäckt" wiieee :D
håller tummarna för er andra!
Får jag välja nästa gång så ska jag bjuda hit hingsten istället ;)
 
Sv: sto med fint ägg som inte visar brunst?

Oj, likanar min tråd jag just postade. Vårt sto är lika dant - visar ägg men ingen brunst. Fått spruta och stått bredvid hingst men inget händer:mad:

Varför händer inget?

Hmm hos mitt sto beror det troligen på åldern sa dom stationen. Hon är 16 år. Men hon är riktigt fräsch och det finns inga cystor el så.

Dom sa till mig att mitt sto ibland är mer brunstig i huvudet är övrig kropp o då synkar det inte riktigt,därav sprutas hon igång.

Till TS: Lycka till och så hoppas vi på föl hos dej nästa år!
 
Sv: sto med fint ägg som inte visar brunst?

Får jag välja nästa gång så ska jag bjuda hit hingsten istället ;)

Vilket kan vara ett ännu sämre alternativ då en del hingstar går ner i sin spermakvalité av för mkt flyttar å stress kring det.. ;)

Håller tummarna för att ditt sto tar sig nu.. :)
 

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 425
Senast: Novalisa
·
Avel I år fick mitt sto en skada vilket gjorde att jag rätt sent på säsongen (mitten av juli) körde henne till hingst. Har aldrig sett brunst...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Tonto
·
Avel Mitt sto har aldrig innan visat brunst, hon sprutades därför igång för att komma in en cykel. Den sprutade brunsten visade hon lite...
Svar
8
· Visningar
1 470
Senast: chap13
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
913
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp