Infra's Creation (Mini) vann på Eliteskuet!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: )

Vi åkte hemifrån i fredags förmiddag, med Mini badad, borstad och lindad efter konstens alla regler. Tog första stoppet efter drygt två timmar, och då hade han givetvis skitit ner sin svans och sitt fina fleecetäcke... :o Så av med täcket och fran med borstar och våtservetter.... Välplanerad nog var detta stopp precis bredvid en stor hästaffär, men jag tänkte inte så långt som till att köpa nytt täcke. :p Fick dock låna en box så Mini kunde kissa och vila lite.

Vi åkte de resterande fyra timmarna med ett till stopp ca halvvägs, rastade hästen och hunden i ett sandtag i 40-45 min, lät honom gräsa och gav mash. Mini åt inte så mycket hö på transporten, men stod helt stilla under körturen och klev snällt av och på varje gång, lika snäll att åka på långtur med som sin mamma. :love:

Vi kom fram precis efter mörkrets frambrott, lite svårt att hitta men vi fattade direkt när vi var kommit dit att det var rätt ställe. Anläggningen vi skulle vara på var Semb Hovedgård i Horten, en av Norges finaste gårdar, verkligen ett drömställe!
Länk till lite bilder från google: Semb Hovedgård
Mini blev placerad i en jättebox i stallets hingsavdelning, bredvid godkända avelsponnyhingsten Valerossi. :love: Alla boxar i den här avdelningen hade delade dörrar direkt ut till gårdsplan, utöver öppningsbara "luckor" mot en bred stallgång.

Lördags morgon skulle vi vara i ringen som häst nummer två, klockan 10.10, så jag åkte i stallet klockan 7 för att tvätta svans och strumpor samt gå en liten vända med Mini så att han fick röra på sig. Åkte sedan till hotellet och åt frukost, och tillbaka vid 9 för att fläta och borsta/spraya med showshine. Jag var så nervös så jag hade knappt sovit på en vecka, men blev lite lugnare av att min fantastiska häst stod snällt medans jag flätade och uppförde sig bra både i och utanför stallet trots massor med främmande hingstar, ston och föl. Kände mig även övertygad om att han kom till att visa mer "hingstkaraktär" denna gång, iom omgivningarna - han brummade en hel del på stona i stallet bredvid och var mera alert än på regionsutställningen (där vi var först i ringen innan dom andra hästarna ens hade kommit).

Blev lite stressad då vi skulle in pga. att domarna var snabbare än schemat, så hingsten innan oss var redan på väg tillbaka till stallet då vi gick ut. Jag lyckades gå in i ringen i fel varv, men ingen sa något så jag bara låtsades som det regnade och fortsatte gå... :angel: Skulle så ställa upp framför domarna, Mini ställde sig ganska bra men blev snabbt otålig och började fippla med bettet, försöka tugga på mitt spö som jag höll i handen, flytta lite på benen.... SÅ j*#*a pinsamt! :o Tji fick jag för att jag inte tränat med honom sedan regionsutställningen i Augusti. :banghead:
Kändes verkligen inte som att han visade sig från sin bästa sida, och efter ett tag sa huvuddomaren att jag bara skulle släppa honom så dom fick se hans rörelser. Lösvisningen gick dock relativt bra, han visade mera/bättre trav än han gjort på tidigare utställningar, och ganska bra galopp trots massor med inlagda bocksprång. :p Brydde sig inte alls om publiken eller alla banner, plastband etc. I slutet då piskförarna slutade driva på honom gick han fram till domarna och ville hälsa på dom, en riktig charm-manöver. ;)

Av någon märkvärdig anlednig så var tidsskemat uppsatt så att hingstarna gick allra först på morgonen, och med premiering allra sist på kvällen. Så vi fick vänta precis hela dan, tills klockan 19.30, innan vi fick veta resultatet. Jag tittade på visningen av 2-års stona efteråt, och såg att de inte hellre uppförde sig helt perfekt i ringen, vilket fick mig att känna mig lite bättre. Ett par av gångartsstona ville inte alls galoppera, bara trava, och en vågade inte gå förbi domarbordet och publiken vid lösvisningen.

Sedan blev det en lååång dag, såg många fina hästar och föl, tog ut Mini och gick med honom ett par gånger, mockade, åt och pratade med folk. Tittade på premieringen av ston och föl, alltid kul att lyssna på dom muntliga omdömen från domarna. Huvuddommaren var faktiskt "importerad" från Sverige för anledningen, och meddomaren var tidigare ledare för avelsrådet i NWB genom många år. I de klasser jag tittat på höll jag med i domarnas rangering av hästarna, vilket kändes som ett bra tecken.

Då det äntligen blev tid för vår klass, 2-åriga hingstar, var det åter mörkt ute och många hade börjat åka hem. Domarna började med att utropa reservsegrare i klassen, och ge sin beskrivning av den, innan de annoncerade vinnaren. Jag såg väl ut såhär :D när det löd "Katalog nummer 2, Infra's Creation" och vi fick komma fram och ställa upp. Det kom en hög med funktionärer med vinnartäcke, rosetter, blommar, plakett, hedersprisar och ett stort presentkort med huvudpremien, en betäckningsrätt för säsongen 2018. :D :love: :D
Domarnas motivering till att Mini blev årets vinnare, var att han utöver ett bra exteriör hade mycket goda gångarter, särskilt galoppen. Den beskrevs som rörlig, balanserad, i uppförsbacke och med väl undersatta bakben. Enligt huvuddomaren så behövde han utvecklas lite mer i sin kropp och muskulatur, men uppvisade så goda kvaliteer att man kunde ha överseende med att han ännu var lite ofärdig. :) :love:

Givetvis var lillkillen lagom uttråkad efter premieceremonien, så det var nästintill omöjligt att få honom att ställa upp sig fint för fotograferingen! :p Gick ju inte att gå utomhus och ta bilder hellre, iom att det blivit mörkt redan. Så jag måste försöka få med mig en fotograf och ta några bra bilder på honom med rosettarna och vinnartäcket hemma nån dag.

Direkt efter premieringen arrangerades det Elitfest för utställare och funktionärer, med tapas och vin, en perfekt avslutnad på dagen! :)

Så fantastiskt att få en sån här upplevelse med sin första egna uppfödning, jag är jättestolt och tacksam över min fina häst. :love: Även på hemvägen klev han direkt på transporten och uppförde sig super, känns mycket lovande inför hans framtida tävlingskarriär. :up:

Bilder kommer finnas i "Födda 2015"-tråden på Avel, om någon är interesserad.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 624
Senast: sweep
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Coras star
·
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
1 998
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp