Stockholmshjälp!

Cattis_E

Trådstartare
Ska på ett julbord på Lilla Essingen imorgon.
Primusgatan 116.
Sitter och kollar hur jag ska ta mig dit.
Hade tänkt mig kollektivt med tåg till centralen (alternativt sundbyberg, men det gör ju troligt ingen skillnad). Det ser ut för mig att vara lite krånglig resa ut dit och hem med SL?

Har inte så bra koll på Stockholmstrafiken men tänker att det kanske inte är jättekul att ta sig dit med bil, E18 norrifrån så att man anländer strax innan 18.30? Köer?
Sedan har jag ingen aning om hur parkeringsmöjligheterna är där ute.

Det är klart att jag kan googla fram parkeringar, men omöjligt att veta om det ens är chans att det finns plats?

Hur hade ni rest?
 
Ska på ett julbord på Lilla Essingen imorgon.
Primusgatan 116.
Sitter och kollar hur jag ska ta mig dit.
Hade tänkt mig kollektivt med tåg till centralen (alternativt sundbyberg, men det gör ju troligt ingen skillnad). Det ser ut för mig att vara lite krånglig resa ut dit och hem med SL?

Har inte så bra koll på Stockholmstrafiken men tänker att det kanske inte är jättekul att ta sig dit med bil, E18 norrifrån så att man anländer strax innan 18.30? Köer?
Sedan har jag ingen aning om hur parkeringsmöjligheterna är där ute.

Det är klart att jag kan googla fram parkeringar, men omöjligt att veta om det ens är chans att det finns plats?

Hur hade ni rest?
Jag hade tagit 1:an från centralstation! 14 minuter med buss plus en liten promenad.
 
SL appen föreslår blåa linjen från T centralen med byte vid Fridhemsplan till antingen bus 56 eller bus 1. Tar 24-25 min.
Screenshot_20231211_223858.jpg
 
Jag hade tagit 1:an från centralstation! 14 minuter med buss plus en liten promenad.
Ja det var ett bättre alternativ tycker jag. Kom inte upp när jag sökte då jag sökte från t-centralen och inte "cityterminalen". Knäppt!

@Cattis_E

Från SL appen om man söker cityterminalen till Primusgatan 116. Bussen går då alltså från Kungsbron.
Screenshot_20231211_224445.jpg
 
Parkeringsmöjligheterna på Lilla Essingen är inte goda, kollektivtrafiken är att föredra.
Ta tunnelbanan till antingen centralen eller Fridhemsplan och därefter buss 1. Om bussen inte går så ofta när du ska åka hem kan du gå till Västerbroplan, därifrån går det flera bussar som tar dig till Fridhemsplan. Bör ta max en kvart att gå dit.
 
Ja det var ett bättre alternativ tycker jag. Kom inte upp när jag sökte då jag sökte från t-centralen och inte "cityterminalen". Knäppt!

@Cattis_E

Från SL appen om man söker cityterminalen till Primusgatan 116. Bussen går då alltså från Kungsbron.
Visa bifogad fil 134122
Och @Kaching
Tack!

Det där kändes mindre krångligt. Slippa ett byte där man behöver hitta rätt busshållplats. Fridhemsplan har jag nog aldrig bytt på vad jag minns, rör mig inte så mycket i storstan

Jag tyckte liksom att det borde finnas ett bättre alternativ, och vet att man inte alltid får upp allt i SL-appen. Försöker lägga på minnet att söka på cityterminalen med när jag kollar olika resvägar till saker fortsättningen :)
 
Parkeringsmöjligheterna på Lilla Essingen är inte goda, kollektivtrafiken är att föredra.
Ta tunnelbanan till antingen centralen eller Fridhemsplan och därefter buss 1. Om bussen inte går så ofta när du ska åka hem kan du gå till Västerbroplan, därifrån går det flera bussar som tar dig till Fridhemsplan. Bör ta max en kvart att gå dit.
Anade det. Det var bra många år sen jag hade ärenden till Lilla Essingen men hade känslan av att det skulle vara tufft att hitta en parkering.
 
Den lättaste vägen att hitta buss 1 från t-centralen är att ta sig till plattformen för Arlanda express. Nästan längst bort på den plattformen finns en hiss och trappa upp till markplan. Tar man sig upp där så kommer man till Kungsgatan och har 1ans hållplats mot Essingen tvärs över gatan.

Btw är det restaurang Lux du ska till? :)
 
Den lättaste vägen att hitta buss 1 från t-centralen är att ta sig till plattformen för Arlanda express. Nästan längst bort på den plattformen finns en hiss och trappa upp till markplan. Tar man sig upp där så kommer man till Kungsgatan och har 1ans hållplats mot Essingen tvärs över gatan.

Btw är det restaurang Lux du ska till? :)
Tack. Jag hade tänkt knata genom cityterminalen, det bör ju också funka.
Och ja.
 
@Araminta Har du varit där? Nåt speciellt som är extra gott som jag inte ska missa att prova?

Julbord är inte direkt min favoritkategori på mat, så jag hoppar över många rätter och siktar ofta in mig på några få saker istället 😇
 
@Araminta Har du varit där? Nåt speciellt som är extra gott som jag inte ska missa att prova?

Julbord är inte direkt min favoritkategori på mat, så jag hoppar över många rätter och siktar ofta in mig på några få saker istället 😇

Lux har hållit hög kvalitet sedan det öppnade! Jag har inte ätit julbord där men kikade på deras meny och det såg fantastiskt gott ut. Jag hade ätit sill, lax, vilt och kål. Någon rätt med gulbetor såg fantastisk ut. Mums!
 
Haha, denna gång var det praktiskt att vara sen. Jag slapp vänta på bordet och dryckesbeställning. När jag kom hade de nyss börjat ta mat och halva kön hade betats av.

Betyg på besöket blir:
Helt okej.

Från någon som gillar julmat mer än mig så skulle betyget kanske bli ett eller två snäpp bättre, eftersom de har en större bredd saker att äta 😇.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp