Bukefalos 28 år!

Stövlar (& stövelfrågor)

Evergreen

Trådstartare
Hade tänkt införskaffa i ett par nya ridstövlar nu i sommar, efter att ha sommarjobbat ett tag så har jag äntligen tillräckligt mycket pengar.
Är lite sugen på ett par Sarm hippique 500, som jag har sökt runt lite efter och hittat för 3100 :- på en sida...
Vad är det egentligen för skillnad på 500 och 600 modellen, förutom snörningen? & på tal om snörning, vad är den till för egentligen? och varför "kan" man inte rida dressyr i ett par stövlar med snörning?

Jag vet att det är ett par stycken här inne som använder SH: hur mycket stöd ger dom? Hurdan är hållbarheten?

Vill ha ett par snygga, prisvärda stövlar som ska sitta tight, inte för mjuka men inte heller för hårda...

Vad finns det för fler stövlar som passar in på den beskrivningen, prisklass ca. 2-4000?

Hur gör man för att mäta vilken skaftvidd/bredd man behöver? Jag har verkligen noll koll på sådant...:crazy:

Hjälp mig!
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

Jag kollade också på Sarm, men det var så många som sa att blixlåset går sönder hela tiden så köpte inga pga det. Så hittade jag ju mina :love: på en mässa så då blev det dom.

Ang. snörning, jag har det på mina.. Valde det pga jag har ofta ont i mina anklar pga gammla skador och det blir lite mer flexibelt med snörning. Men jag vet inte om jag kommer tävla med dom, funderar på att köpa ett par andra mörk mörkt bruna utan snörning då evt.

Mina är av märket De Niro och inom din prisgräns. www.denirobootco.com
Dom är väldigt mjuka och jättefint läder! :)
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

Vet du om företaget som tillverkar dina stövlar brukar vara på Falsterbo? Ska ev. ner dit någondag nämligen...
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

Jag kunde tyvär inte hitta Deniro bland utställarna som kommer nu 2006. Gå in här och sedan under fliken "Utställare" och efter det fliken "Utställare 2006" så finner du årets alla utställare.
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

Jag har Sarm hippique 600.(tror jag). Jag kände en otrolig skillnad från mina gamla stövlar, dom var tusen gånger skönare, man fick mycket bättre stöd+ att dom är snygga.:d

Dom är "mjuka" och sköna redan från början, inte hårda som en del andra stövlar kan vara i början.

Jag har inte haft problem med blixtlåset, men har iförsig bara haft dom ett par månader... Så jag kan väl inte uttala mig om "livslängden" på dom.

Jag tävlar en del dressyr och jag har snörning... Varför skulle man inte kunna ha det.:confused:
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

Jag har ett par SH 500, har bara ridit i dem någon gång än så länge, men de är de skönaste stövlarna jag har haft än så länge kan jag säga :love: Och precis lagom mjuka/hårda.
Hållbarheten kan jag ju inte säga så mycket om än eftersom jag inte har haft dem så länge, men hon i affären sa att man ska ha skohorn varje gång man tar på sig dem, så frestar det inte lika mycket på dragkedjan, det ska man såklart egentligen ha på alla ridstövlar med dragkedjor på :idea: Men det kanske du visste redan?;)
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

Funderar också på att köpa ett par Sarm men jag skulle vilja prova dem innan jag köper...
Är det någon som vet affärer som har Sarm???:confused:
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

Hästgallerian har dem iaf, men kan inte komma på vilka mer i Stockholm som har dem ..iaf inte nu tyvär
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

Salinero skrev:
Hästgallerian har dem iaf, men kan inte komma på vilka mer i Stockholm som har dem ..iaf inte nu tyvär

okey tack iaf =) Hästgallerian är ju inte så långt bort från mig :) :)
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

Så lite så.. har ett par stövlar där jag har siktat mig in på men det är inte ett par Sarm (Petrie Anky).
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

du har ingen aning om hur mkt Sarm stövlar kostar på hästgallerian??:d
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

*skrattar* nepp så mycket vet jag inte ..du får ringa eller titta in hos dem ;)
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

haha tänkte väll det men mann kan ju alltid prova :d :angel:
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

Ger dom bra stöd för skänkeln?...
Du har inga bilder? :angel:


-

Saknar fortfarande svar på hur man mäter för att få ut sina "stövelmått".
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

Får väl skilja mig från mängden då och säga att jag gillade inte alls Sarm-stövlarna. Det var i och för sig kanske fem år sedan jag köpte mina, men de var lite trista i lädret, inte speciellt bekväma och dessutom rispade först dragkedjan sadel och sedan gick den sönder.
Sålde dem och har nu ett par Ariat-stövlar med snörning, men utan dragkedja som jag är supernöjd med. Snygga och bekväma :) Köpte dem dock från USA, är inte säker på att stövlarna säljs i Sverige.
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

Ja, det tycker jag allt att de gör, precis lagom mycket :smirk:
Jag, har tyvärr inga bilder när jag rider med dem än så länge, om det var det du menade?
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

Hmm... okej. Vad menar du med "trista" i lädret? och på vilket sätt var dem inte bekväma?
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

Det ser du ju på bild, dom är helt matta i lädret. Typ som att det är oljat....
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

Precis som Centaur säger, de var väldigt matta och blev nästan lite "rynkiga" i lädret.

Att de inte var bekväma är väl en smaksak framförallt, men det var ingen extra "stoppning" i sulan och de gav inget stöd för foten tyckte jag.

Kan ju undra varför jag köpte dem egentligen, de var ju inte så billiga heller... :o Ett av mina mindre lyckad köp kan man väl säga.
 
Sv: Stövlar (& stövelfrågor)

De vanliga måtten tar du genom att stå upp och böja knäna lätt, mät från knäveck ner till golvet och mät därefter vaden där den är som tjockast. Det är bara standardmåtten, vissa märken behöver fler men könings, levad och petrie går efter standard iaf.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp