Stopp på bockandet?

mian1

Trådstartare
Hur?
Nu ska vi sätta igån och rida igen när isen släppt från vägarna. Hästarna är helgalna och vi får rida LÅNGT för att de ska bli så trötta i fötterna att vi kommer hem igen lugnt och sansat.
Medryttaren har blivit skrämd och vill helst inte rida då valacken hänger sig i bettet och vill springa fort han också. Och min pålla är självklart som skjuten ur en kanon.
Och eftersom medryttaren inte vill springa så håller jag nere farten till skritt och pållan tar ut sin energi "på höjden".
Hon har inte ont och vill inte slänga av mig utan hon är bara grymt sprallig. Och hon beter sig likadant med ryttare som hon gör i hagen - hon bockar så hon vränger sig in och ut och hon kan i full fräs ducka för att ta sig under ett träd och inte alls tänka på att hon har en packning på ryggen som inte kommer under lika lätt.
Men bockandet är värst för det är jobbigt. Visst kommer hon att lugna sig framåt våren, men hon bockar ändå när det blir extra skojigt och busigt. Än så länge har jag suttit kvar och hon slutar när jag skriker åt henne (flygandes 2 meter över hennes öron :crazy: ) men jag vill inte ha nåt vilt bockande alls!

Har tidigare fått nåt tips om att spänna nån rem i munnen på henne, men att skada henne eller att ge henne obehag skulle förmodligen ha motsatt verkan. Hon slår heller inte alltid ner huvudet för att bocka utan kan lika gärna bocka med halsen i normalläge.

Finns det bra bot?

tja de varierar nog från häst till häst...
grisan är mest lätt fram, men visst kan hon bocka så det står härliga till, men de går ofta i perioder...
har däremot varit med om en del galoppörer som bockar som tokar :D på dom kan det bli ett rapp med spöet, men inte grisan, då slår hon tillbaka på en gång. jag ignorerar mest beteendet då hon antagligen gör de av glädje av att få komma ut på en tur lr för o provocera :p
försöker sysselsätta henne med allt möjligt annat, göra halter, skänkelvika fram o tillbaka på vägen. är de i galoppen, så brukar jag driva henne framåt fort som fan inne i ridhuset
är vi ute gör jag samma sak om vi är på ett fält eller en sträcka man kan gasa på lite... annars är det varianten still hand o ignorera... blir det alltför extremt drar jag upp huvudet på henne (hög hand) o rider vidare...
sen rider jag iofs i galoppsadel (lättare o sitta kvar enligt mej) i en vanlig sadel skulle jag med största sannolikhet bara åka fram med huvudet i nacken på henne :o

(förresten, jag ska svara på ditt pm :) jag ska bara sätta mej ner när jag har lite mer tid)

Min tös är också mest lätt fram, men bockar gör hon med hela kroppen. Det är inte bara att hon tycker att det går för långsamt utan hon kan bocka till även i skritt. I vanliga fall, när hon inte är fullt så här vild, så bockar hon oftast i galopp eller när valacken går först och håller nere takten alternativt när jag saktar in henne och hon vill springa mer. Men då är det inte så ofta och då går bockandet att undvika.

Jag har ett handtag fram på min sadel för att få lite extra säkerhet.

Att sysselsätta henne funkar sådär. Hon är ändå såååå busig. Något rapp lär hon inte få och spö äger jag inget. Att öka eller att låta henne springa av sig borde funka, men när medryttaren inte vågar låta sin häst springa så faller det och vi behöver en annan lösning. Hon måste ju kunna sluta bocka även om hon inte får rusa av sig?

tja ignoreringsmetoden är nog den enda jag kan försöka bidra med :(

när jag menar spö, tänker jag på "galoppspöna" korta o breda o platta o mest en liten snudd på rumpan, för att få hästen att förstå att det inte är tid för bus (de är fördelen med att låta dom gå snabbjobb, då finns de inget tid för bus :D) är egentligen emot att slå hästar rent generellt, den enda gången jag gjort de (efter att jag blev gammal o klok :angel:) är på en galopphäst, som kommit fram till att man kan kasta sej innåt stigen som går över banan.. en rejäl däng med spöet, sen höll hon sej i skinnet på den punkten.. fast å andra sidan så känns de som att skillnaden mellan galoppörer o ridhästar är ganska oändlig i denna fråga, då om jag hade suttit på en ridhäst hade kunnat tjonga till med innerskänkeln, men stiglädrena är nog lite för korta på en galoppör.

tyvärr har jag nog inget bra tips till det problem faktiskt :o

Mitt sätt:
Förbjud allt bockande när det finns en människa i grimskaftet eller i tränset. Bocka får hästar göra i hagen men aldrig när de umgås med mäniskor. Du har ju en speciell relation med din häst och vet själv hur du lär in det. Jag brukar börja från marken. Man måste vara konsekvent så att hästen verkligen förstår att det är ajjabaja i närheten av männsikor. Det är inte gulligt och det är ingen ursäkt att man är pigg, man får inte bocka.Lär hästen ett muntligt kommando som betyder sluta bocka.

Men, och nu kommer mennet...... Man bör ju se till att inte sätta hästen i en situation där man vet att den kommer att bocka. För min del så innebär det att nu på vintern när hagarna är knöliga så släpper jag dem lösa i ridhuset ett par gånger i veckan och låter dem springa av sig där. Det är tillåtet att bocka när jag löslongerar. Att inte låta dem springa av sig på det viset och att sitta och mesrida dem är att be om problem och då kan man inte kräva det där bockförbudet, då är det taskigt.
Märker det mkt när jag åker runt och tränar folk, hästar som inte tillåts busa av sig är som bockande bulldosrar med huvudet fullt av så mkt skit att jag är förundrard över att människorna orkar med att hantera och rida kusarna. Det blir mkt onädigt bråkande som ju är lite onödigt.

Bockningar är ett tecken på att bakknätes senor, patellan tex. är för kort. Det känns då skönt att bocka, senan glider i rätt läge och spänningen lindras.
Man måste alltså ge hästen ett annat sätt att få loss patellan. När den fastnar så kan man backa så släpper den. Kanske nåttt för dig, ersätta bockandet med att backa? MEn det kan ju oxå vara ett oönskat beteende.
Att klättra, att skritta lååååånga rundor varje dag och att galopera är bra. Att köras och att dra en tung vagn är superbra. Trav och att inte ridas allt är dåligt, då kortas senan igen. Det är ett projekt att töjja ut den som tar tid.

En häst som bockat i många år tar ju lång tid att lära om, bra att veta är att hästar kan programeras om relativt lätt. Innan körde jag med varianten att det tar 14 dagar att lära en häst en ny vana. Varje återfall så får man hålla på i 14 nya dagar.Den metoden har funkat bra.

Nu finns det dock nya rön som säger att man behöver vid varje pass 8 positiva "lydnader" och sen kan man sluta för dan. Får man inte 8 i rad så kom man ingenstans. När man under några dagar fått 8 positiva saker så anser man att beendet är inlärt efter totalt 60-70 gånger.
Detta kräver dock att man är ett snille på att läsa hästar vilket få är tyvärr, positivt bettende belönas med paus och eftergift, inte godis och klapp.Hästen måste få tid att "sovtänka" när dte behövs.
Lycka till.
Skriver detta tillägg ifall nån undrar. En avnlig kommentar till detta brukar avar att man inte har möjlighet att rasta hästen. Det bästa man kan göra då är att ställa av den.Det är inte snällt att försöka begära gott uppförande av hästar som det sprutar ur öronen, det skapar på sikt problemhästar.

Glömde, det finns en fulmetod som man kan använda när man sen lärt in kommndot och hästen bokstavligt talat skiter i en fast ´den vet vad man menar.
Belastningssits, där man sitter extremt tungt på rumpan med benen under sig, lodrätt ändå alltså och aningen tillbakalutad. När man känner att hästen börjar ladda så lättar man en aning ur sadeln och när den är på väg upp med rumpan så våldsätter du dig med ovan beskrivna sits så att hästen får en smärtsam stöt i ryggen. Det är inte hälsosam men det behösv bara en gång :devil:. Den dummaste häst fattar piken och redan vid nästa laddning så behöver man oftast inte lätta först utan man sätter sig i sitsen direkt, mkt tungt så minns den sen sist att bockning inte var en bra ide.
Men man måste ha fullgjort alla mennen från inlägget ovan först, annars är dte taskigt.

En frå a. Man kan inte tillföra nåot med låna skrittrundor ledandes? Måste belastnin till på ry en?

Tillföra något vad gäller patellan menar du? Njaee, det krävs extremt energisk skritt med lååånga vägvinnande steg i lång och låg form i ett par timmar. Har man en shettis kanske man orkar gå så men knappast med en stor häst.

Bockande ÄR förbjudet! Jag vill inte att hon bockar och busar när jag är med, hästarna får heller inte gruffa i hagen när jag är med dem där. Hagbråket accepteras och de gör inget dumt så länge jag är med dem, men bockeriet har jag inte blivit av med. I vanliga fall händer det ganska sällan, men nu när hon varit avställd under istiden så är hon så glad och busig över att få komma ut.
Hon har en hakning i ena bakbenet, men jag tror att den största anledningen till att hon bockar är just att hon är sprallig och busig. Hon är inte sån som bockar igång en galopp eller som lägger bak öronen och bockar. Hon är som grannens kvigor när han släpper dem på vårbetet.
Och när hon slutar busa, avbryter bockningen etc. så får hon långa tyglar och beröm. Att sätta sig våldsamt i sadeln - det gör jag vare sig jag vill eller inte. Hon slänger mig högt och sedan känns det som om hon fångar mig på väg ner. ör när jag skrikande flyger en halvmeter över öronen på henne så tar hon ett steg framåt så att jag landar i sadeln. Och det är inga långa bockningssviter utan en rejäl åt gången.

I går fick hon springa en liten bit, tills jag upptäckte att medryttaren blivit rädd och suttit av. Sen var det skritt i rask takt och det tyckte jag faktiskt skulle räcka. Hon måste inte springa bara för att hon vill! Efter en timme hade hon i stort sett gett upp sina busförsök och skrittade snabbt, men på långa tyglar. Hon vill trava i uppförsbackarna, vilket brukar vara ett tecken på att musklerna är klena efter vilan. Men vi brukar ta långa promenader i terräng så det bygger hon snabbt upp.

Med att busa av sig så har hästarna stora hagar. Vinterhagen är väl inte mycket att springa i då den är så kuperad, men med jämna mellanrum under istiden så släpper vi dem i en vårhage där det är snö och inte is. Där kan de rusa om de vill.
När jag marktränar eller longerar så är det inget krut i henne. Då koncentrerar hon sig och är lugn och fin. Hon älskar att komma ut, att gå långt och att titta på saker. Så även om jag longerat henne innan vi går ut så är hon ändå lika sprudlande pigg.

Och det där med att trav är dåligt för upphakningen. Hon gillar själv bäst att trava, både på ridturer och i hagen och jag har aldrig märkt att det skulle göra henne stelare. Snarare tvärt om. Men hon har bara en liten hakning och vi märker knappt av den alls.

Man glömmer ofta att när det hakar fast så är det akut och riktigt illa, men probemen finns där hela tiden, varje minut, senan är kroniskt för kort. Så att man knappt mräker den alls är att det inte är akut men bockningarna säger att den alltid är där.

Att sätta sig våldsamt i sadeln - det gör jag vare sig jag vill eller inte. Hon slänger mig högt och sedan känns det som om hon fångar mig på väg ner. ör när jag skrikande flyger en halvmeter över öronen på henne så tar hon ett steg framåt så att jag landar i sadeln.

:D Förlåt att jag flinar men din formulering triggade verkligen min sjuka fantasi och jag såg framför mig en liten, liten tjej som studsar och flyger hejvilt och skrikandes på en stor, stor häst med bus i blicken..! Inte meningen att retas, jag förstår att det är ett problem, men jag har ingen kontroll över mina "visioner"... :devil: :angel: :o

Vad sägs om att göra one rein stop då hästen bockar? Det är en aaaning svårt för hästen att korsa bakbenen och böja halsen och bocka samtidigt :D

Medryttaren som red bakom mig ramlade av sin häst i en trängd situation, hästen vände och sprang iväg längst vägen, det blev för mycket för min häst, med den trängda situationen OCH en häst som springer därifrån, så hon började bocka och försökte vända. Jag tog one rein stop och stod med det tills att hon lugnade sig.
Jag släppte taget, hon såg kompisen springa låååångt borta och tänkte sätta av, one rein stop tills hon lugnat sig. Sedan stod vi lugnt på samma ställe och väntade på det andra ekipaget.
One rein stop är bland det bästa jag och min häst lärt oss :D

Så det finns alltså fler med samma problem ;) Såg inte din tråd utan skapade en egen under "western". Vi verkar ha lika knepiga hästar båda två :smirk:

Kan du rida mitt odjur ett par svängar i ngn hage? Hon är hur snäll som helst överallt utom på stora inghängnade marker. Inga problem så länge det inte finns några stängsel.

:crazy:

Hon slutar bocka efter ett tag och så kan vi jobba men det kan upprepas arton ridturer på raken :mad:

Springa av sig får hon regelbundet. Speciellt under vintern då de får springa i sommarhagarna. Släpper inte i samma hage som vi rider.

Hon är lätt i luften över huvud taget. Igår "stretchade" hon genom två tjusiga caprioler utan stöd i tömmen när de andra travade...

Vad sägs om att göra one rein stop då hästen bockar? Det är en aaaning svårt för hästen att korsa bakbenen och böja halsen och bocka samtidigt :D

Medryttaren som red bakom mig ramlade av sin häst i en trängd situation, hästen vände och sprang iväg längst vägen, det blev för mycket för min häst, med den trängda situationen OCH en häst som springer därifrån, så hon började bocka och försökte vända. Jag tog one rein stop och stod med det tills att hon lugnade sig.
Jag släppte taget, hon såg kompisen springa låååångt borta och tänkte sätta av, one rein stop tills hon lugnat sig. Sedan stod vi lugnt på samma ställe och väntade på det andra ekipaget.
One rein stop är bland det bästa jag och min häst lärt oss :D

Hur lär man en häst one rein stop? Har man taggtråd i munnen på den för att få den att bromsa så extremt?

Nix det går utmärkt att göra detta med grimma också, vad är det som är så extremt med att korsa bakbenen, eller att böjja halsen? Eller det kanske var kombinationen av de båda som gjorde det till ett extremt stop?

Gör du aldrig hals böjningar, med din häst? Du tar en tygel och LÄR hästen att ge efter i halsen, nästan ända fram till din sko, du ska inte dra runt hästen.
Och det är inte så svårt att lista ut vad som händer med bakdelen om du lägger på en skänken längre bak, mot bakdelen, förhoppningsvis ger den efter för tryck(annars får du lära den det)och hästen korsar bakbenen, eftersom den flyttar bakdelen från trycket.

Man ska ta skänkeln och tygeln på samma sida, när hästen korsat bakbenen så släpper man lite på tygeln för att se läget hos hästen, är den lugn släpper man och är den fortfarande upprörd så håller man kvar handen, ev korsar bakbenen igen.

Var ser du det skarpa bettet,taggtråden?
Att böjja halsen är även en väldigt bra stretchövning ex tygel till ditt knä, höft och (nästan)axel.
Det tillkommer en hel del finlir till det här, det är inte att bara dra runt huvudet, det handlar även om eftergifterna ,var de kommer, och när, det handlar förstås även om hästens mentala eftergift också, när den kommer och vad du gör.

Andvänder samma metod men ibland kommer bocken så snabbt att man inte hinner me`har fått höra att man kan ha ett bockband man lägger runt halsen precis bakom ganascherna "löpande"rep som man sen har runt knoppen om man har westernsadedel förstås när hästen böjer sitt huvud dras repet åt och en obehaglig känsla uppstår men det gäller att man vågar framkalla bockningen enligt källan gör hästen det en-två ggr sen är det slut på bockningarna har nån prövat :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Ridning Hej! Jag måste få all hjälp jag kan få just nu. Jag blev medryttare på en jätte fin 7 åring för snart 3 månader sedan. Problemet är bara... 2
Svar
26
· Visningar
3 059
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 082
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 160
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka