Stor häst

Finns det inte någon mer som äger eller har erfarenhet som själv rider och har hand om det vardagliga med en häst i den storleken? Jag vill gärna höra tankar och erfarenheter 😁
Jag har haft en häst som var 176 i mkh, jag själv är 165. Han var snäll och väluppfostrad så jag märkte inget större problem med det dagliga arbetet förutom att jag fick använda pall när jag borstade honom. Det som var besvärligt var just det som andra redan nämnt. Han kunde bara åka i min stora transport och då utan mellanvägg för att få plats. Vi kunde inte åka på vissa tävlingar där uppstallningen hade för små boxar. Svårt att hitta snygg utrustning i så stor storlek, kan ha blivit bättre senaste åren iofs. Jag fick vara noga med att hålla honom slimmad för att han inte skulle bära mer vikt än nödvändigt. Anpassa träningen, vi skrittade väldigt mycket, få ridpass på ridbanan, mycket stärkande lågintensivt jobb för att inte överbelasta. Hovslagaren gjorde vad han kunde för att underlätta för hästen mm.
Men den största skillnaden märkte jag när jag sålde honom och sedan köpte en häst på ca 165 i mkh. Så mycket enklare att borsta, sadla, täcka mm. Jag fick senare tillbaka den stora när han blev pensionär och då kändes det himla bökigt med en så stor häst igen och jag har bestämt att jag inte vill ha så stort någon mer gång.

Ang detta med ”att trycka ihop” hästen i ridningen. Nu ska ju ingen häst tryckas ihop. Men om det är något jag verklige. Fick lära mig under mina år med denna stora häst så var det att verkligen lära mig att rida mer tekniskt för att få honom att jobba rätt. Det går inte att på styrka rida ihop en så stor häst, även om han var väldigt känslig. Han böjde lätt in nosen men det var mycket jobb med att få med resten av kroppen.
Jag tyckte att jag efter ca 20 år i sadeln var rätt bra på att rida. Men att rida en så stor häst var något helt annat och jag kände mig som en nybörjare stundtals.
Så det är en hel del extra att tänka på med en så stor häst. Men är man beredd på vad det innebär och trivs med hästen och har en tränare som vet vad det innebär att träna en stor och tung häst så ser jag inget hinder.
 
Jag har letat häst länge och har nu äntligen hittat en jag faktiskt tycker om. Det som får mig att tveka är att han är så stor. 5 år och drar 180 i manke. jag själv är ca 165 och är väl rätt normal i kroppen, mot det lite mindre hållet. Jag öppnade för diskussion med hon som äger stallet jag tänker stalla upp i. Hon är även instruktör. Hennes tankar är att han är på gränsen till för stor, hon tror att på hobbynivå så är det nog inga problem, utan det är när man siktar högre det kan bli jobbigt att trycka ihop en så stor häst för mig i dom lite mer avancerade skolorna. Inte omöjligt men att det kan ta längre tid att nå målen och det kan bli kämpigare.

sen är han rätt ouppfostrad och bufflig så hon tror det kan bli mycket häst att hantera från marken.

Jag gillade verkligen denna häst, och jag har möjlighet att testa han fler gånger. Men jag blev ändå lite tveksam efter dialogen med henne.

Hur resonerar ni kring stora hästar? Ni som har så pass stora hästar, i vad och när har ni stött på problem?

Tankar?

5 år och inte färdigväxt så den kan bli 180+. Stora hästar behöver mer tid på sig.
Att han är bufflig och ouppfostrad kan man jobba med. Men ska du stå i ett inackoderingstall där andra behöver hantera din ev häst? Det brukar inte bli bra då alla är övertygade om att just deras uppfostringsätt är det rätta. Svårt att få alla göra så som du vill dom ska göra med din häst.

Jag har haft en häst närmre 180 och jag kommer inte att köpa en sån stor häst igen.

Dels för att som jag skrev tidigare behöver hästen mkt mer tid på sig att växa i sin kropp, jag tyckte trots en sportig modell på hästen att det var jobbigt för allting var högt upp. (Jag är i ungefär samma längd som dig.) Hållbarheten har jag aldrig oroat mig för pga storleken.

Jag hade inte köpt hästen om jag vore du.
 
Jag har letat häst länge och har nu äntligen hittat en jag faktiskt tycker om. Det som får mig att tveka är att han är så stor. 5 år och drar 180 i manke. jag själv är ca 165 och är väl rätt normal i kroppen, mot det lite mindre hållet. Jag öppnade för diskussion med hon som äger stallet jag tänker stalla upp i. Hon är även instruktör. Hennes tankar är att han är på gränsen till för stor, hon tror att på hobbynivå så är det nog inga problem, utan det är när man siktar högre det kan bli jobbigt att trycka ihop en så stor häst för mig i dom lite mer avancerade skolorna. Inte omöjligt men att det kan ta längre tid att nå målen och det kan bli kämpigare.

sen är han rätt ouppfostrad och bufflig så hon tror det kan bli mycket häst att hantera från marken.

Jag gillade verkligen denna häst, och jag har möjlighet att testa han fler gånger. Men jag blev ändå lite tveksam efter dialogen med henne.

Hur resonerar ni kring stora hästar? Ni som har så pass stora hästar, i vad och när har ni stött på problem?

Tankar?
Jag är lika lång som du, och skulle backa. Av praktiska skäl (ridning, hantering, alla problem blir större med en jättehäst), och av hållbarhetsskäl.
 
CFD4A135-BF88-4E63-B278-4671E99881E5.jpeg

Den här herren är 184 cm i mankhöjd och 23 år gammal. Inte en enda förslitningsskada och rids fullt ut.

Jag är 173 cm, för referens.
 
En av hästarna i stallet är närmare 180cm, men han är kort i kroppen och mest höga ben. Han drar 155 i täcken och vanlig full på grimma/träns (har tom cob på sitt vardagsträns)... Mycket lätthanterlig så där påverkar inte storleken, lätt att rida osv -det enda som kan vara lite tungt är just att få upp sadeln :p

Jag hade lätt kunnat tänka mig att ha honom trots storleken, just eftersom han inte känns så stor utan bara är hög. Jag hade däremot inte velat ha en 180-häst som "ÄR" så stor och inte får plats i varken transport eller stall, eller är svår i ridning/hantering.
 
Senast ändrad:
Jag har ridit/haft tre hästar i 180 zize. Är själv 160 bara. De har inte varit tunga att rida, men jag tycker min kropp inte riktigt räcker till. tex känns det svårt med eftergift över hinder, mkt häst vid sadling och tränsning och får de "ideer" i ridningen har jag inte haft så mycket och sätta emot :D. Som sagt inte mycket häst i sig att rida har det varit men visst en del problem har uppstått. Fördelen är att de är lite långsammare. Jag har aldrig trillat av en sån stor häst, då är det värre med de på 1.55 som vänt så snabbt att man plötsligt bara ligger på marken ;)
 
Min stora kärlek var 177cm. Största häst jag haft och det är väl inte helt optimalt. Han var mycket känslig att rida och inte tung, däremot rörde han sig så stort att min problemmage inte alls var nöjd... Mådde så illa när jag hoppade av efter dressyrpassen att jag fick sitta still en stund innan jag kunde ta hand om hästen. Men som jag älskade honom! Han var min dröm att rida och trots allt praktiskt som blev lite meckigare än med min lilla ponny, så var det värt det. Tyvärr skadade han sig i flera omgångar och till slut drog han fästet på djupa böjsenan och hans shivering gjorde att han inte klarade vilan, så han fick vandra vidare för ett år sen :(
IMG_20201103_134357_022.jpg
 
Finns det inte någon mer som äger eller har erfarenhet som själv rider och har hand om det vardagliga med en häst i den storleken? Jag vill gärna höra tankar och erfarenheter 😁

Har haft 4(?) hästar genom åren runt 175-178 cm. Jag själv är 180 så de har ju inte känts som några giganter för mig. Jag tycker inte jag kräver så stora hästar utan det har bara råkat bli så (en är egenuppfödd) och deras storlek i sig har inte känts som ett problem, förutsatt att hälsan varit med dem. Tyvärr har den inte varit med alla gånger, en del rassel i lederna och lite pålargringar redan i unga år. Ju större och "tunn" hästen är desto viktigare är det att den har en stark, sund byggnad och att den fått rätt förutsättningar att växa upp med måttlig belastning och naturlig rörelse. Jagf hade velat att en så stor femåring skall vara grön, men att den ridning som gjorts har gjorts av en riktigt duktig ryttare.
Sen är ett annat problem att utrustning, stall och transporter är för små. Tyglar i storlek full har också varit för korta för att mina långlinjerade älgar skall kunna skritta på lång tygel korrekt. De måste i regel ha kraftigare foder än en liten häst för att hålla sig fina, och större givor.
En grej med uppstallning man måste tänka på är att inte bara boxen måste vara större utan taket måste vara högre. Likaså tansporten, de går in bra i vår Boj Bravo SEH, men många andra transporter har varit trånga främst på höjden och längden.

Hade inte bekymrat mig för hanteringen. Det är bara att öva och vara tydlig, så är 160 och 180 ingen större skillnad.
 
Har haft 4(?) hästar genom åren runt 175-178 cm. Jag själv är 180 så de har ju inte känts som några giganter för mig. Jag tycker inte jag kräver så stora hästar utan det har bara råkat bli så (en är egenuppfödd) och deras storlek i sig har inte känts som ett problem, förutsatt att hälsan varit med dem. Tyvärr har den inte varit med alla gånger, en del rassel i lederna och lite pålargringar redan i unga år. Ju större och "tunn" hästen är desto viktigare är det att den har en stark, sund byggnad och att den fått rätt förutsättningar att växa upp med måttlig belastning och naturlig rörelse. Jagf hade velat att en så stor femåring skall vara grön, men att den ridning som gjorts har gjorts av en riktigt duktig ryttare.
Sen är ett annat problem att utrustning, stall och transporter är för små. Tyglar i storlek full har också varit för korta för att mina långlinjerade älgar skall kunna skritta på lång tygel korrekt. De måste i regel ha kraftigare foder än en liten häst för att hålla sig fina, och större givor.
En grej med uppstallning man måste tänka på är att inte bara boxen måste vara större utan taket måste vara högre. Likaså tansporten, de går in bra i vår Boj Bravo SEH, men många andra transporter har varit trånga främst på höjden och längden.

Hade inte bekymrat mig för hanteringen. Det är bara att öva och vara tydlig, så är 160 och 180 ingen större skillnad.

I vissa stall funkar ju inte heller dörrens höjd.

(Litet tillägg)
 
Jaghar min fuxdam på 176cm och haft henne i snart 14 år (hästen är idag 19) hon har fungerat ypperligt för mig jag är 162cm med väldigt korta ben.

Köpte mig en unghäst som växte långt över vart vi (uppfödaren) trodde han skulle hamna. Vi slutade mäta vid 180cm

Denna red jag in själv. Vi klarade oss väl på små banor utan problem. Han var lättriden för sin storlek. Stor galopp men vändbar. Han överhoppade inte.

Eget stall så behövde aldrig fundera på höjd mm däremot vikt vid transport. Lite större utrustning på täcken mm men inget som var svårt att hitta och inte dyrare än det vanliga.

Pall för borstning och uppsittning. Min mamma på 155cm red honom ute i skogen men på ridbanan blev han för stor hon nådde inte runt honom ordentligt. Min fuxdam på 176cm är lite för stor för henne. Ganska stort steg på bägge 2 med mycket aktivitet.
644384_10152601861971819_2945911223027667647_n.jpg

1422450_10152335253221819_8968298135835640233_n.jpg

11393119_10152987319046819_3569108597275831540_n.jpg

Min mamma kunde inte sadla någon av dem. Hon tyckte det var svårt att nå upp.
10891871_10152888625676819_3858582120674925425_n.jpg


Nu hade inte jag några problem med att hitta hovslagare eller liknande då han inte var tung.

Hade jag inte ridit in honom hade det nog varit svårt att kunna rida honom ordentligt sen (om jag inte hittat en kort inridare då)

Nu har jag en häst på 165cm och kan känna att jag kommer åt mycket lättare. För vissa saker blev tunga på valacken. Ibland försökte han sno bettet och dra mig ur sadeln vilket var riktigt tungt att kämpa emot. Inte alls samma sak på en mindre häst. Allt blir så mycket större när det väl händer någonting. Det ska man ha med sig.

Tränsning tog sin lilla tid men efter mycket träning så sänkte de huvudet så det gick lätt. Än idag kan fuxdamen vid in och uttag tycka att du din lille plutt ska du verkligen förske få på mig grimman? :rofl:

Utöver det trivs du med hästen och känner att ridningen klickar så skulle jag absolut ta hem och prova. Buffligheten går att träna bort till viss del. Vi hade en riktigt bufflig herre men med tålamod, träning varje dag så vart han riktigt hanterbar. V

Lycka till
 
Jag har letat häst länge och har nu äntligen hittat en jag faktiskt tycker om. Det som får mig att tveka är att han är så stor. 5 år och drar 180 i manke. jag själv är ca 165 och är väl rätt normal i kroppen, mot det lite mindre hållet. Jag öppnade för diskussion med hon som äger stallet jag tänker stalla upp i. Hon är även instruktör. Hennes tankar är att han är på gränsen till för stor, hon tror att på hobbynivå så är det nog inga problem, utan det är när man siktar högre det kan bli jobbigt att trycka ihop en så stor häst för mig i dom lite mer avancerade skolorna. Inte omöjligt men att det kan ta längre tid att nå målen och det kan bli kämpigare.

sen är han rätt ouppfostrad och bufflig så hon tror det kan bli mycket häst att hantera från marken.

Jag gillade verkligen denna häst, och jag har möjlighet att testa han fler gånger. Men jag blev ändå lite tveksam efter dialogen med henne.

Hur resonerar ni kring stora hästar? Ni som har så pass stora hästar, i vad och när har ni stött på problem?

Tankar?
Jag rider en häst på 180-185cm i mkh ca. Är själv ca 170cm lång och 13, snart 14 år. Den här hästen är välriden och absolut inte tungriden med lagom mycket motor, så det blir inga problem. Dock skulle jag inte klara av en mer tungriden häst i den storleken, så det beror nog mycket på hur känslig hästen är osv. Det är mina tankar iallafall, men jag är ju inget proffs.🐴 Är bara medryttare på hästen så har inte full koll på transport mm, men tror ägaren har en vanlig transport.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 996
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 995
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 481
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp