Stor häst

Landet123

Trådstartare
Jag har letat häst länge och har nu äntligen hittat en jag faktiskt tycker om. Det som får mig att tveka är att han är så stor. 5 år och drar 180 i manke. jag själv är ca 165 och är väl rätt normal i kroppen, mot det lite mindre hållet. Jag öppnade för diskussion med hon som äger stallet jag tänker stalla upp i. Hon är även instruktör. Hennes tankar är att han är på gränsen till för stor, hon tror att på hobbynivå så är det nog inga problem, utan det är när man siktar högre det kan bli jobbigt att trycka ihop en så stor häst för mig i dom lite mer avancerade skolorna. Inte omöjligt men att det kan ta längre tid att nå målen och det kan bli kämpigare.

sen är han rätt ouppfostrad och bufflig så hon tror det kan bli mycket häst att hantera från marken.

Jag gillade verkligen denna häst, och jag har möjlighet att testa han fler gånger. Men jag blev ändå lite tveksam efter dialogen med henne.

Hur resonerar ni kring stora hästar? Ni som har så pass stora hästar, i vad och när har ni stött på problem?

Tankar?
 
Kändes hästen stor när du red? I hanteringen? Sadla och tränsa på ett normalt sätt?
Var det lyhörd på små hjälper eller blev det tungt för dig?

Personligen hade jag inte köpt en så stor häst. 180 cm är verkligen jättestort!
Allt blir ju rätt krångligt om hästen är alldeles för stor. Både att det kan bli tungt i ridningen beroende på hur hästen är utbildad men också vardagliga saker som att lyckas få på hästen grimma i hagen när den är spänd och står med huvudet i vädret :laugh:

Min häst är ca 170, jag är drygt 160 cm lång och hade egentligen gärna haft en mindre häst..
 
Jag har letat häst länge och har nu äntligen hittat en jag faktiskt tycker om. Det som får mig att tveka är att han är så stor. 5 år och drar 180 i manke. jag själv är ca 165 och är väl rätt normal i kroppen, mot det lite mindre hållet. Jag öppnade för diskussion med hon som äger stallet jag tänker stalla upp i. Hon är även instruktör. Hennes tankar är att han är på gränsen till för stor, hon tror att på hobbynivå så är det nog inga problem, utan det är när man siktar högre det kan bli jobbigt att trycka ihop en så stor häst för mig i dom lite mer avancerade skolorna. Inte omöjligt men att det kan ta längre tid att nå målen och det kan bli kämpigare.

sen är han rätt ouppfostrad och bufflig så hon tror det kan bli mycket häst att hantera från marken.

Jag gillade verkligen denna häst, och jag har möjlighet att testa han fler gånger. Men jag blev ändå lite tveksam efter dialogen med henne.

Hur resonerar ni kring stora hästar? Ni som har så pass stora hästar, i vad och när har ni stött på problem?

Tankar?

Jag tänker också på hållbarheten. 180-hästar kan ju med betydligt högre vikt än ca 165-hästar drabbas av mer slitage-skador.
 
Nej, han var väldigt mjuk och fin, inte tungriden på något sätt. Han har ingen vidare wow gång heller så det var mest att höjden va ovan. Att sitta så högt 😅

Han var och är trevlig över lag om än lite ouppfostrad. Ägaren känner sig Så pass trygg i detta att jag kan få ta hem han på låne något år också innan köp sker. Hon har plats i stallet att kunna ta hem han med kort varsel också om det skulle vara att det skiter sig totalt. Jag gillar dock inte tanken på att ha låne. Om det händer något eller liknande när det inte är min egen osv.
 
Jag är också ca 165 cm lång och den största jag ridit var 175 cm. Ridmässigt hade jag inga problem, underbar häst! Men, jag hade aldrig köpt en så stor häst! Helt enkelt för att jag har svårt att nå upp. Det var jobbigt bara att sadla honom p.g.a. att jag hade svårt att nå upp. Och med infon att den du funderar över dessutom är bufflig och ouppfostrad så blir jag tveksam. Men alla är olika! Det här är bara mina tankar.
 
Nej, han var väldigt mjuk och fin, inte tungriden på något sätt. Han har ingen vidare wow gång heller så det var mest att höjden va ovan. Att sitta så högt 😅

Han var och är trevlig över lag om än lite ouppfostrad. Ägaren känner sig Så pass trygg i detta att jag kan få ta hem han på låne något år också innan köp sker. Hon har plats i stallet att kunna ta hem han med kort varsel också om det skulle vara att det skiter sig totalt. Jag gillar dock inte tanken på att ha låne. Om det händer något eller liknande när det inte är min egen osv.
Kändes det ok i hanteringen? Sadla, tränsa, borsta osv? Kunde du nå på ett tillfredsställande sätt?
 
Jag köpte en gång en 4-åring som var ca 176 cm, sen hade hon den ytterst dåliga smaken att växa ungefär 6 cm till. Jag är lika lång som du och jag hade inga problem att orka rida henne då det var en väldigt känslig häst. MEN om jag klev av henne på uteritt för att jag tappade en handske så kom jag inte upp igen. Om jag längde stiglädret så jag nådde stigbygeln från marken så fick jag inte det andra benet över sadeln..

Sen behövde hon en extra stor transport, en gång var min trasig och jag fick låna ett släp av grannen och trots att vi ställde mellanväggen på tvären gick inte baklämmen att stänga och hennes öron tog i taket. Mina boxar i stallet var för små, vilket inte var något större problem eftersom de gick på lösdrift ända fram till hon skadade sig och skulle stå på boxvila. Då fick vi plocka ut en mellanvägg mellan två boxar.
Sen fick hon en ligamentskada i hoven som 10-åring som vi inte lyckades läka ut och jag fick ta bort henne. Min veterinär trodde att den delvis hade med hennes storlek att göra.

Det ridmässiga problemet jag hade med henne var att hon överhoppade något så in i vassen och där hade jag helt enkelt för korta ben för att kunna klämma mig fast så att det skulle kännas tryggt.

Jag kommer personligen inte att köpa en så stor häst igen.

Här med annan längre pilot i sin debut på 1,10.

60963_491638344125_1132499_n.jpg
 
Gud jag blir så beklämd. Vad är det som ska TRYCKAS IHOP?!

Tycker annars som de andra, hade kanske inte köpt om jag tänkt rida på 20x40-banor varje dag men har jag större banor på anläggningen och är lite intresserad av biomekanik och i övrigt gillar hästen hade jag kunnat köpa.
 
Finns det inte någon mer som äger eller har erfarenhet som själv rider och har hand om det vardagliga med en häst i den storleken? Jag vill gärna höra tankar och erfarenheter 😁
 
Finns det inte någon mer som äger eller har erfarenhet som själv rider och har hand om det vardagliga med en häst i den storleken? Jag vill gärna höra tankar och erfarenheter 😁
Sambons medryttarhäst är 175 I manken men hyfsat "låg" I övrigt. Halsen sticker liksom rakt framåt. Förra foderhästen var 175 cm med halsen rakt upp. Han var direkt obehaglig att leda om han hetsade upp sig för något. Det var som om Grimskaftet försvann upp i molnen, tänk Jack och bönskälken.

Båda två var/är jobbiga i vardagen. Tungt att sadla, tungt att lägga på täcke, tungt att kratsa hovar. Jobbigt att borsta osv. Båda har dessutom diverse kroppsliga problem som såklart kan bero på annat än enbart storlek.

Jag skulle inte vilja ha en så stor häst. Med det sagt är individen det allra viktigaste. För rätt individ (min egen älskling) går jag genom eld och vatten och lider igenom vad som helst i vardagen.
 
Har inte själv men en bjässe står i stallet. 180+cm, och relativ långlinjerad på det.

Han är tung och har problem med hållbarheten trots inte så gammal. Han är så pass tung och stor att han kräver specialtransport jämfört med mindre hästar pga vikt, längd och höjd (det gick att typ knö in honom på tvären i en b-kortare utan mellanvägg).

Ägaren hade också svårt att hitta boxplats eftersom inte alla stall har boxar som 1, är tillräckligt stora för att vara lagliga för honom och 2, tillräckligt stora för att han skall vara bekväm.

Ägaren uttryckte aldrig att det var tungt att göra iordning osv, och han var relativt snäll att leda. Men han vägde ändå över 700kg, Vilket är... ganska mycket.
 
Var det inte @Marty som hade en stor fux (över 180) eller kommer jag ihåg tokigt nu och blandar ihop med en annan användare?
Jo, det stämmer. Hon är faktiskt inte riktigt 180, men så nära man kan komma 😅.

Har inte upplevt speciellt mycket problem med en så stor häst. Däremot har man ju fått skynda långsamt när hon var ung. Samla sig orkade hon inte förrän hon blev vuxen. Min är absolut inte tung eller behöver "tryckas ihop". De flesta upplever henne som mindre att rida, trots mycket gång och en del massa. Dagens unga hästar är ju oftast mest ben, så de blir inte tunga på samma sätt som den äldre versionen.

Man har fått tänka till när man väljer stallplats, och tävlingar i små ridhus har vi fått glömma. Hon gör sig bäst utomhus 😊. Dressyr får man satsa på lång bana, men det gäller ju många hästar idag med stora gångarter.

Det viktigaste med en stor häst är nog annars att de är lätta i hanteringen. Hade inte min varit så snäll som hon är hade det aldrig gått. Välhanterad sedan start är hemligheten. Annars får man mest vara medveten om att risken för slitageskador är större. Min har varit otroligt förskonad med det. Bakknäna har vi behandlat några gånger, men det tillkom egentligen först efter en traumaskada som gjort henne svag. Nu är hon 15 och väldigt fräsch, men jag vet samtidigt att jag får vara glad för varje år hon håller sig frisk och skadefri.

received_278753713362190.jpeg


Kanske tänker du @TheRedLightning på VanRemos stora fux? Hennes fux var nog en dm större än min. Han höll nog tyvärr inte utan fick vandra vidare som ganska ung.
 
Jag har letat häst länge och har nu äntligen hittat en jag faktiskt tycker om. Det som får mig att tveka är att han är så stor. 5 år och drar 180 i manke. jag själv är ca 165 och är väl rätt normal i kroppen, mot det lite mindre hållet. Jag öppnade för diskussion med hon som äger stallet jag tänker stalla upp i. Hon är även instruktör. Hennes tankar är att han är på gränsen till för stor, hon tror att på hobbynivå så är det nog inga problem, utan det är när man siktar högre det kan bli jobbigt att trycka ihop en så stor häst för mig i dom lite mer avancerade skolorna. Inte omöjligt men att det kan ta längre tid att nå målen och det kan bli kämpigare.

sen är han rätt ouppfostrad och bufflig så hon tror det kan bli mycket häst att hantera från marken.

Jag gillade verkligen denna häst, och jag har möjlighet att testa han fler gånger. Men jag blev ändå lite tveksam efter dialogen med henne.

Hur resonerar ni kring stora hästar? Ni som har så pass stora hästar, i vad och när har ni stött på problem?

Tankar?


Ingen kan ju riktigt veta utom du själv om han passar dig eller inte. Jag är 157cm och slank, och tävlade en stadig valack på 178cm i några år, det var inga problem. Stor häst med lång rygg, men känslig och mjuk. Han var ju inte i storleken att det var svårt att hitta transport eller så.

Man får ha lite disciplin, allting blir mer dramatiskt med en extra decimeter - rörelserna blir större inte bara själva hästen. Den jag köpte efter var knappa 170cm och mer i ridhästformat sas med kortare rygg, vilket såklart gjorde skillnad i ridbarheten.

Men tycker du om den stora, den är lättriden och fin så varför inte tänker jag... Lite bufflighet kan man träna bort. Så länge den inte har skador, eller far iväg rätt upp i luften med jämna mellanrum.
 
Jag har tagit hand om några bjässar, över 1,80 i mankhöjd, osäker på hur höga för det var väldigt länge sen. Jag är iaf 1,65. Det här med tränsa, sadla etc man får in en egen teknik när man gör det varje dag, men just rykta som någon annan skrev är meckigt. Kommer ihåg jag fick hämta pall å stå på när jag borsta rygg och baken 🙈 rent praktiskt är det lättare med en lägre häst, men om det är en trevlig häst du tror du kan hantera (buffligheten tänker jag mest på då) hade jag kanske tagit hem den och haft på prov. Min största häst jag skött om är en av mina favoriter så jag blir väl kanske lite partisk när jag tänker tillbaka på honom, god snäll och stadig. Kunde rida ut barbacka med två på ryggen :love: :angel:
 
Man ser väl till att utbilda varje häst så väl att man inte ens behöver fundera på att "trycka ihop" dom??? Oavsett storlek, men särskilt en så stor häst måste ha massor av tid för att naturligt med hjälp av sin egen styrka komma ihop sig och orka bära sig!

Min erfarenhet av så stora hästar är tyvärr att de ofta inte blir så hållbara.
 
Personligen skulle jag aldrig i livet köpa en så stor häst, som dessutom är så bufflig i hanteringen - men det är ju jag. Vad är det du gillar hos hästen? Var ärlig mot dig själv, är det känslan när du rider eller är det i första hand priset?

Om du blivit erbjuden att få hästen till låns, är det nära till hands att tänka att den är svårsåld.

Allt blir ju dyrare med en så stor häst. Mer mat, större transport, kanske stallplatser som faller bort. Jag har svårt att förstå vad dragningskraften är om man själv inte är jättelång eller så, men som sagt, man är ju olika.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 173
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 319
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp