Stor TS-skillnad på samma vall

Corax

Trådstartare
Vi har tre olika analyser på hösilageskörderna i år och därmed tre olika TS-halter.
Den vallen vi tar från nu har enligt analys 55 i TS. Men vissa balar kanske ligger på 70-80. dvs nästan som hö medans andra (vissa)är betydligt blötare och kanske landar nånstans på 45.
Det blir otroligt svårfodrat och jag vet inte alls hur jag ska bete mig. I början kom de torra balarna väldigt sällan men nu på slutet har de ökat och kanske är tre av fyra. Analysen stämmer mao inte och mängden stämmer definitivt inte. Ena hästen är, såklart, väldigt energikänslig (har hög MJ på denna vall dessutom).

Hur ska jag fodra undrar jag nu. Hur räknar jag om de torra balarna?
Analysen är tagen direkt från vallen innan plastning btw.
Är det underligt att det skiljer så mycket i TS på samma vall?
 
Sv: Stor TS-skillnad på samma vall

Ts halten är beroende av vilken tid på dygnet ni plastade med. Plastar man tidigt på morgonen är ts halten lägre än mitt på dagen. Så givetvis kan det skillja trots samma vall.
 
Sv: Stor TS-skillnad på samma vall

Men så mycket? :confused:




Eller, ja uppenbarligen eftersom allt är taget från samma vall.
 
Sv: Stor TS-skillnad på samma vall

Är det underligt att det skiljer så mycket i TS på samma vall?
Inte direkt ovanligt. Det beror inte bara på när det är pressat utan även på hur vallen ser ut. Om vissa delar ligger mer i skugga, om det finns höjdskillnader på vallen och om den är ny eller gammal. I vissa fall kan det till och med bli så att balarna ser ut som rulltårtor p g a olika TS halter på olika ställen på vallen.
 
Sv: Stor TS-skillnad på samma vall

Hur ska jag fodra undrar jag nu. Hur räknar jag om de torra balarna?
Analysen är tagen direkt från vallen innan plastning btw.

Jag har lärt mig hur de olika torrhalterna känns på ett ungefär.
Är det snustorrt som hö 75% eller mer.
Lite lagom fuktigt 60-70%
Blött runt 50%
Rejält blött runt 40%

Sen räknar jag hur mycket TS hästen ska ha. Jag tar alltid prov från fältet och då stämmer inte TS i balarna ändå.

Min häst ska ha 7 kg TS. Det blir med ovanstående %;
Ca 9 kg
Ca 11 kg
Ca 14 kg
Ca 18 kg

// Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 429
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte...
Svar
4
· Visningar
1 975
Foder & Strö Flyttat till nytt stall och fick idag endel av hösilage analysen..aldrig tidigare stått i stall med analys så jag fattar NADA :confused...
Svar
14
· Visningar
1 747
Foder & Strö Min häst skulle ioförsig kunna äta tills han dog bokstavligt talat om han fick äta bara hö. Men nu är det så att han är extremt lättfödd...
2
Svar
29
· Visningar
3 280
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp