Storlek HW & Rambo Plus Onepice

the_connemara

Trådstartare
Har ni behövt gå upp i storlek på tjockare utetäcken från HW? Pållen har inte använt sitt 200 gs täcke på några år (sedan han var typ 5 tror jag)och jag tyckte det satt lite tajt i morse. Det är ett Rhino Wug och samma täcke i ofodrat sitter bra, dvs känns lite större? Min plan B mot skåneblåsten har ju varit ännu ett likadant fast i 370 g, kommer det kanske kännas ännu mindre så man behöver gå upp en storlek? Har aldrig ett täcke under och kommer inte att ha så det behöver inte tas med i beräkningen.

Ett alternativ kanske är att köpa Rambo Wug istället i samma storlek? De verkar upplevas som rymligare?

Och om man istället funderar på Rambo så hittade jag Rambo Plus Onepice med fast helhals. Hur är det i storlek i halsen? Jag funderar seriöst på att byta ut nuvarande L halsen från Rambo mot en i XL, tycker den är kort men framförallt trång när hästen äter från marken. Är det liknande size på de fasta halsarna om på de avtagbara (i Ramboserien)? Vad har ni för erfarenheter av det täcket annars?

Jag gillar inte den avtagbara halsen på Californiat utan föredrar helt klart Wugtäckena men funderar över helhals pga blåsten (spec i kombo med nedrbörd såklart)? Hästen gillar INTE Skånevädret och blir duktigt sur :o Vanligtvis är han inte direkt frusen men när det blåser verkar kombon kylande blåst och sur häst göra att han spänner sig och ser väldigt okomfortabel ut. Därav funderingar på tjockare täcke/helhals. Fri tillgång på mat i hagen och ligghall han gärna står i har inte hjälpt humöret än så länge tyvärr.

Tänker mig att 200 g nog funkar bra fina dagar även om det är kallt men när det blåser och/eller snöar och är minus hade jag velat ha någon plan B eftersom vi bor i ett riktigt blåshål. Rhino Wug en strl större (?), Rambo Wug eller Rambo Plus? Eller något helt annat?

Tips o tankar?
 
Sv: Storlek HW & Rambo Plus Onepice

Jag köpte två Rambo när min var 3 år, ett ofodrat regntäcke och ett m ungefär 400 g fyllning. De är i strl 5,9.

Året efter köpte jag ett mediumtäcke, tror det är 150 g (kanske 200) och det är i strl 6,0.

Både regntäcket och 400g-täcket är aningen små nu men jag upplever inte att det är nån större skillnad mellan dessa (de är exakt samma modell), kanske att det tjocka blir aningen kortare om rumpan.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 294
Senast: Camigween
·
Utrustning Jag skulle vilja köpa ett Rambo wug vintertäcke. Har nu blivit erbjuden ett riktigt tjockt heavy täcke för en billig peng. Ändå är jag...
Svar
18
· Visningar
1 682
Senast: axel
·
Utrustning Först: tror jag velat färdigt angående täckesfrågan..... Bor i Halland "vid havet" och dagar med riktig vinter är lätträknade (oftast)...
Svar
16
· Visningar
5 170
Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp