Storlek på bettet?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 724
T

Trampe

Jag har fått för mig att jag hört att man ska ha en storlek större på ledade bett än på raka/oledade bett. Min pålle har 11,5 cm på den raka muffstången jag rider honom på, och det ligger perfekt i munnen och är lagom stort. Men nu tänkte jag köpa ett tredelat eggbett och variera med. Ska jag då köpa 11,5 eller 12,5?

Sv: Storlek på bettet?

Det bör vara samma storlek.

Även ett ledat bett ska ju ligga rakt i munnen utan att hänga ner över tungan. Men jag vet att vissa hästar vill att det ska "skramla" lite, och då krävs en storlek större än på ett oledat.

Men jag skulle nog utgå från samma storlek!

Sv: Storlek på bettet?

Har fått lära mig av tandläkaren Torbjörn i Söderköping att bett med fasta ringar ska vara en storlek mindre än de med "lösa"ringar. Dvs har du idag ett rakt bett med fasta ringar så ska du ha samma storlek om du väljer ett tredelat med fasta ringar men gå upp en storlek om du köper tredelat med "lösa ringar".

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 515
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, någon som vet hur de olika märkena på rundbalsnät ligger i storlek? Vi har haft dom från granngården, hansbro sport lr va dom nu...
Svar
4
· Visningar
516
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 893
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka