Storlek på hund/hundtäcken

Red_Chili

Trådstartare
Jag sitter här och kikar efter täcken till vintern då unghunden haft sönder det jag hade och jag inte orkar sy egna :angel:
Inser att jag har samma problem till dem som till mig själv - ingenting passar.

Måtten stämmer aldrig överens och jag suckar ständigt över att det inte finns speciellt mycket som är vinthundsanpassat.
Men, nu började jag fundera, är det fler som har det här problemet? alltså att sakerna sitter uselt och borde vara kortare/längre i förhållande till andra mått eller helt annan modell för att passa?

Mätte mina damer nu för några sekunder sedan, ingen supernoga mätning, men fick fram följande:
Zala
Hals 41cm
Bröstkorg 70,5cm
Längd 65cm
Mankhöjd ca 64cm

Wahidah
Hals 40,5
Bröstkorg 67cm
Längd 64cm
Mankhöjd ca 62½cm

Jag tycker det känns som om mina damer är så små, att halsarna är stora i förhållande till bröstkorgen :angel: osv.

Därför blir jag nyfiken:
Vad har era hundar för mått?
 
Sv: Storlek på hund/hundtäcken

Benjamin;
Hals ca 57 cm
Bröstkorg 79 cm
Manke-till-svansrot 53 cm
Mankhöjd 54 cm
(Vikt 34 kg)

Peggy;
Hals 51 cm
Bröstkorg 70 cm
Manke-till-svansrot 48 cm
Mankhöjd 45 cm
(Vikt 28 kg)

Monster; (Är ju dock knappa 16 v, så det räknas väl inte riktigt egentligen..)
Hals 39 cm
Bröstkorg 56 cm
Manke-till-svansrot 38 cm
Mankhöjd 39-40 cm
(Vikt 13,5 kg)

Halsen är mätt där halsbandet naturligt ligger, och bröstkorgen på det djupaste stället strax bakom armbågarna och upp till manken ungefär.

Jag har ett problem med täcken, och det är att alla som passar i ryggen sällan ens går nerför halva halsen på dom. För det första har dom kraftiga huvuden, sedan relativt kraftiga nackar och sen en väldigt bred front på det. Således får alltid täcken vara 1-2 strl för stora, för att dom ska passa på framdelen av hunden :crazy:

(Jag är mest chockad över att min 16 v gamla minivalp bara ligger ca 10 cm efter din Wahidah i bröstkorgens mått, och att dom redan nu kan ha samma halsband i princip.. Hur är det möjligt liksom :rofl: )
 
Sv: Storlek på hund/hundtäcken

Det finns väl ställen som syr bara vinthundstäcken? Fast de är väl lite dyrare såklart.

Jag har inte haft problem med att hitta täcken till min hund. Hon har måtten:
Hals (mätt vid halsbandet): ca 40cm
Bröstkorg: 73 cm
Längd: 60 cm
Mankhöjd: 58cm
 
Senast ändrad:
Sv: Storlek på hund/hundtäcken

(Jag är mest chockad över att min 16 v gamla minivalp bara ligger ca 10 cm efter din Wahidah i bröstkorgens mått, och att dom redan nu kan ha samma halsband i princip.. Hur är det möjligt liksom :rofl: )

Jag mätte längst ner på halsen på Wahidah, skulle jag mäta mitt på halsen skulle den bli betydligt smalare och sedan har Wahidah en otroligt icke-existerande bröstkorg :p
Men i övrigt förvånades jag över hur stora dina hundar är :p Men mina är ju mest långa ben och förhållandevis "platt" kropp. (över ryggarna är de inte mycket bredare än min hand är bred, och jag har normala händer)

Zala väger 21kg och Wahidah väger 19,5kg.
 
Sv: Storlek på hund/hundtäcken

Det finns väl ställen som syr bara vinthundstäcken? Fast de är väl lite dyrare såklart.

Yes, det finns några, men då är det så dyrt att jag skulle kunna sy egna för halva priset (och jag kan bli klar med ett täcke över en helg, som då dessutom är sytt precis efter mina damer)
 
Sv: Storlek på hund/hundtäcken

Jag måttbeställer alla kläder till mina nakisar, de har ju lite speciell kroppsform. Färdigsydda overaller passar oftast inte eftersom de verkar vara gjorda efter hundar som har samma kroppsform som en limpa och därför är de oftast alldeles för vida under magen och i midjan. Täcken kan fungera bättre men inget färdigsytt täcke jag köpt sitter sådär jättebra. Tittar ibland på färdigsydda kläder för småhundar (som det finns massor av) med passar rygglängden så släpar magdelen i backen, är de lagom i halsen så är de alldeles för korta i ryggen osv.
 
Sv: Storlek på hund/hundtäcken

Såntdär kan jag också bli så fundersam över..

Din vovve har samma halsbandsmått som min lilla valp, MEN mycket större bröstkorg, längre rygg, högre manke etc.. Vi måste ha konstruerat dagens hundraser konstigt :p
 
Sv: Storlek på hund/hundtäcken

Ja, jag mätte också längst ner på halsen, där ett halvstryp lägger sig helt naturligt liksom.

Benni har ju exempelvis "bara" ca 57 cm där, men om jag köper ett kedjestryp i strl 60 cm, så sitter det alldeles för tight och om jag har tuuuur så får jag det över huvudet på honom utan våld ;) Men strl 65 blir för stort.. Detta gäller dock bara helstryp, i halvstryp passar strl 60 i princip alltid bra.

Och jag tycker att mina hundar är små, efter så många år med GD :D Kraftiga, men små.
Fast när jag träffar kompisens hane (1 mån äldre än Benni, samma ras etc) så blir mina hundar enorma... Han är ca 47-48 cm hög och väger som allra mest 25 kg. Min vuxna tik är nästan lika hög, men myyyycket kraftigare :p
 
Sv: Storlek på hund/hundtäcken

Nu mätte jag mitt på halsen där halsbanden ofta sitter på mina damer. 33-34cm blev det på Zalas halsband (och Wahdiah har någon cm mindre)
 
Sv: Storlek på hund/hundtäcken

Kharma
Hals: 40cm
Bröstkorg: 77cm
Manke-till-svansrot: 72cm
Mankhöjd: 75cm
Vikt: 32kg

Kharma är en vinthund och hon kan ha vanliga täcken ganska bra. Dom är lite stora runt magen men de går. Hon har str 75/80 på täcken.

Andorra
Hals: 45cm
Bröstkorg: 65cm
Manke-till-svansrot: 57cm
Mankhöjd: 56cm

Andorra har str 55 på täcken och dom är stora i magen på henne men de funkar. Hon är korsning labrador/dobermann/finsk lapphund.
Vikt: 20kg
 
Sv: Storlek på hund/hundtäcken

Sigge
Hals: 28 cm
Manke-till-svansrot: 30 cm
Mankhöjd: 35 cm
Vikt: runt 7 kg

Har inget måttband utan bara tummstock så jag kunde inte mäta bröstkorgen tyvärr.
 
Sv: Storlek på hund/hundtäcken

Jag mätte längst ner på halsen på Wahidah, skulle jag mäta mitt på halsen skulle den bli betydligt smalare och sedan har Wahidah en otroligt icke-existerande bröstkorg :p

Längst ner på halsen är min hund ca 47 cm (lite svårt att mäta rätt där).

Och eftersom alla andra lägger till vikt så kan jag också göra det, 25 kilo väger hon ungefär (ibland 26).
 
Sv: Storlek på hund/hundtäcken

Lovely! :D

Mina damer är också helt slut! Vi mötte dessutom Galathea och hennes afghan och gick runt i några timmar när vi kom in till centralen, så det blev mycket senare hemkomst än jag först tänkt mig :p
 
Sv: Storlek på hund/hundtäcken

Melvin har :

Hals 37 cm
Mankhöjd 51 cm
rygg 50 cm

Vikt 15 kg

Har ej måttband detta har jag i huvudet men han har smalt bröst ( ärvt från nakenhunden i honom )

Men allt passar bra på honom. Det känns dock lustigt köpa selar och annat i str cockerspaniel när han är i str storpudelstik ;)
 
Sv: Storlek på hund/hundtäcken

Det är hopplöst att hitta täcke åt min grabb MEN jag lyckades faktiskt hitta ett regntäcke som var tillräckligt långt dock hade det gärna fått vara några cm längre och större i halsen men man kan inte få allt :)

Hals: 70 cm
Bröstkorg: 106 cm
Längd: 92-93 cm
Mankhöjd: 78 cm
 
Sv: Storlek på hund/hundtäcken

En dum fråga kanske men storleken på täcken, anges den i längd manke- svansrot?
 
Sv: Storlek på hund/hundtäcken

Jaha, mätte tjejerna lite hastigt för att se och fick följande resultat:
Star- Hals 36 cm Aicha- 32 cm
Bröstkorg 68 cm 64 cm
Manke 67 cm 62 cm
Rygg 66 cm 54 cm

Framgår ju tydligt att Aicha är betydligt mindre men båda ligger inom rasstandard och i vikt är de nog ungefär lika eftersom Star är en riktig finsmakare och Aicha är en sån som stäppar av glädje när man tar i matskålen. Men Aicha är definitivt inte för rund utan det är snarare Star som är lite för tunn men det döljs ju av pälsen...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp