Rumsväxter 2

Linta

Trådstartare
Ny tråd! 🥳

Uppdatering på min monsterastickling:

E64F9429-7950-483B-A76C-05C9346B90B0.jpeg

Vill den ha stöd? Kan jag få den buskigare på nåt vis? Jag kan inget om dom, trodde knappt att sticklingen skulle överleva och definitivt inte må bra :laugh: den börjar få lite luftrötter och sätter nya blad mest hela tiden, men bara längst ut i änden liksom.
 
Ny tråd! 🥳

Uppdatering på min monsterastickling:

Visa bifogad fil 98026
Vill den ha stöd? Kan jag få den buskigare på nåt vis? Jag kan inget om dom, trodde knappt att sticklingen skulle överleva och definitivt inte må bra :laugh: den börjar få lite luftrötter och sätter nya blad mest hela tiden, men bara längst ut i änden liksom.
Min Monstera ser ut som kriget! Katterna använder den som hinder, skydd eller leksak konstant. Vet inte hur den lever fortfarande! Så jag har noll tips. Misshandla den lite mer så kanske bladen blir större?

De andra växterna (passionsfrukt och två paprika plantor) har jag fått gömma i gymmet där katterna inte får vara. Försökte plantera en stor kruka med kaktusar men gav upp efter att jag såg Rönnbär helt enkelt bara bita tag i en hel kaktus för att dra upp den och skita total i taggarna han fick i munnen.
 
Ny tråd! 🥳

Uppdatering på min monsterastickling:

Visa bifogad fil 98026
Vill den ha stöd? Kan jag få den buskigare på nåt vis? Jag kan inget om dom, trodde knappt att sticklingen skulle överleva och definitivt inte må bra :laugh: den börjar få lite luftrötter och sätter nya blad mest hela tiden, men bara längst ut i änden liksom.
Den ser ut att vilja ha stöd ;) Kan inte heller så mycket om monstera, men enligt kunniga på annat håll är det svårt att få de buskigare. Enklast är väl att sätta ner en till bredvid så de växer ihop sas.

Jag har två i min och den är lite buskigare. Har fått lite stöttning för att växa rakare.

7D0937B3-6FB5-40A4-A751-3C1568017084.jpeg
 
Vet inte om du har fått svar på din fråga, men om du inte har det så kommer det ett här.

En bra tumregel är att vattna när de synliga rötterna nere i krukan är silverfärgade. När rötterna är nyvattnade så är de gröna (såvida det inte är lite skruttiga rötter) och när rötterna torkat tillräckligt så är de silverfärgade. Om du är osäker, vänta en dag till. De klarar torka bättre än väta.

Hur ofta de behöver vattnas beror på hur nedbrutet substratet är, temperatur, luftfuktighet och luftrörlighet. Lycka till! :D
Tycker de är rätt tåliga mot mycket bevattning också, alternativt är min en avart. Jag har nog aldrig väntat på att rötterna ska bli silverfärgade, utan vattnat när de fortfarande är gröna. I flera år. Min växt verkar trivas, lika mycket som mossan som växer i krukan :angel:

Men med det sagt bör man nog följa den vanliga rekommendationen för säkerhetsskull ;)
 
Ny tråd! 🥳

Uppdatering på min monsterastickling:

Visa bifogad fil 98026
Vill den ha stöd? Kan jag få den buskigare på nåt vis? Jag kan inget om dom, trodde knappt att sticklingen skulle överleva och definitivt inte må bra :laugh: den börjar få lite luftrötter och sätter nya blad mest hela tiden, men bara längst ut i änden liksom.
Ge den något att klättra på, alternativt klipp en stickling och posta till mig :angel:
 
Ny tråd! 🥳

Uppdatering på min monsterastickling:

Visa bifogad fil 98026
Vill den ha stöd? Kan jag få den buskigare på nåt vis? Jag kan inget om dom, trodde knappt att sticklingen skulle överleva och definitivt inte må bra :laugh: den börjar få lite luftrötter och sätter nya blad mest hela tiden, men bara längst ut i änden liksom.
Det där ser ut som en raphidophora tetrasperma, dvs. Ingen monstera. Men fin är den och växer som attan 😁. Har tre här hemma varav två är uppdrivna från sticklingar och det verkar inte finnas någon hejd på hur långa de kan bli. Vet dock inte om det är möjligt att göra dem buskigare.
 
Ny tråd! 🥳

Uppdatering på min monsterastickling:

Visa bifogad fil 98026
Vill den ha stöd? Kan jag få den buskigare på nåt vis? Jag kan inget om dom, trodde knappt att sticklingen skulle överleva och definitivt inte må bra :laugh: den börjar få lite luftrötter och sätter nya blad mest hela tiden, men bara längst ut i änden liksom.
Ja den vill klättra uppför något. Akta så den inte fäster i en vägg eller fönsterkarm bara.
Du kan få den buskigare genom att klippa av den och stoppa ner sticklingen i jorden igen helt enkelt.
 
Det där ser ut som en raphidophora tetrasperma, dvs. Ingen monstera. Men fin är den och växer som attan 😁. Har tre här hemma varav två är uppdrivna från sticklingar och det verkar inte finnas någon hejd på hur långa de kan bli. Vet dock inte om det är möjligt att göra dem buskigare.
Tack!! Det förklarar ju varför den växer som en ranka :laugh:
 
Tusen tack tråden, jag ska prova ställa den på ett ställe där den kan breda ut sig ordentligt och se om den trivs där också!
 
Ny tråd! 🥳

Uppdatering på min monsterastickling:

Visa bifogad fil 98026
Vill den ha stöd? Kan jag få den buskigare på nåt vis? Jag kan inget om dom, trodde knappt att sticklingen skulle överleva och definitivt inte må bra :laugh: den börjar få lite luftrötter och sätter nya blad mest hela tiden, men bara längst ut i änden liksom.
Det är för det första ingen monstera utan en raphidophora tetrasperma, och för det andra en slingerväxt. Den blir inte buskig, för det ligger inte i dens natur. Monsteror är också slingerväxter, och sen klagar folk över att de inte blir buskiga och fylliga nog. Det är lite som att fråga hur man ska få sin shetlandsponny att växa bättre så den blir stor nog för en vuxen att rida på. 😉
 
Det är för det första ingen monstera utan en raphidophora tetrasperma, och för det andra en slingerväxt. Den blir inte buskig, för det ligger inte i dens natur. Monsteror är också slingerväxter, och sen klagar folk över att de inte blir buskiga och fylliga nog. Det är lite som att fråga hur man ska få sin shetlandsponny att växa bättre så den blir stor nog för en vuxen att rida på. 😉
Precis som @Rhinos sa alltså ;)
 
Plantagen hade 30% på gröna växter och jag hade fått lite pengar i fördelsedagspresent så det blev att inhandla nya sorters alocasior.
Black Velvet
Silver dragon
Pink dragon
Azlanii

alocasia.blackvelvet-silverdragon-pinkdragon-azlanii.jpg


Sen fick två miniväxter också följa med
en kroton och en liten pilspetsranka
 
Senast ändrad:
Min app påstår att jag har 56 växter (ej inräknat en 20-30 sticklingar). Jag måste skaffa en större lägenhet eller åtminstone fler fönster. Jag har absolut köpstopp och en klen tröst är väl att många kommer dö under vintern.

Här är sista inköpet som jag var otroligt stark och lämnade i affären, bara för att komma tillbaka dagen därpå.. :crazy:

20220905_134804.jpg
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Hemmet Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet. Sambon och jag har köpt hus här i Far North...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
12 348
Senast: Seabaz
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 534
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp