Storlek på ofödda föl.

A

annae

Vet någon ungefär hur stora föl som ligger i magen är vid en viss ålder? Mitt medryttarsto har gått ca 130 dagar, hur långt i cm är fölet då?
Finns det någon bok om detta?
 
det finns en bok som heter att bli med föl av monica magnuson falk, margartha peterson brodda och stig holmstedt.

jag fick den själv när mit sto fick sit första föl och jag kan varmt rekomendera den.

enligt den boken så är fostret vid dag 120 20cm och vid dag 180 är den 60 cm.

lycka till med fölet :)
 
Hittade i en annan bok:
2 månader 7-10 cm långt från nacken till svans benen ser man tydligt och man kan fastställa kön.
4 månader: 2 kg, 20-23 cm. De första spåren av hår syns runt läpparna, hovarna har ytvecklats.
6 månader: 5,5 kg, 56 cm långt. Behåring syns på hela kroppen, yttre könsdelar bärjar framträda.
8 månader: 16-19 kg, 70-75 cm. Fostret intar en upprätt position. Manen och håret utmed ryggraden växer.
10 månader: 30-34 kg, 85-90 cm. Hårrem och tagel är utvuxet. Fostret är färdig att vända sig för förlossning.
11 månader: 35-50 kg,110 cm långt.
M vH Mannis
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 427
Senast: Mia_R
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp