Storlek på paddock

I

Isislover

Vad tycker ni andra islandsryttare. Är en paddock på 15*25 m för litet?
Jag har stegat och stegat här på gården och om jag inte ska behöva lägga massor med pengar på en paddock så är det just det måttet jag max kan få ut... Vad tror ni? Ska jag försöka få till en större yta eller kan det funka?
 
Sv: Storlek på paddock

Det är för litet som enda ridbana om det var det du tänkte på, givetvis går det bra att rida på en så liten yta och många övningar fungera säkert bra, men mycket går bort också. Jag skulle känna mig instängd och begränsad.
 
Sv: Storlek på paddock

När alternativet är ingen ridbana så är 15*25 guld. Men är det genomförbart med större för en acceptabel mängd pengar så kan jag nästan lova att man inte ångrar sig om man gör större.

Jag hade en gräsruta på kanske 10*20 en period(när det var torrt el. fruset). Den fungerade för skritt, trav och tölt, uppsutten galopp gick inte ;) vi hade då ingen mark som gick att bygga på.

Nu har vi flyttat, och vi byggde en rejäl paddock 25*60m, jag älskar den! Massa utrymme! Värd varenda krona den kostade!

Lycka till med planer och bygge
 
Sv: Storlek på paddock

20x40 är minimimått enligt mig, så kan du bygga större gör det, tycker inte man kan rida ordentligt på en så liten bana
 
Sv: Storlek på paddock

Jag tycker att 15 meter som kortaste sida är för litet.
Det är svårt för en häst som inte är ordentligt tränad/skolad att galoppera på så liten yta. Men det är klart, för dressyrövningar i skritt, trav och tölt är det ju OK. Och förr eller senare orkar kanske hästen galopp också på en så liten volt.

Jag håller på att bygga en paddock (eller ja, jag betalar och grävmaskinisten bygger) och har ca 20x45 meter planerade.
 
Sv: Storlek på paddock

Tanken med paddocken är eg mest att ha någon stans att jobba på volter och longera och så. Just nu har jag bara en plätt på stallplan som är ca 12 m i diameter att jobba på. Visst det funkar ju, men ändå inte. Jag får höra med killen som ska gräva om han tror att det går att få bort den där jäkla stenbumlingen som ligger och sabbar storleken för mig. Känns som att hela den här gården är uppbyggd på stenbumlingar och diken. :)
 
Sv: Storlek på paddock

Ha! Stenbumlingar är ingen match för en grävmaskin! Det är värre om det är berg, men då får du ta till snigeldynamit. Kommer inte riktigt ihåg vad det heter, men det är som cementmjöl som du blandar med vatten och häller i borrade hål. När det utvidgar sig så spräcker det sten. Smidigt!

Har precis byggt en paddock lite drygt 20 x 40 m och när jag longerade i går (dock inte "full" volt) så hade femgångaren problem att balansera sig i traven... Så ja, kan du så bygg större! Ju större diameter på det böjda spåret desto bättre.

Det är väl heller inte riktigt hälsosamt att arbeta mycket på "liten" volt?
 
Sv: Storlek på paddock

Tanken med paddocken är eg mest att ha någon stans att jobba på volter och longera och så. Just nu har jag bara en plätt på stallplan som är ca 12 m i diameter att jobba på. Visst det funkar ju, men ändå inte. Jag får höra med killen som ska gräva om han tror att det går att få bort den där jäkla stenbumlingen som ligger och sabbar storleken för mig. Känns som att hela den här gården är uppbyggd på stenbumlingar och diken. :)

grävmaskinister kan mer än vad man tror så det är nog inga problem ;)

Vi hade både berg stenar och stora träd, det var värsta skogen så vi tänkte bygga nere på ängen när vi skulle bygga stallet, så sa han varför ska ni ta av betet när ni kan ta av skogen, går det verkligen sa vi.

Och ja grävmaskinen var stor o stark och bara drog upp alla stubbar och stenbumlingar och en del av berget fick han loss så vi behövde inte ens spränga :) så nu ligger stallet uppe på berget och det blev jätte bra i anslutning till alla vinterhagarna :)
 
Sv: Storlek på paddock

Tycker nog att en paddock på 15X25 är lite för litet. Inte för att jag använder paddock så himla ofta, men vår är på 20X40.
 
Sv: Storlek på paddock

På grund av de praktiska omständigheterna byggde jag en ridbana på 26,5 m x 37,1 m. Har aldrig upplevt den som trång. Saknar dock en ovalbana......nästa projekt kanske.

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift
 
Sv: Storlek på paddock

Jag personligen skulle inte vilja ha annat än en ridbana som är 20x40 som är svensk standard, ev 20x60 som är internationell standard.

Dels är det trevligare att rida på och om ni mot förmodan skulle vilja eller behöva sälja gården är det värdehöjande med en standard stor bana i jämförelsse med en som har fel mått.

Så jag personligen hade hellre väntat lite och sparat tills dess att det finns ekonomi att bygga en 20x40.

15x25 tycker jag är förlitet. Men smaken är som baken, delad ;)
 
Sv: Storlek på paddock

Jag tycker att det är för litet! Fungerar att rida korta tempon och små volter på, men vill man kunna rida på eller har en häst med mycket steg så upplever jag att man inte riktigt får plats. Tycker framförallt man behöver ordentliga långsidor så man kan fräsa på :)
 
Sv: Storlek på paddock

Min paddock är ca 15x20 m. Jag tycker den är jättebra! Perfekt när man ska jobba på volt och hästarna lär sig att samla sig i galoppen. Jag kan även använda den som "rundkorall" och longera hästen lös eller i lina. Vill jag ha mer fart rider jag på grusvägarna. Bättre en liten paddock än ingen alls!
 
Sv: Storlek på paddock

Tack för alla era svar!
Det blir till att övertala maken om att 20*40 är värdehöjade för gården tror jag. :)
Nu har jag fått lov att flytta hästen tillfälligt eftersom jag inte lyckades locka till mig några inhyrningar, så pålle blev ensam. :(
Men jag tänkte på´t igen i vår. Får jag till en paddock så kanske folk kan tänka sig att åka ut till oss. :)
 
Sv: Storlek på paddock

Jag tror absolut att du har mycket lättare att få inhyrningar om du har en ridbana med rätt mått, helst väl upplyst också om man måste rida på kvällen.

Investera gärna i ett gäng konor, sockerbitar och bommar, kanske en bro osv det är sånt som många inackorderingar oavsett gren man sysslar med brukar uppskatta :)

Såna detaljer kan även vara avgörande vilket stall man väljer :)
 
Sv: Storlek på paddock

Min lilla ridbana är precis så stor ;)´
Visst hade jag velat ha större men den är guld värd för att hålla igång dressyren och ledarskapsövningar mellan de gånger man åker iväg på träning eller rider ut.

Tänk bara på att undelaget blir ännu viktigare när banan inte är så stor. Vi valde att lägga dreneringsgrus direkt på blåleran. Den blev först för djup och halva mängden fick skrapas av igen. Hade jag skulle lägga på mer matrial idag skulle jag utan tvekan välja stenmjöl/08-grus!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 474
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
927
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp