Storlek på sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Anteya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 524
A

Anteya

Jag har en griffin sadel som jag ska sälja pga av att det är för liten för min tjej..

Nu är kruxet att jag inte vet vad den har för bomvidd eller storlek på sits.. Det är inte jag som köpt sadeln utan jag fick med den när jag köpte henne och jag har talat med hennes förra ägare men hon minns inte vad det var..

Så nu till min fråga, finns det nåt sätt att räkna ut hur stor den är?
mäta och så, för jag vet att man kan mäta på hästen vad den ska ha för cirka bomvidd.. Då borde det väl gå och göra så med sadeln också?

Tack för alla svar! :banana: :)

Sv: Storlek på sadel?

Anteya skrev:
Jag har en griffin sadel som jag ska sälja pga av att det är för liten för min tjej..

Nu är kruxet att jag inte vet vad den har för bomvidd eller storlek på sits.. Det är inte jag som köpt sadeln utan jag fick med den när jag köpte henne och jag har talat med hennes förra ägare men hon minns inte vad det var..

Så nu till min fråga, finns det nåt sätt att räkna ut hur stor den är?
mäta och så, för jag vet att man kan mäta på hästen vad den ska ha för cirka bomvidd.. Då borde det väl gå och göra så med sadeln också?

Tack för alla svar! :banana: :)

Hur ser den ut, står det något under kåpan??

Nä det står bara throwgood under den..
Det är en robert withaker i syntet med löstagbara stöd..
då vet du nog hur den ser ut...

Och jag måste verkligen sälja den för att kunna köpa en ny.. så jag vet inte hur jag ska göra...

Om det skulle vara till någon hjälp så passar den till en liten häst.. Min tös är arab/Nordis och ungefär som en smäcker nordis över ryggen, så man kan skapa sig en uppfattning i alla fall..

Nu ska vi se om jag kan förklara. Om du mäter avståndet mellan sadeln fram. Några centimeter under valvet finns det en söm, prova och mät där så ska jag jamföra med min dressyr, samma märke.

Sitsstorleken mäter du från framvalvet till bakvalvet och har du tumstock så finns det tum på den.

Okej.. jag ska se om jag förstår vad du menar när jag har sadeln framför mig!

:)

För att mäta sitsstorlek mäter du från knappen på framvalvet snett bakåt till mitten av bakvalvet.
42cm = 16½", 43 cm = 17", 44-45= 17½", 46 cm = 18"

Jaha, så man mäter inte längst fram på framvalvet till längst bak på bakvalvet, utan liksom mer på sidan av framvalvet?

Anteya skrev:
Jaha, så man mäter inte längst fram på framvalvet till längst bak på bakvalvet, utan liksom mer på sidan av framvalvet?

Ja så har jag lärt mig och sett andra göra....

//Lillan

PS KÄnner jag dig? Är från Askersund från början. DS

Diabolical_Kitten skrev:
För att mäta sitsstorlek mäter du från knappen på framvalvet snett bakåt till mitten av bakvalvet.
42cm = 16½", 43 cm = 17", 44-45= 17½", 46 cm = 18"

Bra förklarat, fick nog lite hjärnsläpp när jag skulle förklara det.

Ja, det finns en knapp på framvalvet. Syns på den här bilden:

MN4.jpg

Okej, nu har jag mätt, använde en tumstock... sitsen var 16,5 inch.. alltså 44 cm (?)..

och mellan sömmarna längst fram under framvalvet var 5,5 inch.. vet inte vad det var i cm men..

Hoppas det går och få ut någonting av det... lite svårt och sälja annars.. ;)

Lillan_tuff skrev:
PS KÄnner jag dig? Är från Askersund från början. DS

Vet inte.. jag har ju varit åsbroare hela livet tills jag flyttade till rönne...
Men det är möjligt, Sabrina heter jag, det är ju ett ovanligt namn i alla fall..! ;)

Bra att veta. Vet ni också hur man mäter på hästen så att man vet vilken storlek som passar?

Man kan mäta hästens bomvinkel, så har man något att gå efter. Sök på bomvinkel här på buke, orkar inte skriva in det igen...

Anteya: 16,5" = 41,91 cm. Var har du fått 44cm ifrån?

nä men jag skrev ? efter för att jag inte var säker.. hade bara skrivit upp måtten i inch.. det andra hade jag bara i huvudet.. :p

Anteya skrev:
Okej, nu har jag mätt, använde en tumstock... sitsen var 16,5 inch.. alltså 44 cm (?)..

och mellan sömmarna längst fram under framvalvet var 5,5 inch.. vet inte vad det var i cm men..

Hoppas det går och få ut någonting av det... lite svårt och sälja annars.. ;)

Okej,

skulle tro att den är vid men jag ska kolla på min hemma och mäta det i morgon.
Har du någon bra bild från sidan och även framifrån, har du det och kan fota med måttband/tumstock fram där du mätt (där sömmarna sitter)
Vore bra så vet jag att vi mäter på samma ställe.

Nu är jag krånglig.....

Jo jag kan ta kort och lägga in dom i morgon..
det är ingen fara, det är ju jag som krånglar eftersom jag inte vet vilken storlek min sadel har..:p

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 012
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka