storlek på shettisutrustning

Sv: storlek på shettisutrustning

Då har den antagligen storlek Shettis, alt ponny.

På sele och träns är det nog shettis som gäller.
13-15" sadel beroende på hur stor ryttaren är.
Täcke 95-105cm beror ju på hur grov ponnyn är och passform på täcket.

Då har den antagligen storlek Shettis, alt ponny.

På sele och träns är det nog shettis som gäller.
13-15" sadel beroende på hur stor ryttaren är.
Täcke 95-105cm beror ju på hur grov ponnyn är och passform på täcket.

Skulle nog tro att täcke är mer åt 85-95 cm. Jag har 115 på min D-ponny cob - men det kan såklart skilja beroende på häst.

Skulle nog tro att täcke är mer åt 85-95 cm. Jag har 115 på min D-ponny cob - men det kan såklart skilja beroende på häst.

Det där låter väldigt konstigt, hur ser din häst ut i kroppen egentligen?
Min islänning med kort rygg drar 125...

Det kan ju såklart skilja sig en del, det är inte alltid lätt att hitta shettisgrejer som är rätt anpassade.

Mina som är runt metern har shettis/ponny i grimma och träns. Har miniträns till den ena som är runt 95 hög.
Shetland i sele och 95-105 i täcken.

Nja, min maxade c drar 115 i täcken.

Ts: Shettis skulle jag gissa på

min shettis på 1 m i mkh har nog st 95 -105 i täcken, har dock bara köpt ett täcke till henne under 12 år då hon har en tjock vinter päls^_^ sen så har jag sytt om gamla storhäst täcken till henne. sele är i st shettis och hennes sadel är extra, extra vid bom, 15 tum. dock så är det bäst att kolla med en sadel utprovare för att få rätt.

dessa ponnyputor som tex Börjes säljer, är de att föredra om man inte kan prova ut en riktig sadel? vi har långt till hästaffär, så funderar på att köpa utrustning på webben.... ingen utrustning följer ponnyn.

Absolut! Dom är jättesmidiga.
Men det beror lite på vad dom skall användas till också tycker jag. Är det någon större ryttare som skall rida dagligen tycker jag att det är bättre att ta ut någon som kan prova ut en ordentlig sadel. Som gör att ryttaren sitter bättre men som även är optimal för hästen.

Vi har en jättefin Wintecputa, mer sadellik än putlik tycker jag.

Det där låter väldigt konstigt, hur ser din häst ut i kroppen egentligen?
Min islänning med kort rygg drar 125...

Han är ganska så rest men kompakt. Det finns bilder på han i denna tråd på sida 4.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1090190&page=4

Våra isisar drar 115-125, men då är dom unghästar och av modellen mindre. Tävlingsponnyn jag hade innan (C-ponny) drog 135. Så det kan nog variera ganska så kraftig, också beroende på vilket täcke det är. Men eftersom att alla andra röstar på 95-105 så är det nog bäst att köra på någon av dessa storlekar om du ska köpa täcke, om du inte har möjlighet att mäta såklart. :)

Min gamla shettis på 87 cm i mkh hade 85 i täcken, shettis i grimma, mini shettis i sele och i träns minishettis/shettis.

Hade aldrig sadel till honom. Det skiljer ganska mycket mellan olika märken på täcken. Börjes 85 täcken var gränsen till för stora och hööks nästan för små!

Om den inte är jätte tjock skulle jag nog börja med ett täcke i 95.
har två shettisar, den ena är 102cm och den andra 105 det skiljer rätt mycket på dem i täcken.. Den på 105 är av den grövre modellen och han tar lätt 105 i täcken medans den lite mindre drunknar i de täckena.
Sen har vi ett russ som är 122 han tar oxå 105 i täcken... Så det är ju jätte individuellt..

Liknande trådar

Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
600
Senast: Kristall10
·
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
416
Senast: Elektron
·
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
183
Senast: clusia
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka