Storlek på träns

Grena83

Trådstartare
Har ett arabsto på foder, tränset jag fick med var lite stort så jag tänkte skaffa ett nytt åt henne.
Ska jag beställa ett i ponny el cob storlek? hon är stor D-ponny ca 147 i manke.

Sv: Storlek på träns

min ponny är en litren d-ponny på 142 cm i manke. Hon har cob men jag vet inte om hon har stor skalle, hon har väldigt stor hals iaf ;p

Jag har själv en arab och det problem som jag har märkt kan vara att ponny storlek kan passa men då är i regel pannbandet för litet. Men det varierar nog lite från träns till träns.

Till min får jag köpa ponny och byta ut pannbandet på vissa träns och ibland får jag även byta ut nosgrimman.

Hade jag varit dig hade jag tagit måtten först innan jag handlat :). Bara ett tips så slipper du lämna tillbaks och sånt där om det inte skulle passa.

Min arabkorsning har cob i träns, nosgrimman (pullar) brukar bli väldigt stor så jag får göra extra hål. Om jag tar pony så blir sidostyckena för korta :(
Om jag var du så skulle jag nog ha köpt cob :)

Till min förra korsningsponny som är 146 cm hög och korsning hbl/welsh hade jag cob till, hon kunde även ha ponnystorlek men det vart något trångt i nosgrimman, men eftersom att araber har små huvuden kanske din kan ha ponny med?

Vad var det för storlek på det du fick med? Det måste ju ha varit cob om det var lite för stort? Isf får du nog satsa på ponnystl.

min arab är i samma stl, han har cob. fast nosgrimmor och pannband passar bäst i full..

Min arabvalack på 148 cm brukar jag köpa cob till, men då måste jag göra ett par extra hål i nosgrimman och i "snokremmen". Pannbandet brukar alltid vara lagom.
Ponny är för litet för honom.

Jag hade även lite problem med att hitta ett lagomt träns åt min arab då hon hade olika storlekar beroende på vilket träns det var. Men oftast var det så att jag fick blanda olika storlekar i ett och samma träns;P

Ok, tack för era svar, tror som sagt att det blir ett cob. Det jag fick med var s pass stort så jag har fått göra "knutar" på det:)
Hon som äger använde henne till western och eftersom jag inte rider western så grävde hon gram ett träns som hon trodde hon haft till hästen tidigare, men det var nog till en annan häst:)
Men det är ju som sagt bara att införskaffa ett nytt som passar istället

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
351
Utrustning Ska beställa ett EquoIQ stalltäcke, hur är storleken på dem? Har hört att de är stora? Min häst har 140 på Amigo stalltäcken och 145...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: EZMK
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 236
Senast: Reshästen
·
Utrustning Fick med ett träns från Antares till nya ponnyn. Skulle vilja köpa en ny nosgrimma men kan inte hitta någonstans vilken storlek tränset...
Svar
0
· Visningar
397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka