Storlek på utebox och sjukhage

Mjuff

Trådstartare
Vi ska bygga en utebox med tillhörande sjukhage. Har lösdrift här hemma, och detta vill vi bygga dels om någon häst skulle behöva boxvila/sjukhage, och dels om jag ska tävla och vill ha min häst inne en natt.

Jag funderar lite över hur stor boxen ska bli, och framförallt hur stor en lämplig sjukhage ska vara? Tar tacksamt emot tips!! :bow:
 
Sv: Storlek på utebox och sjukhage

och varför hästen är sjuk/i vila

Box då skulle jag rekommendera minimi mått + ca 20%

hage är jättesvårt om hästen inte får springa röra sig så samma som boxen, annat fall så kortaste sidan minst 15 meter och sen så lång som möjligt så hästen kan röra på sig.

Det kan ju vara en bra lösning på sjukhage man gör den 15 meter bred och sen sätter man längden efter om hästen får springa eller inte.
 
Sv: Storlek på utebox och sjukhage

Oj, det glömde jag att skriva. Det är ett normalstort halvblod jag har.

Boxen hade jag väl tänkt mig 3x4 eller något liknande.
Och ja såklart avgör sjukhagen vad det är för skada hästen har. Men ville bara ha på ett ungefär. Jag har aldrig behövt ha en häst i sjukhage och funderade på vilka mått som är bäst.
 
Sv: Storlek på utebox och sjukhage

En sjukhage kan ha storlek från "box" och upp, helt beroende på hur mycket hästen får/kan röra sig. Så jag tror att det bästa är att göra något som går att anpassa till olika behov. T ex sätta rejält trästaket utanför boxen som kanske är 20 x 20 meter och som sedan avgränsas till mindre hagar efter behov. Men den hagen kan ju då också användas som rasthage till den häst som tillfälligt ska använda boxen, men inte är sjuk.
 
Sv: Storlek på utebox och sjukhage

Ja det låter precis så som jag skulle vilja ha det! En liten rasthage som kan förminskas till sjukhage vid behov.

Tack! Jag hade ju en sådan här plan, men det är alltid bra att bolla lite med andra. Det kan vara lätt att missa saker ibland, och det är såå störigt om man byggt allt klart, och kommer på grejer försent. :D
 
Sv: Storlek på utebox och sjukhage

du kan ju ta en lite större box typ 4*4 eller 5*5m då hästarna är vana vid lösdrift, då kan du ha den till fölbox också om det skulle behövas. jag har haft 6*6m på mina sjukhagar, sätter den alltid som tillfällig hage i den permanenta hagen och flyttar den efterhand som gräset försvinner i hagen. då får hästen också vara med de andra hästarna och ite känna sig lika ensam.
 
Sv: Storlek på utebox och sjukhage

Jag har en häst som för stunden måste stå i sjukhage och min veterinär säger att en sjukhage ska vara dubbla boxstorleken. I ditt fall då om du har en box på 12 kvm så ska din sjukhage vara 24 kvm.

Hoppas jag kunde hjälpa dig lite :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 178
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 208
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp