Storlekar på täcken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 11 228
B

**BORTTAGEN**

Är det någon som har en bra omvandlingstabell på storlekar för täcken? Jag menar i engelska resp. amerikanska mått jämfört mot våra egna mått här i sverige. Beställer ganska ofta på internet, men har inte tordas beställa täcken just pga att det blir så dyrt att skicka tillbaka om det blir fel :confused:.

Vet ej.....kan du inte maila om förfrågan på översättning från det företag som du beställer i från!?
:confused:

Ofta så vet de ju ingenting om de svenska storlekarna, tex. 135, 145 cm etc. de talar ju om hands och inches...

Jag har själv Horseware/Rhino/Rambo täcken och fann en sådan "översättningstabell" på nätet. Sök på dessa täcken på Google och surfa runt på sidorna är mitt tips (lite jobbigt tips, jag vet).

Jag brukar handla av ett franskt företag o där gäller storlekarna:

Hästens totala längd , feet/inches , täckets strl.
(från bog till bak)

130 = 4.3" = 85cm
145 = 4.9" = 105cm
155 = 5.0" = 110cm
160 = 5.3" = 115cm
175 = 5.9" = 125cm
185 = 6.0" = 135cm
190 = 6.3" = 145cm
195 = 6.6" = 150cm
210 = 6.9" = 155cm
220 = 7.0" = 165cm

Har för mig att min häst var strax under 180 lång, så jag tog strl 135=185 lång. Men det var på gränsen för litet, så jag vet ej om storlekarna är små eller... :confused:

De engelska och amerikanska systemen är mycket smartare, så varför omvandla?

Man mäter hästen från mitt fram på bogen, längs sidan, och bak till där täcket ska sluta.

Måttet omvandlar man sen antingen til tum eller fot och tum.

En tum (") är 2,54 cm, en fot (') är 12 tum.

Ett täcke som är 66" är alltså 66 tum, alltså 66x2,54 cm

Ett täcke som är 5'6" är 5 fot och 6 tum, alltså 5x12 tum + 6 tum = 66 tum.

tycker det skiljer otroligt på storlekar beroende på märke.Jag brukar ta hem och prova först innan jag köper. :bow:

Börjes har föäljande tabell i katalogen:
storlek på hästen täckesstorlek
A-B ponny 105cm
B-C ponny 115 cm
C-D Ponny 125cm
D-Ponny, liten häst 135cm
stor häst 145cm
Extra stor häst 155-165cm

Sv: Re: Storlekar på täcken

Detta var en riktigt bra tråd då jag med behövde veta vad som var normalt för stor häst. Men var går "gränsen" mellan stor och extra stor häst?

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 327
Senast: Enya
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 546
Senast: ildiko
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 854
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 442
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka