stövel hjälp..lite bilder?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sanni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 509
S

sanni

Hur högt ska en stövel sitta? När sitter den för högt upp och när sitter den för lågt?

har inte använt ridstövlar innan, men tänkte köpa ett par Sportive high rider från moutain horse.

Sv: stövel hjälp..lite bilder?

Skaften brukar alltid sjunka ner lite efter en tid användning så köp inte för låga stövlar....

För höga lär du märka om de är. Tänk bara på att de flesta brukar sjunka en till två centimetrar.

För låga är väl om de slutar en bit under knäna. Jag tycker nämligen att de ska vara precis under knäskålen, förutsatt att de inte blir för höga bak.

när dom köper dom ska dom skava iknävecket enligtt mig, eftersom de sjunker ihop lite efter ett tag

Den funkar för mig...

Tycker förövrigt också att de ska vara ganska högt upp i knävecket i början, för de sjunker!
Sen sjunker ju olika märken olika mkt. Men MH:s stövlar är ju ganska mjuka i lädret och mina har sjunkit en hel del. Sarm stövlarna har klarat sig bättre men kostade ju lite mer då ist.

Han_naH skrev:
Sarm stövlarna har klarat sig bättre men kostade ju lite mer då ist.

Vad är Sarm förkortning på?
Tackar alla för svar!! INte lätt att köpa stövel kan jag säga när man alltid rider med gympaskor..:D

Sarm Hippique heter de egentligen.

nehe, j*kla skit då. Får väl förminska bilden och lägga in den i ett inlägg då..

ja..!!! Ser inte heller bilden...
jobbigt;)

här är en bild på mina stövlar svårt att se kanske då allt är svart (dvs, häst,stövlar & ridbyxor)

1759096.jpg

Okej, tänkte väl nästan det då de är så höga och fina ;)
Velar mellan dem eller Petrie Anky (Anky stövlarna är billigare och är ungefär lika höga i dressyrbågen men har ingen erfarenhet av Petrie, har bara haft Cavallo stövlar).

Kan inte säga annat än att jag är kanonnöjd emd dom, skulle inte byta ut dom mot några andrastövlar, underbara att rida i och inte så svåra att gå/rida in.

Mina är på bilden ca 2,5år gamla skulle jag tro.

Att du är kanonnöjd förstår jag, har några tjejkompisar som också har Cavallo Piaffe stövlar och de är lika nöjda dem. ;)

Tyvär går Cavllo Piaffe på 6295kr måttbeställda och Petrie Anky 4795kr vilket gör att jag möjligen kommer att ta Petrie Anky i stället för Cavallo Piaffe pga. att minimera hålet i plånboken så mycket som möjligt. Men tycker också att Petrie Anky stövlarna är lika snygga som Cavallo Piaffe, har hört att Petrie Anky skall vara lite styvare i skaften vilket också är ett + då jag inte vill att stövlarna ska sjunka mer än 1-1.5cm.

Dina stövlar håller minst i 6-8år om du vårdar dem riktigt bra. Cavallo står ju som alla Cavallo stövel ägare vet för kvalité :) (tyvär är mina jag har nu ytterst för små och där av att jag ska köpa nya men men sådant händer också ibland).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
247
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 314
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025