Strålröta???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ppauline
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 720
Sv: Strålröta???

Det här däremot skulle jag passa mig noga för att använda då det är starkt bakteriellt dödande, dödar inte bara vissa bakterier utan även dom godartade.

..................?
Det är nog klorin du tänker på då ;) :p

Är du medveten om att man även som människa kan dricka kollodialt silver?

Jag använde det och enbart det i ett fult sticksår min häst fick på ett bakben i sommarhagen, läkte jättefint och det bästa var att det inte sved när jag spolade rent med det. Använder det även till mina egnasår, suveränt!
På strålröta mm har det en otroligt bra effekt och jag har inte hört om en enda skadlig/negativ bieffekt... Nu kommer ju även silverplåster till människor... det skulle ju heller inte gå om det tog död på allt.

Många använder tjära på strålröta, det brukar fungera bra vad jag har hört, en del kan däremot få problem med att det torkar ut hovarna.

. Dessutom så misstänker jag nu att han har början till strålröta, 3 hovar ser likadana ut just nu. Det är mittsrålsfåran som börjat "bli mindre", det ser ut som om den "slits ner". Han har inte ont om man trycker på det och han haltar inte, men det är inte långt gånget heller och de blir ju inte halta i början om det nu är strålröta. Hur vet man om det är strålröta??? jkan

Är fundersam.. om mittstrålfåran blir mindre....och det ser ut som den slitits ned? På de hästrar jag stött på hittils har mittstrålfåran tvärtom blivit djupare vid strålröta och i mitten alldeles vit och "svampig", luktar inte så gott och hästen brukar reagera om man kratsar/klämmer lite i mitten av strålen?

Hovslagaren/hovverkaren borde kunna tala om vad det är och komma med bra tips också :) Hagarna har ju varit äckliga den här hösten/"vintern" så det är ju inte konstigt om hästen fått svamp/strålröta... Men om så är fallet finns ju tips som här med att man antingen badar hoven i kollodialt silver alt. har på tjära. Har hästen så dåliga hovar som du beskrev skulle jag kanske vara lite försiktig med tjäran så de inte torkas ut å det blir sprickor..

Finns ju fodertillskott också, biotin sägs ju vara bra:idea:

Hej!

Använd hovtjära på strålen..funkar kanon..min häst hade strålröta ett tag och hovslagaren sa då att det bästa var hovtjära..:)

Sedan det att hovarna är i såligt skick, kan ju vara brist på ngt i foderstaten, hur ser hästen ut för övrigt..
Vi har en foderhäst som har haft dåliga hovar , han käkar steel Joint och det har faktiskt hjälpt samt att sko lite oftare..;)

Det här däremot skulle jag passa mig noga för att använda då det är starkt bakteriellt dödande, dödar inte bara vissa bakterier utan även dom godartade.

Jag skulle inte oroa mig Coari.
Kolloidalt Silver är homeopatika som av dom troende anses bota allt från HIV till fula barn.
I verkligheten är det vatten som påstås innehålla nannopartiklar av silver. Dom troende säger att alltså på fullt allvar att detta botar HIV MS mm.
Dom säger också att det är mycket mer verksamt än antibiotika och att det användes av typ alla innan antibiotikan upptäcktes.
Undrar varför då antibiotikan blev en sån succe och att den räddade/räddar så många liv?????????????

Jag skulle inte oroa mig Coari.
Kolloidalt Silver är homeopatika som av dom troende anses bota allt från HIV till fula barn.
I verkligheten är det vatten som påstås innehålla nannopartiklar av silver. Dom troende säger att alltså på fullt allvar att detta botar HIV MS mm.
Dom säger också att det är mycket mer verksamt än antibiotika och att det användes av typ alla innan antibiotikan upptäcktes.
Undrar varför då antibiotikan blev en sån succe och att den räddade/räddar så många liv?????????????

HAHA! :rofl: :rofl: :rofl:

Hej!
Kapar tråden lite, förlåt, har sökt i forumet utan att hitta....
Men är det någon mer än jag som hört att strålröta kan orsakas av för hård verkning?
För min unghäst drabbades av strålröta första gången hon verkades när jag köpt henne, och jag reagerade över hur små hennes hovar såg ut i förhållande till kroppen.
Dessutom fick min förra foderhäst strålröta och han skoddes och verkades av samma hovslagare. Nu har jag dock en annan hovslagare, och min häst har inte haft strålröta sedan dess, men jag tjärar henne ibland ändå....

//Ebba

Fast den var ju ganska gammal, så det kanske inte gjorde något? :)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 735
Hästvård Min häst har varit något diffust oren sista dagarna i trav något av frambenen. Är dålig på att se själv, i söndags fick jag för mig att... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 290
Senast: Pudlan
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför... 2
Svar
36
· Visningar
8 850
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 336
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår